Ämne Teknik

  • 93 000 kr för en campingsemester

    Anders Johansson På varje hotellkonferens spekuleras det kring vad som kommer att hända i framtiden. Det talas om datavetenskap för att analysera gästernas beteende och betalningsvilja. Det talas om artificiell intelligens, förstärkt verklighet (augmented reality), röststyrning och robotar. Alla dessa och många andra nya teknologier utvecklas snabbt och har många tillämpningsområden inom resor och turism.

    När den här vågen av ny teknologi snart drar in över hotellen sker det med orkanstyrka och lär göra många i branschen inaktuella. Hur ska alla de som ännu inte har tagit klivet in i den digitala världen mäkta med nästa teknologivåg? De som inte hänger med i utvecklingen lär bli överflödiga eller får jobba med enklare jobb, t.ex. att ge personlig service till gästerna. Den som hänger med i utvecklingen lär hitta toppjobb i besöksnäringen.

    I Sverige har vi ofta uppfattningen att vi ligger i framkant inom det mesta och att alla andra ligger en bit efter. Den som tror att hen står på toppen anstränger sig inte längre och blir då bara sämre och sämre. Här är några exempel på saker som har gått oss helt förbi.

    Människor har mer pengar att röra sig med än någonsin tidigare i världshistorien. I Las Vegas kan man med Maverick Helicopters för 3 499 USD (ca 28 000 kr) flygas till den högsta punkten i Fire State Park för en 2,5 tim lång yogaupplevelse. Vad är det dyraste yogapasset i Sverige?

    Lite mer exklusivt är det att åka ner till Titanic för 140 000 USD (drygt 1,1 mkr). I april 2017 hade 54 personer anmält sig till resan. Det finns en marknad och folk är beredda att betala. Vad är dyraste upplevelsen i Sverige?

    Nja, det här är ju lite för dyrt för oss svenskar. Vem vill se ett gammalt vrak? Jag tror jag använder appen Recharge istället och tar in på ett av de bättre hotellen i New York, t.ex. W New York eller The Pierre, för en stund. Pris från USD 0,66 till USD 3 per minut. Jag betalar bara för den tid jag använder rummet. Innovativt jämfört med att checka in kl 15 och ut kl 12. Flexibilitet är ett måste i framtiden. Hotellen i Sverige får tänka om och hitta nya affärsmodeller.

    Kanske dags att campa? Jag kollar Blink som ordnar pop-up camping på olika platser i världen med priser från 93 000 kr till 250 000 kr per person, men då är det förstås ofta en hel vecka. Det verkar gå bra för Blink som har hittat rätt kvalitet på upplevelserna. Kanske något för svensk camping att ta efter.

    Det finns idéer att hämta från alla håll och kanter. Kanske dags att hänga med i utvecklingen både i den digitala världen och när det gäller nya idéer.

  • Hotellen i Sverige borde investera minst 875 mkr i teknologi 2017

    Anders Johansson I snitt räknar amerikanska hotell med att investera 3,5 % av försäljningen i teknologi under 2017. Översatt till svenska förhållanden innebär detta att svenska hotell som hade en logiintäkt under 2016 på 25 miljarder kronor skulle investera ca 875 mkr i teknologi under 2017.

    De amerikanska hotellen kommer att satsa på att förbättra den digitala relationen till gästen samt förbättra betalningsmetoder samt datasäkerheten. Mjukvara står för den största delen av investeringarna, medan hårdvara fortfarande står för en fjärdedel av investeringarna. De största utmaningarna handlar om brist på pengar i IT-budgeten samt underhållet av en gammal infrastruktur. De amerikanska hotellen har en viss självinsikt och allt fler hotell anser sig själva allt mindre innovativa.

    Inom området analys av data ligger hotellen långt efter, men många hotell satsar på att lära sig mer och flera har börjat driva projekt för att komma ikapp andra branscher som ligger längre fram i att använda data för att fatta bättre beslut. De hotell som trots allt börjar lära sig analysera hotellens insamlade gästdata och annan data använder den i första hand för att maximera RevPAR samt gå mer insikter i gästens beteende, behov och önskemål.

    Hälften av hotellen har fortfarande inga planer på att flytta systemen till molnet medan den andra hälften redan har flyttat systemen till molnet (ca en tredjedel) och resten har planer på detta.

    Det skulle vara intressant att ta reda på hur mycket svenska hotell planerar att investera i teknologi och vilka områden de prioriterar. Kanske kan någon student på universitetsnivå skriva en uppsats om detta.

  • Självbilden krackelerar

    Anders Johansson Hotelldirektören säger: "Det går bra för mitt hotell nu. Intäkterna har ökat med 10 % sedan förra året.". Sanningen är att de andra hotellen har ökat med 20 % sedan förra året, vilket innebär att hotelldirektörens hotell tappar marknadsandelar när de andra hotellen ökar i snabbare takt. Precis så är det för Sverige som land. Andra länder ökar på alla områden i snabbare takt. Den svenska självbilden stämmer inte längre överens med hur andra nationaliteter upplever Sverige.

    Exempel 1 på självbild: Svenskar välkomnar och visar gärna sitt land för turister. Det stämmer inte. Låt oss titta på Expats som faktiskt befinner sig i Sverige lite längre och verkligen kan bedöma hur välkomnande svenskarna är. Expat Insider frågade 14000 personer från 191 olika länder hur lätt det är att komma in i det nya landet. Faktorer som känslan av att känna sig välkommen, vänlighet, hitta vänner och språk bildade ett "Ease of settling in"-index. Av 67 länder på listan hamnar Sverige på plats 62, dvs. plats 6 från botten. På listan över hur lätt det är att hitta vänner hamnar Sverige på plats 4 från botten. Expats lär inte rekommendera ett besök i Sverige till de vänner som söker vänlighet och kontakt med svenskar. Turismen till Sverige ökar, men den kunde öka ännu mer om svenskarna var lite mer välkomnande.

    Exempel 2 på självbild: Sverige är världsledande i den digitala världen med väldigt innovativa start-ups och myndigheter som ger digital service dygnet runt. Det stämmer inte. Låt oss titta på EU:s undersökning av medlemsländerna kring den digitala ekonomin och det digitala samhället. Sverige hamnar på plats 8 med 67 % när det handlar om myndigheternas digitala service. Estland toppar listan med 87 % och Spanien ligger före Sverige. När det handlar om uppkoppling ligger Sverige på plats 3. Sverige hamnar på plats 2 när det gäller människornas utbildningsnivå i den digitala världen. I internetanvändandet hamnar Sverige på plats 3. I användandet av bank på Internet ligger  Sverige bara på plats 6 och där som alla trodde att vi låg bäst till. Slutligen integration av digital teknologi hamnar Sverige på plats 3. Totalt sett hamnar Sverige i en position som innebär att Sverige ligger bra till men växer i långsammare takt än de andra EU-länderna. Sverige tappar eftersom de andra ökar i snabbare takt, precis som hotellet i inledningen.

    Båda exemplen har stor betydelse för hur Sverige ska kunna fortsätta att utvecklas som turistland. Det första exemplet handlar om svenskarnas sätt att vara. Det tar sannolikt lång tid att förändra om det överhuvudtaget är möjligt. För att turismen ska fortsätta att växa behöver i alla fall besöksnäringen utveckla värdskapet. Det andra exemplet handlar om hur vi möter de potentiella besökarna i den digitala världen där de bestämmer sig om de ska resa till Sverige eller till något annat land. När besökarna väl är på plats vill de kunna söka information och kommunicera digitalt för att få ut maximalt av sitt besök. Inom den digitala världen ligger besöksnäringen långt efter många andra branscher och här måste besöksnäringen ta krafttag för att komma ikapp utvecklingen.

  • Robotar tar över hotelljobben

    Anders Johansson Den roligaste nyheten på HITEC var utan tvekan hotellroboten SaviOne. Här är en film på 35 sekunder som visar hur den fungerar (klicka på bilden).

    Detta är det första steget i att automatisera allt fler funktioner på ett hotell. SaviOne kan hitta till alla rum från receptionen inklusive åka hiss alldeles på egen hand. Roboten ringer till hotellrummet när den är framme vid hotellrumsdörren så att gästen vet att leveransen har kommit fram. När leveransen skett kan gästen bedöma servicen genom att svara på en fråga som visas på robotens bildskärm.

    Det mest intressanta av allt är prissättningen. Det fungerar som inhyrd arbetskraft och kostar ca 25000 kr per månad och då tillkommer ju inte några arbetsgivaravgifter. SaviOne kan arbeta dygnet runt sju dagar i veckan. Den behöver bara ladda sig själv i laddstationen (ungefär som en automatisk dammsugare eller gräsklippare) någon stund varje dag när det inte är några leveranser. Roboten finns idag i tjänst på två Aloft-hotell - ett av Starwoods varumärken.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons