Ämne Turism

  • Vi har kompetens att lösa SL:s intäktsproblem

    Anders Johansson SL:s chockhöjning av biljettpriserna för turister och kongressdeltagare i Stockholm är ännu ett exempel på bristen på en gemensamt förankrad strategi för turismen i Stockholm.

    I Stockholms stad är både socialdemokrater, moderater och andra partier överens om att locka fler besökare till Stockholm. Turism bidrar till ökad välfärd för stadens invånare.

    Stockholm Visitors Board kämpar för att få hit fler besökare, bl.a. genom att aktivt bearbeta stora kongressarrangörer över hela världen i konkurrens med andra destinationer. Många andra destinationer paketerar in kollektivtrafikresor i sina erbjudanden till kongressarrangörerna. Detta kanske verkar oväsentligt för SL, men kan vara avgörande för att kongressen väljer destinationen. SL vill ha några miljoner och Stockholm går miste om hundratals miljoner.

    Kollektivtrafiken i Stockholm är redan dyr för turister. En 24-timmarsbiljett i Stockholm kostar 115 kr, i Berlin EUR 6,90 (ca 66,50 kr), i London GBP 6,40 (ca 86,80 kr), i Amsterdam EUR 7,50 (ca 72,30 kr) och i Wien EUR 7,60 (ca 73,25 kr). Stockholm är alltså upp till 73 % dyrare än de städer Stockholm konkurrerar med.

    SL verkar vara i kris (igen) och saknar kompetens kring revenue management som är synnerligen väsentligt för att få kollektivtrafiken att fungera optimalt. Hotellbranschen i Stockholm har över tiden utvecklat en spetskompetens inom revenue management vilket tydligt syns i intäkter och lönsamhet. SL har mer eller mindre monopol på kollektivtrafik och prissättning medan hotellen arbetar i konkurrens som dessutom ökar när det byggs fler hotell. Vi som kan revenue management skulle få ordning på SL:s intäkter utan att behöva vidta några panikåtgärder. Dessutom skulle våra metoder, idéer och förslag säkra intäkterna långsiktigt så att vi slipper dessa ständigt återkommande ekonomiska kriser.

  • Fred på ITB i Berlin

    Anders Johansson När jag går runt bland de olika länderna på ITB i Berlin i förra veckan slås jag av vilket fredsprojekt resor och turism egentligen är. Här finns i princip alla länder i hela världen representerade och alla visar med stolthet upp sitt land med allt vad det kan erbjuda besökare.

    Här ligger länder som är osams i andra sammanhang alldeles brevid varandra. Det är extra roligt att se att USA och Ryssland ligger i samma hall och bara några meter ifrån varandra. Så här nära har nog aldrig USA och Ryssland varit varandra. Kanske är det medvetet att USA skyltar med visuminformation mot Ryssland.

    New York tävlar mot Moskva om vem som kan attrahera flest besökare.

    Det är inte bara de stora turistländerna som ställer ut på ITB. Här finns också länder som ser turismen som en möjlighet att få igång utvecklingen av landet. Här är några exempel från Irak, Yemen och Sydsudan.

  • Bilder från Nordens utställning på ITB

    Anders Johansson På andra dagen på ITB i Berlin var det trångt i de 26 hallarna. Det gjordes sannolikt en hel del affärer inom turism och resor. Här är några bilder från de nordiska länderna som är samlade i samma del av hall 18 där aktivitetsnivån var hög. Jag tycker att Norge lyckas profilera sig bäst med sin slogan  "Powered by nature". 

  • ITB med över 10 000 utställare öppnar idag

    Anders Johansson Idag öppnar ITB i Berlin som är världens största mässa för resor och turism. I år kan besökarna träffa 10096 uställare från 186 länder. Det är 49onde gången ITB ordnas och i år pågår mässan från onsdag 4 mars till söndag 8 mars. Självklart finns Sverige med på mässan med en mängd olika företag från norr till söder. De vill skriva kontrakt med turoperatörer och andra arrangörer av resor samt marknadsföra sig till allmänheten på lördag och söndag då de ska kunna boka sina resor direkt i utställarnas montrar.

    Mässan omfattar totalt 26 hallar och väntas besökas av över 100 000 personer som arbetar inom besöksnäringen i hela världen. Detta är en mässa där resebranschen gör affärer och mässan har beräknat att utställarna gör affärer för motsvarande drygt 60 miljarder kronor.

    Turismen i världen ökar för varje år. Under 2014 låg antal turistankomster i världen en bit över 1 miljard och under 2015 väntas antal ankomster att fortsätta att stiga.

    Utställarna är länder och regioner, hotellkedjor, flygbolag, attraktioner, researrangörer, IT-företag och andra företag som huvudsakligen arbetar med besöksnäring. Parrallellt med uställningen pågår en mängd seminarier om besöksnäringens utmaningar idag och i framtiden.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons