Ämne Teknologi

  • Design Hotels trendspanar

    Anders Johansson I veckan som gick deltog jag i Design Hotels ARENA som är kedjans årsmöte. I år deltog 250 personer från 195 hotell av de 306 hotell som ingår i Design Hotels, som numera är ett av de ca trettio varumärkena i Marriotts portfölj. Två av Marriotts chefer för lojalitetsprogrammet deltog i en frågestund på scenen och berättade att det nu finns ca 100 miljoner medlemmar i de två kombinerade lojalitetsprogrammen Marriott och Starwood. Arbete pågår med att flytta över alla Starwoods medlemmar till Marriott med bibehållen funktionalitet och förmåner. Detta kräver en hel del utveckling av programmet som väntas bli klar under 2019. Design Hotels siktar in sig på ungefär 1 miljon gäster, dvs ca 1 % av Marriotts totalt antal gäster skulle vara intresserade av Design Hotels erbjudande till marknaden.

    Den 30 minuter långa frågestunden om lojalitetsprogrammet var i princip det enda som handlade om hotell under de två dagarna. Hela temat för konferensen handlade om hur vi ska kunna filtrera allt i vår omgivning för att kunna fokusera på det som är viktigt. Vi lever i "The attention economy" där alla vill ha vår uppmärksamhet och gör allt för att få den. Att hela tiden bli avbruten och byta fokus tar numera 40 % av den produktiva tiden. Smarta mobiler med appar föder "The economy of distraction". Vi har blivit upplärda att vara rädda att missa något. Alla på konferensen var tvungna att lämna ifrån sig sina smarta mobiler innan vi fick komma in. Detta ledde till att alla var tvungna att fokusera på det som hände på scenen.

    Årets trendspaning handlade om nästa våg som kommer att förändra hotellens sätt att vara och arbeta. Lyx kommer att fortsätta att växa i snabb takt. Under 2016-2022 förväntas lyxhotellen växa med 4 % per år. Wellnes och meditation står högt på önskelistan för lyxresenärerna. Ta bort delar ur hotellet istället för att lägga till mer saker. Lyxresenären söker lugn för sinnet för att komma bort från det allt snabbare tempot i vardagen. Några hotellkedjor har börjat och erbjuder nu "Vitality Rooms".

    Lugn för sinnet innebär absolut inte att det blir mindre teknologi utan snarare tvärtom. Teknologin utvecklas ännu mer för att göra alla delar av resandet och avkopplandet till bättre upplevelser. Nu kommer AR och VR att bli allt vanligare i hotell som vill locka de resenärer som har mest pengar att spendera. Den yngre generationen, millennials, ser resandet som en naturligt värld som de lever och arbetar i och uppskattar därför alla typer a teknologiska hjälpmedel för att förenkla vardagen.

  • Teknologin är redo för hotellen

    Anders Johansson Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island hade samma utställningsmontrar på ITB i Berlin i år som förra året och de senaste åren. Alla har väldigt många bord eller bås där man kan göra affärer. Det är precis vad ITB handlar om. I år slog mässan rekord med 28 000 internationella professionella besökare från länder utanför Tyskland. Tyvärr gjorde strejken på Berlins flygplatser att totalt antal professionella besökare minskade något till 109 000. Totalt ställde över 10 000 företag ut från 184 länder och regioner runt om i världen på 160 000 kvm. Intresset för teknologi ökar och i år uppläts ytterligare en hall till företag inom teknologi. ITB handlar även om utbildning och totalt hölls 200 seminarier under fyra dagar.

    Jag tillbringade mest tid i hallarna med teknologi. Här är några tydliga trender inom teknologi för hotell.

    • Det finns inget system som har en lösning som täcker alla behov i ett hotell
    • Varje system löser en del av ett hotells totala behov och det väldigt bra
    • Alla system kräver kunskap av hotellet för att vara till maximal nytta
    • Automatisering ligger fortfarande långt fram i tiden. Systemen måste skötas av smarta människor
    • Hotellens viktigaste uppgift är att säkerställa kvaliteten på informationen för att kunna få ut maximalt av alla system

    Konsulter, leverantörer och även flera hotellkedjor säger att branschens största utmaning är att utbilda sina medarbetare (på alla nivåer - även toppskiktet) i att förstå och kunna använda teknologi på rätt sätt för att bli mer lönsamma. En annan utmaning är att få olika system att kommunicera med varandra för att kunna samla data för analys och bättre beslut.

    Självklart kommer teknologin för hotellen att utvecklas vidare i framtiden, men just nu är det ingen ny teknologi som ligger och lurar runt hörnet som kommer att revolutionera hotellens sätt att arbeta. Nu finns det riktigt bra system inom följande områden

    • Molnbaserade hotellsystem (PMS)
    • Kundsystem (CRM) och recensionshanteringssystem
    • Analyssystem (BI), prognos och planeringsverktyg

    De system som finns på marknaden är riktigt bra så nu handlar det bara om att välja rätt system, upphandla, utbilda sig och använda systemen. Allt för att hotellet ska bli ännu mer framgångsrikt.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons