Ämne Teknik

  • Hotellen i Sverige borde investera minst 875 mkr i teknologi 2017

    Anders Johansson I snitt räknar amerikanska hotell med att investera 3,5 % av försäljningen i teknologi under 2017. Översatt till svenska förhållanden innebär detta att svenska hotell som hade en logiintäkt under 2016 på 25 miljarder kronor skulle investera ca 875 mkr i teknologi under 2017.

    De amerikanska hotellen kommer att satsa på att förbättra den digitala relationen till gästen samt förbättra betalningsmetoder samt datasäkerheten. Mjukvara står för den största delen av investeringarna, medan hårdvara fortfarande står för en fjärdedel av investeringarna. De största utmaningarna handlar om brist på pengar i IT-budgeten samt underhållet av en gammal infrastruktur. De amerikanska hotellen har en viss självinsikt och allt fler hotell anser sig själva allt mindre innovativa.

    Inom området analys av data ligger hotellen långt efter, men många hotell satsar på att lära sig mer och flera har börjat driva projekt för att komma ikapp andra branscher som ligger längre fram i att använda data för att fatta bättre beslut. De hotell som trots allt börjar lära sig analysera hotellens insamlade gästdata och annan data använder den i första hand för att maximera RevPAR samt gå mer insikter i gästens beteende, behov och önskemål.

    Hälften av hotellen har fortfarande inga planer på att flytta systemen till molnet medan den andra hälften redan har flyttat systemen till molnet (ca en tredjedel) och resten har planer på detta.

    Det skulle vara intressant att ta reda på hur mycket svenska hotell planerar att investera i teknologi och vilka områden de prioriterar. Kanske kan någon student på universitetsnivå skriva en uppsats om detta.

  • Självbilden krackelerar

    Anders Johansson Hotelldirektören säger: "Det går bra för mitt hotell nu. Intäkterna har ökat med 10 % sedan förra året.". Sanningen är att de andra hotellen har ökat med 20 % sedan förra året, vilket innebär att hotelldirektörens hotell tappar marknadsandelar när de andra hotellen ökar i snabbare takt. Precis så är det för Sverige som land. Andra länder ökar på alla områden i snabbare takt. Den svenska självbilden stämmer inte längre överens med hur andra nationaliteter upplever Sverige.

    Exempel 1 på självbild: Svenskar välkomnar och visar gärna sitt land för turister. Det stämmer inte. Låt oss titta på Expats som faktiskt befinner sig i Sverige lite längre och verkligen kan bedöma hur välkomnande svenskarna är. Expat Insider frågade 14000 personer från 191 olika länder hur lätt det är att komma in i det nya landet. Faktorer som känslan av att känna sig välkommen, vänlighet, hitta vänner och språk bildade ett "Ease of settling in"-index. Av 67 länder på listan hamnar Sverige på plats 62, dvs. plats 6 från botten. På listan över hur lätt det är att hitta vänner hamnar Sverige på plats 4 från botten. Expats lär inte rekommendera ett besök i Sverige till de vänner som söker vänlighet och kontakt med svenskar. Turismen till Sverige ökar, men den kunde öka ännu mer om svenskarna var lite mer välkomnande.

    Exempel 2 på självbild: Sverige är världsledande i den digitala världen med väldigt innovativa start-ups och myndigheter som ger digital service dygnet runt. Det stämmer inte. Låt oss titta på EU:s undersökning av medlemsländerna kring den digitala ekonomin och det digitala samhället. Sverige hamnar på plats 8 med 67 % när det handlar om myndigheternas digitala service. Estland toppar listan med 87 % och Spanien ligger före Sverige. När det handlar om uppkoppling ligger Sverige på plats 3. Sverige hamnar på plats 2 när det gäller människornas utbildningsnivå i den digitala världen. I internetanvändandet hamnar Sverige på plats 3. I användandet av bank på Internet ligger  Sverige bara på plats 6 och där som alla trodde att vi låg bäst till. Slutligen integration av digital teknologi hamnar Sverige på plats 3. Totalt sett hamnar Sverige i en position som innebär att Sverige ligger bra till men växer i långsammare takt än de andra EU-länderna. Sverige tappar eftersom de andra ökar i snabbare takt, precis som hotellet i inledningen.

    Båda exemplen har stor betydelse för hur Sverige ska kunna fortsätta att utvecklas som turistland. Det första exemplet handlar om svenskarnas sätt att vara. Det tar sannolikt lång tid att förändra om det överhuvudtaget är möjligt. För att turismen ska fortsätta att växa behöver i alla fall besöksnäringen utveckla värdskapet. Det andra exemplet handlar om hur vi möter de potentiella besökarna i den digitala världen där de bestämmer sig om de ska resa till Sverige eller till något annat land. När besökarna väl är på plats vill de kunna söka information och kommunicera digitalt för att få ut maximalt av sitt besök. Inom den digitala världen ligger besöksnäringen långt efter många andra branscher och här måste besöksnäringen ta krafttag för att komma ikapp utvecklingen.

  • Robotar tar över hotelljobben

    Anders Johansson Den roligaste nyheten på HITEC var utan tvekan hotellroboten SaviOne. Här är en film på 35 sekunder som visar hur den fungerar (klicka på bilden).

    Detta är det första steget i att automatisera allt fler funktioner på ett hotell. SaviOne kan hitta till alla rum från receptionen inklusive åka hiss alldeles på egen hand. Roboten ringer till hotellrummet när den är framme vid hotellrumsdörren så att gästen vet att leveransen har kommit fram. När leveransen skett kan gästen bedöma servicen genom att svara på en fråga som visas på robotens bildskärm.

    Det mest intressanta av allt är prissättningen. Det fungerar som inhyrd arbetskraft och kostar ca 25000 kr per månad och då tillkommer ju inte några arbetsgivaravgifter. SaviOne kan arbeta dygnet runt sju dagar i veckan. Den behöver bara ladda sig själv i laddstationen (ungefär som en automatisk dammsugare eller gräsklippare) någon stund varje dag när det inte är några leveranser. Roboten finns idag i tjänst på två Aloft-hotell - ett av Starwoods varumärken.

  • Sverige på HITEC

    Anders Johansson Två svenska företag ställer ut på HITEC i år. Assa-Abloy är här som vanligt och berättar att de nu har över 30 000 hotellrum som har lås som kan öppnas med mobilen. När de beskriver säkerheten och hur lösningen fungerar blir man imponerad och lite stolt över att företaget är svenskt. Om jag fattade beslut om hotellrumslås skulle jag utan tvekan välja lås som kan öppnas med mobilen och också välja Assa-Abloy som leverantör.

    InnSpire är ett svenskt företag som har utvecklat ett nytt innovativt TV-system för hotell. Systemet finns på bl.a. Grand Hotel i Stockholm och The Thief i Oslo. Systemet är mer användarvänligt både för gästen och för hotellet än många andra system på marknaden. InnSpire har vunnit HTNG:s (hotellvärldens standardiseringsorgan) "Most innovative hospitality technology award". Jag har själv använt InnSpire på Hotel Bloom i Bryssel. Om jag fattade beslut om hotell-TV-system skulle jag utan tvekan välja ett system som är lätt att använda för gästen för innehåll som gästen har med sig (Spotify, m.fl.), erbjuder enkla sätt att marknadsföra hotellet till gästen under vistelsen samt är enkelt att sköta för hotellet. InnSpire är en utmärkt leverantör.

    Det här blogginlägget kanske låter som ett reklaminslag, men jag gillar väl genomtänkta och innovativa lösningar som ger hotellgästen en bättre upplevelse och hotellet nya möjligheter samtidigt som systemet är enkelt att sköta. Därför kan jag inte låta bli att uppmärksamma två svenska företag som är i världsklass.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons