Ämne Teknik

  • Robotar tar över hotelljobben

    Anders Johansson Den roligaste nyheten på HITEC var utan tvekan hotellroboten SaviOne. Här är en film på 35 sekunder som visar hur den fungerar (klicka på bilden).

    Detta är det första steget i att automatisera allt fler funktioner på ett hotell. SaviOne kan hitta till alla rum från receptionen inklusive åka hiss alldeles på egen hand. Roboten ringer till hotellrummet när den är framme vid hotellrumsdörren så att gästen vet att leveransen har kommit fram. När leveransen skett kan gästen bedöma servicen genom att svara på en fråga som visas på robotens bildskärm.

    Det mest intressanta av allt är prissättningen. Det fungerar som inhyrd arbetskraft och kostar ca 25000 kr per månad och då tillkommer ju inte några arbetsgivaravgifter. SaviOne kan arbeta dygnet runt sju dagar i veckan. Den behöver bara ladda sig själv i laddstationen (ungefär som en automatisk dammsugare eller gräsklippare) någon stund varje dag när det inte är några leveranser. Roboten finns idag i tjänst på två Aloft-hotell - ett av Starwoods varumärken.

  • Sverige på HITEC

    Anders Johansson Två svenska företag ställer ut på HITEC i år. Assa-Abloy är här som vanligt och berättar att de nu har över 30 000 hotellrum som har lås som kan öppnas med mobilen. När de beskriver säkerheten och hur lösningen fungerar blir man imponerad och lite stolt över att företaget är svenskt. Om jag fattade beslut om hotellrumslås skulle jag utan tvekan välja lås som kan öppnas med mobilen och också välja Assa-Abloy som leverantör.

    InnSpire är ett svenskt företag som har utvecklat ett nytt innovativt TV-system för hotell. Systemet finns på bl.a. Grand Hotel i Stockholm och The Thief i Oslo. Systemet är mer användarvänligt både för gästen och för hotellet än många andra system på marknaden. InnSpire har vunnit HTNG:s (hotellvärldens standardiseringsorgan) "Most innovative hospitality technology award". Jag har själv använt InnSpire på Hotel Bloom i Bryssel. Om jag fattade beslut om hotell-TV-system skulle jag utan tvekan välja ett system som är lätt att använda för gästen för innehåll som gästen har med sig (Spotify, m.fl.), erbjuder enkla sätt att marknadsföra hotellet till gästen under vistelsen samt är enkelt att sköta för hotellet. InnSpire är en utmärkt leverantör.

    Det här blogginlägget kanske låter som ett reklaminslag, men jag gillar väl genomtänkta och innovativa lösningar som ger hotellgästen en bättre upplevelse och hotellet nya möjligheter samtidigt som systemet är enkelt att sköta. Därför kan jag inte låta bli att uppmärksamma två svenska företag som är i världsklass.

  • HSMAI ROC och HITEC i Austin

    Anders Johansson Det är dags för HSMAI ROC (revenue optimization conference) som i år hålls i Austin, Texas. I år handlar programmet om digital marknadsföring, segmentering, prissättning, en statusuppdatering hur långt branschen har kommit med total revenue management och givetvis distribution. Jag ser fram emot måndag. Det är alltid spännande att höra diskussionerna, få nya idéer och ny kunskap. Hoppas också att fler personer från Norden är på plats för att lära sig mer om revenue management. Jag tar med mig idéer till nästa Hotel Market Seminars i Stockholm tisdag den 12 januari 2016.

    Jag ser även fram emot HITEC med seminarier och ca 500 utställare de följande tre dagarna. I år gissar jag att de flesta utställare har uppdaterat sina system att fungera med smarta mobiler och läsplattor. Förra året visade många utställare upp nyheter för hotellrummen. I år tror jag att det handlar mer om digital marknadsföring med hjälp av all data som samlas in på hotellen.

    Rapporter kommer i bloggen under nästa vecka.

  • Studenter kan mer om teknologi än hotelldirektörer

    Anders Johansson Idag börjar en femveckorskurs som handlar om hotellteknologi för studenterna som går första året på hotellprogrammet på Örebro universitet, campus Grythyttan. Den första delen handlar om konsumentens beteende och resandets fem faser. Här får studenterna insikt i hur viktigt innehållet på Internet är för ett hotell för att hotellet ska lyckas dra till sig uppmärksamhet och i slutändan fler bokningar.

    Den andra delen kommer att handla om hotellets egna webbplats och vad som ska göras för att maximera antal bokningar. I detta ingår även hur hotellet driver trafik t.ex. via sociala media till sin egen webbplats.

    Den tredje delen handlar om teknologi för hotellgästen, t.ex. automatisk incheckning, låssystem, wifi, TV, mobila appar och annan teknologi som gästen använder under sin vistelse på hotellet.

    Den fjärde delen handlar om teknologi som hotellet använder för att driva hotellet, t.ex. hotellsystem, restaurangsystem, ekonomisystem, schemaläggning, etc. I den här delen ingår också hur man ska handla upp olika typer av system så att hotellet verkligen köper rätt system.

    Efter fem veckor på heltid kommer studenterna att ha en mycket bra överblick av den teknologi som är väsentlig för att gästen ska välja hotellet och den teknologi som är nödvändig för att hotellet ska kunna skötas på ett effektivt sätt. Studenterna kommer att kunna mer än de flesta hotelldirektörer i Sverige.

    Kunskap om hotellteknologi är idag ett måste för alla som arbetar i ledande befattningar i hotellföretag och därför en viktig del i utbildningen av studenterna till ledare i hotellbranschen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons