Ämne Turism

  • Norden på WTM i London

    Anders Johansson De nordiska länderna är representerade med montrar på World Travel Market (WTM), som är den stora rese- och turistmässan som hålls i London i november varje år. Jag fick intrycket att det pågick en hel del diskussioner med potentiella arrangörer hos alla de nordiska utställarna. Här är några bilder på hur montrarna ser ut.

    Några av de nordiska länderna har tydliga budskap. ”Cool” Danmark, Norway ”powered by nature”,

     ”Inspired by” Iceland. Finland och Sverige är inte lika tydliga.

    Jo, man kan önska att man var i Finland eller bara Visit Sweden. Det är säkert omöjligt för alla i svensk turistnäring att komma överens om en gemensam slogan, så då blir det ingen alls. Otydlig positionering är aldrig bra så här finns det mer att göra.

  • Kineser reser till USA istället för till Sverige

    Anders Johansson Det är bra att Arlanda satsar på att göra det enklare för kinesiska turister, men det räcker inte att destinationens flygplats är bra på att ta hand om kineser. Hela destinationen inklusive hotell, restauranger, butiker, sevärdheter och staden är bra på att ta hand om kineser och alla andra som besöker destinationen. Detta är dessutom bara en början. Det krävs insatser från statligt håll och/eller EU för att göra det enklare att besöka Sverige och andra EU-länder. Visareglerna är alldeles för krångliga.

    Ett föregångsland är USA som i samband med att president Obama deltog i en asiatisk konferens införde tioåriga visum för kinesiska medborgare till USA. (Till Sverige får man engångsvisum). Syftet var att öka turistflödet från Kina till USA. Det är precis detta som har skett. I Los Angeles har antal kinesiska besökare ökat med 20 % från 2013 till 2014 till 700 000 personer. Tillväxt med tvåsiffriga tal förväntas de kommande tre åren.

    Sedan de tioåriga visumen infördes har antal ansökningar ökat med 41 %. Det visar sig också att kineserna inte bara besöker de stora städerna utan också söker sig till för dem tidigare mindre kända destinationer. Hela USA får en positiv effekt av de ändrade visumreglerna.

    Stockholms län hade ca 81 000 gästnätter från Kina under 2014. Hittills i år (till och med juli) har antal gästnätter ökat med 1 %. I Stockholms stad har gästnätterna från Kina minskat med 1 %.

    Det är bra att Arlanda gör något för de kanske 40 000 (ca 2 nätter per gäst) kineser som besöker Stockholms län varje år, men för att få fart på turismen från Kina måste Sverige/EU införa en annan typ av visum än idag. Det kan väl inte vara så svårt att inför exakt samma regler som USA?

  • Stängt - vem bryr sig?

    Anders Johansson Jag har precis missat anslutningen från tåg till buss i Örebro med 5 min. Tåget var försenat med ca 20 minuter. Konduktören meddelar med glad röst ombord på tåget att ni som eventuellt missat bussanslutningen får ta nästa buss som går om en timma. Idag, en fin vårdag i april utan regn, snö och blåst, har det varit tågkaos på flera platser i Sverige. I Linköping var det problem med kontaktledningarna och i Stockholm signalfel som påverkade alla tåg norrut, dock inte mitt tåg som blev försenat av andra skäl som jag inte känner till. I Örebro ropar just nu högtalarna ut att ett tåg är inställt och att resenärer hänvisas till nästa avgång...

    SJ och Trafikverket (jag struntar i vems felet är eftersom båda är ägda av staten) har stulit allt för många timmar av mig de senaste åren och då bara på sträckan från Stockholm till Grythyttan. Jag är säkert inte värst drabbad och kan bara konstatera att vi svenskar är ett tålmodigt folk.

    Utan bra transporter i Sverige kan vi aldrig bli ett bra turistland. Med tanke på att alla tåg norrut från Stockholm inklusive Arlanda Express stod stilla lär stoppen även ha drabbat besökare till Stockholm som fick en bild av Sverige som ett opålitligt och icke väl fungerande land. Vi svenskar skulle genast få exakt den uppfattningen om vi kom till Frankrike, Belgien eller Storbritannien och tågen inte gick.

    Tyvärr har Jernhusen (ett annat statligt företag) tagit bort alla el-uttag på stationen i Örebro, så att det inte går att ladda datorer och mobiltelefoner. Swedavia (de statliga flygplatserna) har snarare ökat antal el-uttag för att serva sina gäster (passagerare). Om Jernhusen förstod att tåg kan bli försenade och erbjöd workspace med el-uttag skulle förseningen inte kännas lika jobbig. Jernhusen förstår i alla fall att de flesta behöver uppkoppling till Internet och det fungerar riktigt bra.

    Det är dags för SJ, Trafikverket och Jernhusen att söka medlemskap i Visita för att lära sig lite mer om hur man tar hand som gäster, för dessa verksamheter är väl en del av besöksnäringen eller har jag totalt missuppfattat detta.

  • Vi har kompetens att lösa SL:s intäktsproblem

    Anders Johansson SL:s chockhöjning av biljettpriserna för turister och kongressdeltagare i Stockholm är ännu ett exempel på bristen på en gemensamt förankrad strategi för turismen i Stockholm.

    I Stockholms stad är både socialdemokrater, moderater och andra partier överens om att locka fler besökare till Stockholm. Turism bidrar till ökad välfärd för stadens invånare.

    Stockholm Visitors Board kämpar för att få hit fler besökare, bl.a. genom att aktivt bearbeta stora kongressarrangörer över hela världen i konkurrens med andra destinationer. Många andra destinationer paketerar in kollektivtrafikresor i sina erbjudanden till kongressarrangörerna. Detta kanske verkar oväsentligt för SL, men kan vara avgörande för att kongressen väljer destinationen. SL vill ha några miljoner och Stockholm går miste om hundratals miljoner.

    Kollektivtrafiken i Stockholm är redan dyr för turister. En 24-timmarsbiljett i Stockholm kostar 115 kr, i Berlin EUR 6,90 (ca 66,50 kr), i London GBP 6,40 (ca 86,80 kr), i Amsterdam EUR 7,50 (ca 72,30 kr) och i Wien EUR 7,60 (ca 73,25 kr). Stockholm är alltså upp till 73 % dyrare än de städer Stockholm konkurrerar med.

    SL verkar vara i kris (igen) och saknar kompetens kring revenue management som är synnerligen väsentligt för att få kollektivtrafiken att fungera optimalt. Hotellbranschen i Stockholm har över tiden utvecklat en spetskompetens inom revenue management vilket tydligt syns i intäkter och lönsamhet. SL har mer eller mindre monopol på kollektivtrafik och prissättning medan hotellen arbetar i konkurrens som dessutom ökar när det byggs fler hotell. Vi som kan revenue management skulle få ordning på SL:s intäkter utan att behöva vidta några panikåtgärder. Dessutom skulle våra metoder, idéer och förslag säkra intäkterna långsiktigt så att vi slipper dessa ständigt återkommande ekonomiska kriser.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons