Ämne Teknik

  • Snart bongar gästerna in själva

    Jörgen Dyssvold Skrev i förra veckan ett inlägg där jag efterlyste en hjälpknapp på varje bord i restaurangen, för att diskret kunna kalla på service när det behövs. Det visade sig att hjälpknappar redan fanns på sina håll, dock inte längre i drift.

    Man kan säga att funktionen hjälpknapp 2.0 finns inbyggt i en ny möbel från företaget Draqie. Det är en möbel som är ett bord, men också en stor inbyggd pekskärm med en rad funktioner. Pekskärmen är anpassad för att inte störas av bestick och annat, utan bara konkreta tryck. Menyer och drinklistor byggs in i själva bordet och borden kan kopplas till kassasystemet (så att gästerna själva "bongar in" det de beställer).

    Kan bli svårt att kombinera med linnedukar, men tror ändå vi inom en snar framtid kommer få se de här borden på en svensk restaurang.

    Källa/läs mer: Draqie.com

  • Vart är hjälpknappen?

    Jörgen Dyssvold En fundering jag haft i flera år och som plötsligt poppade upp igen. Varför har inte restauranger en hjälpknapp, typ "juiceknappen" på flyget. Hur ofta har man inte suttit där och desperat försökt få kyparkontakt för att beställa ett till glas vin eller be om notan? 

    Invändningen jag fått tidigare är att meningen är att den inte ska behövas. Personalen ska ha koll ändå. Men, kom igen! Min favorithistoria är restauranggästen som ringde från mobilen till hotellets växel, blev kopplad till hovmästaren, bad att få beställa lite mat.. "För avhämtning, nej, jag sitter redan här ute i restaurangen..".

    En liten knapp på eller vid varje bord, hur svårt kan det vara att få till? 

    Enligt min mening skulle den finnas också i alla hotell- och mötesrum. "Push for service", en signal till någon som tittar förbi eller ringer upp istället för att jag som gäst själv ska leta telefon och ett nummer att ringa.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons