Ämne Turism

  • I Sverige behöver inte hotellen hjälp

    Anders Johansson I Singapore förstår regeringen betydelsen av turism. På initiativ av handels- och industriministern lanserades i november en plan för att hjälpa Singapores ca 400 hotell att bli bättre. De hotell jag har bott på och tittat på i Singapore är klart bättre i kvalitet och service än vad vi i Sverige klarar av. Det är lätt som svensk att bli förvånad över att satsningen.

    I Singapore är inställningen att allt kan bli bättre och att allt måste bli bättre eftersom världen förändras i allt snabbare takt. Den nya planen går ut på att få hotellen att öka sin produktivitet, bli mer innovativa, bli mer internationaliserade för att fånga in de allt fler resenärerna från närliggande asiatiska marknader. Under de senaste tio åren har den totala logiintäkten i Singapore ökat från 7.8 miljarder kronor till 21 miljarder kronor. RevPAR har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det har gått väldigt bra för hotellen.

    Ministern menar att hotellen måste utvecklas för att tillväxten ska kunna fortsätta i samma takt framöver. I Singapore har hotellbranschen ungefär samma problem som i Sverige. Gästerna har allt högre förväntningar och det har blivit allt svårare att få tag i rätt medarbetare. I planen ingår att hotell kan få bidrag till att införa teknologi som kan förbättra produktiviteten i hotellet, t.ex. att använda "IoT" (Internet of Things) i bäddlinne, uniformer och saker på hotellrummet för att lättare ha överblick var saker finns och i vilket antal. Förbättrad intern hantering och förbättrad service till gästen.

    Vidare ingår att den officiella turistorganisationen ska hjälpa hotellen att nå ut till nya marknader. Här gäller det att fånga in den växande medelklassen i bl.a. Kina och några av de andra asiatiska tillväxtmarknaderna.

    Det går bra för Singapore även i år. Första halvåret ökade antal besökare med 13 % till 8,2 miljoner som spenderade 75 miljarder kronor (+ 12 % ).

    Finns det ens något initiativ från Sveriges regering att hjälpa hotell i Sverige att bli bättre?

  • Airbnb krossar hotellen i kreativitet

    Anders Johansson Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.

    När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.

    När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.

    Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.

    Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.

    Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.

  • 500 miljarder spenderas på resor på en vecka

    Anders Johansson Golden week (1-7 oktober) är Kinas nationella helgvecka och kanske en motsvarighet till höstlovet här hemma. Den här veckan reser minst en halv miljard kineser (en ökning med 12 % från förra året) och spenderar tillsammans över 500 miljarder kronor. I år var det fler kineser som reste längre än tidigare år. De fem populäraste destinationerna var i år Korea, Japan, Ryssland, Thailand och Australien medan Hongkong, Macao och Taiwan tappade.

    Ökningen för Ryssland var över 100 % jämfört med förra året. Den ena anledningen är rubelns försvagning mot den kinesiska valutan. Den andra anledningen till den kraftiga ökningen är att Ryssland har ett "visa-fritt" program för grupper. Ryssland har precis som USA förstått att om landet vill ha fler besökare från Kina, så måste viseringarna förenklas. Både USA och Ryssland ser därför kraftiga ökningar i turismen från Kina. En tredje anledning till ökad turism från Kina till USA är att det finns fler direktlinjer från flera kinesiska städer till USA.

    Statistiken visar också att ju bättre ekonomiskt ställt kineserna har, desto större chans är att de reser längre, t.ex. till Europa. Frankrike var det enda EU-landet som kom med bland de tio största destinationerna för kineser under golden week. Kineserna spenderar nu mer pengar än något annat land utomlands.

    Det är för tidigt att se om Sverige sett någon ökning i turismen från Kina under golden week. Inkvarteringsstatistiken för oktober finns först tillgänglig i december. Stockholm och Göteborg har blivit något bättre att ta hand om kinesiska besökare, bl.a. genom att Swedavia erbjuder uppkoppling till gratis wifi med instruktioner på kinesiska. I övrigt är det tyvärr inte mycket som hjälper kinesiska besökare att spendera sina pengar i den svenska besöksnäringen. Det är väl ändå dags att börja göra Sverige exportmoget gentemot den kinesiska marknaden och sedan börja marknadsföra Sverige som en perfekt destination för golden week 2017 och framåt.

  • Norden tappar affärs- och fritidsresande

    Anders Johansson Ny färsk statistik över antal flygpassagerare för 2015 har just släppts av ACI (Airport Council International). Världens största flygplats i antal passagerare ligger i Atlanta som förra året som första flygplats i världen passerade 100 miljoner passagerare på ett år. Av världens största flygplatser ligger 8 i Asien, 6 i USA, 5 i Europa och en i mellanöstern. Över tiden är det i Asien flygtrafiken har ökat mest. År 2001 hade USA 12 av de 20 största flygplatserna, Europa 6 och Asien 2.

    Världens flygtrafik har förändrats och drivs både av ett ökat affärs- och fritidsresande till och från Asien. De närmaste åren kommer även strömmen av turister från Kina att öka till 200 miljoner turister. Mellanöstern håller på att bli en av de viktigaste platserna för flygbyte samt för fritidsresande. Dubai är världens tredje största flygplats med 78 miljoner passagerare 2015. Doha växer snabbt, men hamnar 2015 fortfarande utanför listan med sina drygt 30 miljoner passagerare.

    I Norden är det Köpenhamn som är störst 2015 med 26,6 miljoner passagerare, Oslo med 24,7 miljoner, Stockholm Arlanda med 23,1 miljoner och Helsingfors med 16,4 miljoner. Tillväxten i antal passagerare för dessa fyra flygplatser var mellan 1,7 och 3,8 % jämfört med 2014. Flygtrafiken i världen ökade betydligt snabbare - med 6,1 % - vilket innebär att Norden tappade gentemot sina konkurrenter i andra delar av världen. Hos oss ökade inte affärs- och fritidsresandet i samma takt som i resten av världen.

    Skulle Stockholm kunna ha blivit ett nav för flygbyte mellan Europa och Asien om rätt satsningar hade gjorts för 10-15 år sedan? Kunde Stockholm ha haft dubbelt så många passagerare idag med en annan strategi? Det är sannnolikt troligt, vilket hade gett Stockholm ännu fler affärs- och fritidsresande och ett ännu mer utvecklat näringsliv och en mer utvecklad turism. 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons