Ämne Teknik

  • Studenter väljer bort TV:n i hotellrummet

    Anders Johansson Idag gick jag igenom vilken teknologi som bör finnas i ett hotellrum med förstaårsstudenterna som läser hotel management på Restaurang och hotellhögskolan vid Örebro universitet campus Grythyttan. Övningen började med att vi gick igenom kriterierna för hotellklassificeringen för att se vilka krav hotellklassificeringen har på teknologi. Det är många kriterier som handlar om teknologi, men dessvärre är en hel del otidsenliga. Den tekniska utvecklingen har helt enkelt sprungit ifrån hotellklassificeringen.

    Ett nybyggt hotellrum innehåller betydligt mer teknologi än vad som finns i hotellklassificeringen för att idag tillfredsställa gästernas krav. Studenterna fick enades om de fem viktigaste teknologierna som måste finnas i ett hotellrum.

    • Wifi (lätt att koppla upp och tillräcklig kapacitet)
    • Eluttag (tillräckligt många lediga för laddning av medhavd teknologi)
    • Brandlarm
    • Elektroniskt låssystem (inte nycklar) som med fördel kan öppnas med mobiltelefonen
    • Bra belysning (gärna möjlig att justera)

    På min lista fanns även TV, men studenterna (18-25 år) behöver inte ha någon TV. De har med sig dator, läsplatta och/eller smart mobil som visar de program och filmer de vill se. Finns det bara en kraftfull uppkoppling till Internet, helst via wifi, så är detta fullt tillräckligt.

    Det kanske ligger något i att TV:n inte är nödvändig i framtidens hotellrum. Jag har tvingats klara mig utan TV i hotellrummet i Grythyttan eftersom jag bor på Gästgivargården, som inte har TV i hotellrummet. Det fungerar bra med Svtplay, andra playkanaler, egna filmer och Youtube eftersom hotellet har wifi som fungerar utmärkt.

  • Telefonapparaten försvinner från hotellrummen

    Anders Johansson Äntligen en innovation inom hotell som är bra både för gästen och hotellägaren. Winn Hotels har tillsammans med it-leverantören TDC utvecklat en lösning för smarta mobiler som gör att man kan ta bort telefonapparaterna i hotellrummen.

    Lösningen från TDC utgår från en produkt från Alcatel-Lucent och ersätter hotellrumstelefonen med en applikation i hotellgästens egen smarta mobil. Tjänsten ansluts automatiskt när gästen befinner sig inom hotellets wifi-område. Självklart kan tjänsten användas av flera gäster som delar samma hotellrum. Nyttan för gästen är att hotellens telefonnummer läggs in i den smarta mobilen och att hotellgästen får tillgång till vanliga hotelltjänster direkt i den egna smarta mobilen, t.ex. beställning av room service.

    Fördelen för hotellägaren är att man slipper installera telefonapparater inklusive ledningsdragning i alla hotellrum. För en hotellkedja räcker det att ha en telefonväxel till alla hotell. Besparingarna i form av att inte behöva investera och i skötsel av telefonapparater, ledningar och växlar blir synliga över tiden.

    Den gäst som inte har någon smart mobil får låna en av Winn-hotellet och använda den under vistelsen. Riktigt bra för utländska gäster som då slipper dyra roamingavgifter till mobiltelefonoperatörerna.

  • A380 - tyst och underhållande

    Anders Johansson För en vecka sedan flyg jag med British Airways A380 mellan London och Los Angeles. Det var lite pirrigt att starta med världens största passagerarflygplan som i British Airways version tar 469 passagerare i fyra klasser. Det finns tre bryggor för att gå ombord, en för första klass, en för övre våningen och en för nedre våningen.

    Jag sitter i business på övre däck. Här finns det totalt sju platser i bredd och de känns som om man sitter i ett ganska litet flygplan eftersom det är indelat i flera olika sektioner. Flygplanet är behagligt mycket tystare både vid start och landning samt under själva flygningen. Totalt är det 25 personer som arbetar ombord på planet, 3 i cockpit och 22 i kabinen. Servicen, mat och dryck är som det ska vara i business. För första gången finns det ett el-uttag som tar alla format på el-kontakten. Den fungerar lika bra med svensk, brittisk eller amerikansk el-kontakt. Den stora nyheten är underhållningssystemet som innehåller allt resenären kan önska sig. Utbudet är enormt och bäst av allt är att resenären kan koppla upp sina egna enheter, t.ex. dator, läsplatta eller smart mobiltelefon till systemet och titta på egna filmer eller lyssna på egen musik.

    Det är enkelt att koppla upp sig, men man måste ha med rätt sladdar. Bra att veta till nästa gång om inget i det enorma utbudet av film, TV, musik och spel inte skulle passa.

    British Airways kommer snart att ha 12 A380 i drift. Emirates beställde ytterligare 50 st A380. Detta är helt enkelt en ny standard inom flyg. Detta var en avsevärt bekvämare flygning än med andra flygplanstype. Jag lyckades sova riktigt bra i hela 7 timmar på vägen tillbaka från Los Angeles till London, mest på grund av att planet var så tyst.

    Resenären har återigen fått se att tekniken är tillgänglig. När kommer hotellen att göra det enklare för gästen att njuta av sitt egen medhavda innehåll?

  • Varför ger inte Stockholm besökarna gratis wifi?

    Anders Johansson Allt fler städer i världen tillhandahåller gratis wifi till invånare och besökare. Stockholm talar hela tiden om hur långt fram staden ligger inom IT och telekom, men gratis wifi på offentliga platser lyser med sin frånvaro. Det kanske är mest tomt skryt att Stockholm skulle ligga långt framme inom IT?

    Las Vegas, som är den stad i USA som har flest hotellrum, och som förra året satte nytt rekord i antal besökare har installerat gratis wifi i hela downtown. New York har gratis wifi på Times Square och i över 50 parker runt omkring hela New York för att serva sina över 50 miljoner besökare per år. San Francisco har fått 4 mkr från Google för att installera gratis wifi på de flesta torg och parker. Det är inte bara i USA som städer installerar gratis wifi. I Tel Aviv, som är Mellanösterns IT-centrum, installeras wifi över hela staden inklusive inklusive 15 km stränder.

    Stockholm säger att staden vill satsa på turism och målet är att öka antalet gästnätter till 15 miljoner till år 2020. Gratis wifi runt om i staden finns inte. Hänger Stockholm inte med i utvecklingen av resenärernas behov och önskemål (snart krav)? Besökare förväntar sig att kunna vara uppkopplade på destinationen för att få ut maximalt av sitt besök.

    Ericsson, ett av världens ledande företag inom telekom, har huvudkontor i Stockholm. Varför kan inte Stockholm be Ericsson om hjälp precis som San Francisco har fått hjälp från Google?

    Finns det möjligen någon destination i Sverige som erbjuder gratis wifi till sina invånare och besökare?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons