Ämne Teknik

  • Självbilden krackelerar

    Anders Johansson Hotelldirektören säger: "Det går bra för mitt hotell nu. Intäkterna har ökat med 10 % sedan förra året.". Sanningen är att de andra hotellen har ökat med 20 % sedan förra året, vilket innebär att hotelldirektörens hotell tappar marknadsandelar när de andra hotellen ökar i snabbare takt. Precis så är det för Sverige som land. Andra länder ökar på alla områden i snabbare takt. Den svenska självbilden stämmer inte längre överens med hur andra nationaliteter upplever Sverige.

    Exempel 1 på självbild: Svenskar välkomnar och visar gärna sitt land för turister. Det stämmer inte. Låt oss titta på Expats som faktiskt befinner sig i Sverige lite längre och verkligen kan bedöma hur välkomnande svenskarna är. Expat Insider frågade 14000 personer från 191 olika länder hur lätt det är att komma in i det nya landet. Faktorer som känslan av att känna sig välkommen, vänlighet, hitta vänner och språk bildade ett "Ease of settling in"-index. Av 67 länder på listan hamnar Sverige på plats 62, dvs. plats 6 från botten. På listan över hur lätt det är att hitta vänner hamnar Sverige på plats 4 från botten. Expats lär inte rekommendera ett besök i Sverige till de vänner som söker vänlighet och kontakt med svenskar. Turismen till Sverige ökar, men den kunde öka ännu mer om svenskarna var lite mer välkomnande.

    Exempel 2 på självbild: Sverige är världsledande i den digitala världen med väldigt innovativa start-ups och myndigheter som ger digital service dygnet runt. Det stämmer inte. Låt oss titta på EU:s undersökning av medlemsländerna kring den digitala ekonomin och det digitala samhället. Sverige hamnar på plats 8 med 67 % när det handlar om myndigheternas digitala service. Estland toppar listan med 87 % och Spanien ligger före Sverige. När det handlar om uppkoppling ligger Sverige på plats 3. Sverige hamnar på plats 2 när det gäller människornas utbildningsnivå i den digitala världen. I internetanvändandet hamnar Sverige på plats 3. I användandet av bank på Internet ligger  Sverige bara på plats 6 och där som alla trodde att vi låg bäst till. Slutligen integration av digital teknologi hamnar Sverige på plats 3. Totalt sett hamnar Sverige i en position som innebär att Sverige ligger bra till men växer i långsammare takt än de andra EU-länderna. Sverige tappar eftersom de andra ökar i snabbare takt, precis som hotellet i inledningen.

    Båda exemplen har stor betydelse för hur Sverige ska kunna fortsätta att utvecklas som turistland. Det första exemplet handlar om svenskarnas sätt att vara. Det tar sannolikt lång tid att förändra om det överhuvudtaget är möjligt. För att turismen ska fortsätta att växa behöver i alla fall besöksnäringen utveckla värdskapet. Det andra exemplet handlar om hur vi möter de potentiella besökarna i den digitala världen där de bestämmer sig om de ska resa till Sverige eller till något annat land. När besökarna väl är på plats vill de kunna söka information och kommunicera digitalt för att få ut maximalt av sitt besök. Inom den digitala världen ligger besöksnäringen långt efter många andra branscher och här måste besöksnäringen ta krafttag för att komma ikapp utvecklingen.

  • Robotar tar över hotelljobben

    Anders Johansson Den roligaste nyheten på HITEC var utan tvekan hotellroboten SaviOne. Här är en film på 35 sekunder som visar hur den fungerar (klicka på bilden).

    Detta är det första steget i att automatisera allt fler funktioner på ett hotell. SaviOne kan hitta till alla rum från receptionen inklusive åka hiss alldeles på egen hand. Roboten ringer till hotellrummet när den är framme vid hotellrumsdörren så att gästen vet att leveransen har kommit fram. När leveransen skett kan gästen bedöma servicen genom att svara på en fråga som visas på robotens bildskärm.

    Det mest intressanta av allt är prissättningen. Det fungerar som inhyrd arbetskraft och kostar ca 25000 kr per månad och då tillkommer ju inte några arbetsgivaravgifter. SaviOne kan arbeta dygnet runt sju dagar i veckan. Den behöver bara ladda sig själv i laddstationen (ungefär som en automatisk dammsugare eller gräsklippare) någon stund varje dag när det inte är några leveranser. Roboten finns idag i tjänst på två Aloft-hotell - ett av Starwoods varumärken.

  • Sverige på HITEC

    Anders Johansson Två svenska företag ställer ut på HITEC i år. Assa-Abloy är här som vanligt och berättar att de nu har över 30 000 hotellrum som har lås som kan öppnas med mobilen. När de beskriver säkerheten och hur lösningen fungerar blir man imponerad och lite stolt över att företaget är svenskt. Om jag fattade beslut om hotellrumslås skulle jag utan tvekan välja lås som kan öppnas med mobilen och också välja Assa-Abloy som leverantör.

    InnSpire är ett svenskt företag som har utvecklat ett nytt innovativt TV-system för hotell. Systemet finns på bl.a. Grand Hotel i Stockholm och The Thief i Oslo. Systemet är mer användarvänligt både för gästen och för hotellet än många andra system på marknaden. InnSpire har vunnit HTNG:s (hotellvärldens standardiseringsorgan) "Most innovative hospitality technology award". Jag har själv använt InnSpire på Hotel Bloom i Bryssel. Om jag fattade beslut om hotell-TV-system skulle jag utan tvekan välja ett system som är lätt att använda för gästen för innehåll som gästen har med sig (Spotify, m.fl.), erbjuder enkla sätt att marknadsföra hotellet till gästen under vistelsen samt är enkelt att sköta för hotellet. InnSpire är en utmärkt leverantör.

    Det här blogginlägget kanske låter som ett reklaminslag, men jag gillar väl genomtänkta och innovativa lösningar som ger hotellgästen en bättre upplevelse och hotellet nya möjligheter samtidigt som systemet är enkelt att sköta. Därför kan jag inte låta bli att uppmärksamma två svenska företag som är i världsklass.

  • HSMAI ROC och HITEC i Austin

    Anders Johansson Det är dags för HSMAI ROC (revenue optimization conference) som i år hålls i Austin, Texas. I år handlar programmet om digital marknadsföring, segmentering, prissättning, en statusuppdatering hur långt branschen har kommit med total revenue management och givetvis distribution. Jag ser fram emot måndag. Det är alltid spännande att höra diskussionerna, få nya idéer och ny kunskap. Hoppas också att fler personer från Norden är på plats för att lära sig mer om revenue management. Jag tar med mig idéer till nästa Hotel Market Seminars i Stockholm tisdag den 12 januari 2016.

    Jag ser även fram emot HITEC med seminarier och ca 500 utställare de följande tre dagarna. I år gissar jag att de flesta utställare har uppdaterat sina system att fungera med smarta mobiler och läsplattor. Förra året visade många utställare upp nyheter för hotellrummen. I år tror jag att det handlar mer om digital marknadsföring med hjälp av all data som samlas in på hotellen.

    Rapporter kommer i bloggen under nästa vecka.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons