Ämne Turism

  • Stängt - vem bryr sig?

    Anders Johansson Jag har precis missat anslutningen från tåg till buss i Örebro med 5 min. Tåget var försenat med ca 20 minuter. Konduktören meddelar med glad röst ombord på tåget att ni som eventuellt missat bussanslutningen får ta nästa buss som går om en timma. Idag, en fin vårdag i april utan regn, snö och blåst, har det varit tågkaos på flera platser i Sverige. I Linköping var det problem med kontaktledningarna och i Stockholm signalfel som påverkade alla tåg norrut, dock inte mitt tåg som blev försenat av andra skäl som jag inte känner till. I Örebro ropar just nu högtalarna ut att ett tåg är inställt och att resenärer hänvisas till nästa avgång...

    SJ och Trafikverket (jag struntar i vems felet är eftersom båda är ägda av staten) har stulit allt för många timmar av mig de senaste åren och då bara på sträckan från Stockholm till Grythyttan. Jag är säkert inte värst drabbad och kan bara konstatera att vi svenskar är ett tålmodigt folk.

    Utan bra transporter i Sverige kan vi aldrig bli ett bra turistland. Med tanke på att alla tåg norrut från Stockholm inklusive Arlanda Express stod stilla lär stoppen även ha drabbat besökare till Stockholm som fick en bild av Sverige som ett opålitligt och icke väl fungerande land. Vi svenskar skulle genast få exakt den uppfattningen om vi kom till Frankrike, Belgien eller Storbritannien och tågen inte gick.

    Tyvärr har Jernhusen (ett annat statligt företag) tagit bort alla el-uttag på stationen i Örebro, så att det inte går att ladda datorer och mobiltelefoner. Swedavia (de statliga flygplatserna) har snarare ökat antal el-uttag för att serva sina gäster (passagerare). Om Jernhusen förstod att tåg kan bli försenade och erbjöd workspace med el-uttag skulle förseningen inte kännas lika jobbig. Jernhusen förstår i alla fall att de flesta behöver uppkoppling till Internet och det fungerar riktigt bra.

    Det är dags för SJ, Trafikverket och Jernhusen att söka medlemskap i Visita för att lära sig lite mer om hur man tar hand som gäster, för dessa verksamheter är väl en del av besöksnäringen eller har jag totalt missuppfattat detta.

  • Vi har kompetens att lösa SL:s intäktsproblem

    Anders Johansson SL:s chockhöjning av biljettpriserna för turister och kongressdeltagare i Stockholm är ännu ett exempel på bristen på en gemensamt förankrad strategi för turismen i Stockholm.

    I Stockholms stad är både socialdemokrater, moderater och andra partier överens om att locka fler besökare till Stockholm. Turism bidrar till ökad välfärd för stadens invånare.

    Stockholm Visitors Board kämpar för att få hit fler besökare, bl.a. genom att aktivt bearbeta stora kongressarrangörer över hela världen i konkurrens med andra destinationer. Många andra destinationer paketerar in kollektivtrafikresor i sina erbjudanden till kongressarrangörerna. Detta kanske verkar oväsentligt för SL, men kan vara avgörande för att kongressen väljer destinationen. SL vill ha några miljoner och Stockholm går miste om hundratals miljoner.

    Kollektivtrafiken i Stockholm är redan dyr för turister. En 24-timmarsbiljett i Stockholm kostar 115 kr, i Berlin EUR 6,90 (ca 66,50 kr), i London GBP 6,40 (ca 86,80 kr), i Amsterdam EUR 7,50 (ca 72,30 kr) och i Wien EUR 7,60 (ca 73,25 kr). Stockholm är alltså upp till 73 % dyrare än de städer Stockholm konkurrerar med.

    SL verkar vara i kris (igen) och saknar kompetens kring revenue management som är synnerligen väsentligt för att få kollektivtrafiken att fungera optimalt. Hotellbranschen i Stockholm har över tiden utvecklat en spetskompetens inom revenue management vilket tydligt syns i intäkter och lönsamhet. SL har mer eller mindre monopol på kollektivtrafik och prissättning medan hotellen arbetar i konkurrens som dessutom ökar när det byggs fler hotell. Vi som kan revenue management skulle få ordning på SL:s intäkter utan att behöva vidta några panikåtgärder. Dessutom skulle våra metoder, idéer och förslag säkra intäkterna långsiktigt så att vi slipper dessa ständigt återkommande ekonomiska kriser.

  • Fred på ITB i Berlin

    Anders Johansson När jag går runt bland de olika länderna på ITB i Berlin i förra veckan slås jag av vilket fredsprojekt resor och turism egentligen är. Här finns i princip alla länder i hela världen representerade och alla visar med stolthet upp sitt land med allt vad det kan erbjuda besökare.

    Här ligger länder som är osams i andra sammanhang alldeles brevid varandra. Det är extra roligt att se att USA och Ryssland ligger i samma hall och bara några meter ifrån varandra. Så här nära har nog aldrig USA och Ryssland varit varandra. Kanske är det medvetet att USA skyltar med visuminformation mot Ryssland.

    New York tävlar mot Moskva om vem som kan attrahera flest besökare.

    Det är inte bara de stora turistländerna som ställer ut på ITB. Här finns också länder som ser turismen som en möjlighet att få igång utvecklingen av landet. Här är några exempel från Irak, Yemen och Sydsudan.

  • Bilder från Nordens utställning på ITB

    Anders Johansson På andra dagen på ITB i Berlin var det trångt i de 26 hallarna. Det gjordes sannolikt en hel del affärer inom turism och resor. Här är några bilder från de nordiska länderna som är samlade i samma del av hall 18 där aktivitetsnivån var hög. Jag tycker att Norge lyckas profilera sig bäst med sin slogan  "Powered by nature". 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons