Ämne Träning

  • Meny för armband

    Anders Johansson Just nu håller jag på att testa ett armband från Fitbit

    Det börjar bli allt vanligare med armband med funktioner för träning och hälsa. Den nyligen lanserade Apple Watch innehåller även den ett antal funktioner för att hålla koll på välbefinnandet. Mitt armband från Fitbit håller koll på hur mycket jag rör mig, tränar, sover, äter, dricker och antal hjärtslag. Vad har nu detta med besöksnäringen att göra?

    Fitbit och andra armband kommer att påverka restaurangbranschen i mycket stor utsträckning i framtiden. Fitbit är i själv verket ett sätt att bli medveten om sin egen hälsa och en hjälp att förbättra sin hälsa. Det går att sätta upp mål och sedan följa upp vägen mot målet. Ett mål är att hålla en balans mellan förbrukning av energi och intag av energi. Förbrukningen håller Fitbit koll på själv genom att mäta rörelser och puls. Intag av energi måste användaren själv logga i sin smarta mobil. Det är här problemen börjar för restaurangbranschen. För att helt enkelt veta hur mycket energi jag stoppar i mig måste jag logga mat och dryckers energiinnehåll mätt i antal kalorier. Det finns självklart en databas med mängder av ingredienser och maträtter som har fördefinierade kalorimängder, men när jag äter på en restaurang är det i princip omöjligt att veta vad maten innehåller och hur många kalorier det finns i maträtten.

    Fitbit och andra armband kommer att göra allt fler personer medvetna om den egna hälsan vilket kommer att leda till att människan av ren självbevarelsedrift kommer att vilja göra något åt eventuella problem eller helt enkelt förbättra hälsotillståndet. Den första användargruppen är de som redan idag tränar och är fokuserade på sin hälsa. Nästa grupp som "tvingas" bära "hälsoarmband" är äldre personer som får hälsotillståndet övervakat av sjukvården. Nästan lika snabbt kommer barn att "tvingas" bära hälsoarmband av sina föräldrar. Trycket på restaurangbranschen kommer först (och ganska snart) från hälsomedvetna. De restauranger som förstår dessa nya behov hos professionella konsumenter kommer att ligga lite före alla andra och sannolikt lyckas lite bättre.

    Fitbit börsnoterades för några dagar sedan. Aktien har sedan dess stigit och värdet på bolaget är idag ca 63 miljarder kronor.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons