Ämne Tripadvisor

  • Nyheter från sommaren 2015

    Anders Johansson När du har haft semester har det varit full fart i hotellvärlden. Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna under sommaren 2015

    Rate Parity förbjudet i Frankrike

    I Frankrike är det nu helt förbjudet att ha villkor för rate parity i distributionsavtalen. Det är därför fritt fram för hotellet att hålla lägre priser på sina egna hemsidor om de vill.

    I övriga Europa har Booking.com och Expedia ändrat sina villkor så att de inte kräver rate parity för andra bokningskanaler men dock att hotellet inte säljer till lägre priser när bokningen kommer direkt till hotellet (t.ex. via telefon eller egen webbplats).

    Fortsättning följer…

    Smart mobil blir hotellrumsnyckel

    Starwood har hotellrumsnyckel i Apple Watch och i smarta mobiler för den gäst som önskar. Hilton lanserade sina hotellrumsnycklar i den smarta mobilen i dagarna. Kedjorna tävlar om vem som kommer att ha den bästa lösningen.

    Utvecklingen går snabbt. Hänger du med i ditt hotell?

    Billboard effect gäller inte längre

    För ett antal år sedan visade resultatet av forskning på Cornell att om de hotell som fanns med på de olika OTA:erna fick fler bokningar på sina egna webbplatser än hotell som inte fanns med i OTA:erna. Detta fick namnet ”billboard effect” (fritt översatt: annonseffekten). Nu visar en ny större undersökning att konsumenten i större utsträckning bokar via OTA även om de både besökt hotellens webbplats och OTA:er.

    Airbnb tar affärer från hotellen

    En analys av marknaden i New York visar att Airbnb påverkar hotellen negativt. I New York har Airbnb nu ca 7,5 % av utbudet av ”hotellrum”. Det är ganska liten skillnad i snittpris mellan hotellen och Airbnb i New York. Det är sannolikt att Airbnb har liknande påverkan på andra hotellmarknader.

    Tripadvisor har blivit en OTA

    Tripadvisor har sin så kallade ”instant booking” vilket gör dem nästan till en OTA. Nu är 235 000 hotell bokningsbara via ”instant booking” på Tripadvisor. Hela projektet är i en testfas och det är inte bestämt hur det ska lanseras på olika marknader.

    Nytt all-time-high för USA-hotellens kvalitet

    JD Powers (USA:s Råd & Rön) noterar att hotellen för första gången ligger över 800 på en 1000-gradig skala när konsumenterna bedömer hotellens kvalitet 2015. Analytiker på JD Powers menar att Tripadvisor har hjälp och tvingat hotellen att bli mer gästfokuserade och säkerställa att gästen blir nöjd.

  • Bevis: Tripadvisor och sociala medier ger högre intäkter

    Anders Johansson I dagarna släpptes en ny forskningsrapport från Cornell som visar att betygen på Tripadvisor har betydelse för hur väl ett hotell lyckas med sina logiintäkter. Rapporten visar att allt fler gäster besöker Tripadvisor innan de bestämmer sig för vilket hotell de ska bo på. Data från Travelocity (en av OTA:erna) visar att ett hotell som lyckas öka sitt betyg med ett poäng på en femgradig skala, dvs. t.ex. från betyg 3,3  till 4,3 kan höja sitt pris med drygt 11 procent utan att tappa någon beläggning.

    En analys av data från ReviewPro och STR Global visar att om ett hotell lyckas öka sitt rykte online med 1 procent kan det höja sitt pris med 0,89 procent och sin beläggning med 0,54 procent vilket innebär en ökning av RevPAR med 1,42 procent. Ett förbättrat rykte belönas med andra ord väl av gästerna.

    Det är många hotelldirektörer som tvivlar på Tripadvisor. Det är många hotelldirektörer som tycker att sociala media inte är mycket att hålla på med. De som har ett hotell som är några år på nacken och där personalen varken är tillmötesgående eller trevliga har helt rätt. De får dåliga recensioner och det sägs inte mycket positivt om dessa hotell i sociala media. Dessa hotell måste först förbättra sin kvalitet och service, annars får de ju en förstärkt negativ effekt.

    Forskningen visar att de hotell som har en bra produkt och service och som dessutom arbetar med Tripadvisor och är aktiva inom sociala media för högre intäkter. De som har bra kvalitet och service på sin anläggning och inte arbetar med Tripadvisor och sociala media gör helt fel. De skulle vinna på att vara mer aktiva på Tripadvisor och i sociala media.

  • Använd Tripadvisor för att öka bokningarna direkt till hotellet

    Anders Johansson Tripadvisor är världens största webbplats för resor med 60 miljoner unika besökare per månad. Det finns ungefär 650 000 hotell och andra anläggningar för övernattning, nästan 1 miljon restauranger och 220 000 attraktioner på fler än 120 000 destinationer. Det finns över 75 miljoner recensioner och bedömningar från gäster över hela världen.

    Konsumenterna älskar Tripadvisor annars skulle inte webbplatsen få flest besök av alla resewebbplatser i hela världen och det skulle heller inte finnas så många recensioner och bedömningar. Många hotellägare är skeptiska till Tripadvisor och blir särskilt upprörda om gäster klagar eller skriver negativa omdömen - oavsett om det är sant eller inte. Tripadvisor är börsnoterat på Nasdaq och omsatte 4,2 miljarder kronor under årets första nio månader i år. Resultatet blev 1,1 miljarder kronor vilket är 27 procent av försäljningen. Börsvärdet är per idag (14 nov 2012) drygt 36 miljarder kronor. Det finns hotellägare som tror att Tripadvisor snart kommer att försvinna, så de tycker inte att det är någon idé att sätta sig in i vad det handlar om...

    För de som tror att Tripadvisor kommer att finnas kvar ett tag framöver är det viktigt att hotellet får så bra exponering som möjligt. Utnyttja allt som är gratis och bedöm om det till och med är värt att betala lite till Tripadvisor för att synas ännu mer.

    Börja med att se till att all information om din anläggning är korrekt. Gå till Tripadvisor for business och gå in på din egen anläggning. Följande delar är gratis.

    • Uppdatera informationen om ditt hotell
    • Lägg in bilder
    • Få e-postmeddelanden när det läggs in en ny recension
    • Svara på recensioner och omdömen
    • Följa upp hur du ligger till jämfört med dina konkurrenter

    Det är gratis är det att svara på gästernas recensioner och omdömen. Den som svarar visar att han/hon bryr sig om vad gästerna tycker och tänker göra något för att förbättra sitt erbjudande. Detta är väldigt viktigt för att ge ett bra intryck. Inga svar från hotellet betyder färre gäster.

    Nästa steg är att ta reda på mer om tjänster på Tripadvisor som du får betala för. Gå till Tripadvisor business listings och läs igenom vilken typ av extra information du kan få om din anläggning.

    Det mest intressanta är att köpa möjligheten att lägga in kontaktuppgifter, t.ex. direktlänk till hotellets webbplats, telefonnummer och e-postadress. De gäster som ser hotellet på Tripadvisor kan snabbt nå ditt hotell. Huvudargumentet är att detta ökar antal direktbokningar istället för att gästen bokar via Hotels.com, Booking.com eller någon annan webbplats. Du har också möjlighet att lägga upp erbjudanden och synas på olika sätt på Tripadvisor. Det ökar möjligheterna ytterligare att gästerna ska göra bokningen direkt hos dig. Priset för det som Tripadvisor kallar Företagsförteckning på svenska (Business Listing på engelska) varierar beroende på var hotellet ligger och antalet hotellrum. Ett hotell med 100 rum i Stockholm kostar ca EUR 3000 per år. Det är bättre att lägga pengarna på Tripadvisor än på Eniro/gula sidorna om det fortfarande är någon som gör detta.

    Tripadvisor har även flera olika annonseringslösningar för att ytterligare öka hotellets exponering mot alla Tripadvisors besökare. Det är lite svårare och dyrare att konkurrera om annonsplatserna. De stora köparna till annonserna är Expedia, Booking.com, m.fl. och de driver upp priset på annoserna.

    För att ytterligar hänga med i alla nyheter om Tripadvisor är det bra att följa bloggen Tripadvisor for business.

  • Tripadvisor kan bli din bästa vän

    Anders Johansson Tripadvisor har vuxit kraftigt det senaste året. Idag finns det över 75 miljoner recensioner från resenärer från hela världen. Det är allt från 110 000 destinationer, 610 000 hotell, 880 000 restauranger och 200 000 attraktioner som bedömts. Det finns över 11 miljoner foton från resenärer. Tillväxten fortsätter för enligt Tripadvisor tillkommer 50 nya recensioner per minut. Jo, folk läser verkligen recensioner innan de bestämmer sig för vart de ska resa, var de ska bo och vilken restaurang de ska besöka. Tripadvisor har 56 miljoner unika besökare per månad. Webbplatsen finns i 30 olika länder på 21 olika språk. I juli 2012 hade Tripadvisor 1400 anställda.

    Nu är det så att en del hotell gillar inte Tripadvisor för de får så många dåliga recensioner. En del hotell vill att Tripadvisor ska försvinna. Det var bättre förr när resenärerna inte kunde sprida sina dåliga budskap lika lätt. Mitt råd till dessa hotellägare och ledningar är att ändra inställning. Gör Tripadvisor till din vän istället. Här är en några tips och idéer rangordnade efter viktighetsgrad.

    1. Gästen har rätt. De beröm och klagomål som de skriver om på Tripadvisor stämmer. Det är deras upplevelse. Förstärk de saker som gästen berömmer. Åtgärda först alla problem som inte kräver några stora investeringar. Åtgärda även stora problem genom att ta upp dem i nästa års investeringsbudget. Om inte problemen åtgärdas kommer gästerna att forsätta att skriva negativa omdömen.
    2. Svara på alla recensioner som skrivs om ditt hotell. Om du får många omdömen svara i första hand på alla negativa omdömen, men försök att hinna med alla omdömen. Detta är ett perfekt jobb för hotellchefen eller receptionschefen för de har kanske även träffat gästen.
    3. Uppmana alla gäster att skriva ett omdöme på Tripadvisor. Det har visat sig att folk väljer att bo på hotell som har många omdömen för att då blir bilden av hotellet mer komplett och rättvis. En dålig recension kommer inte att synas lika mycket bland många bra recensioner.
    4. Länka in Tripadvisor på din egen hemsida, så att gästerna kan läsa omdömena direkt i samband med att de tittar på ditt hotell. Genom att visa alla recensioner visar du att du har ett gott uppsåt genom att du vågar visa öppenhet. Inga dolda agendor.
    5. Sätt upp mål för hur många recensioner du ska få per månad eller år på Tripadvisor samt vilken plats i rangordningen du ska ha jämfört med andra hotell på destinationen. Berätta om dessa mål för alla dina anställda så att de kan hjälpa till att förbättra placeringen på Tripadvisor vilken i praktiken innebär att ge hotellets gäster en ännu bättre upplevelse.

    Om du genomför dessa fem enkla åtgärder kommer gästerna att märka skillnad i service på ditt hotell och du kommer att se Tripadvisor som en av dina bästa vänner.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons