Ämne Turism

  • Löfven lovar mer turism

    Anders Johansson Stefan Löfven nämner turism i regeringsförklaringen.

    "Landsbygdens näringsliv ska utvecklas genom förbättrad infrastruktur, tillgång till bredband, närhet till högskolor och forskning samt ett stöd för att säkra tillgången till butiker och samhällsservice. Turism i Sverige och ekoturism stärks."

    "Fri entré införs på de statliga muséerna" är en annan del i regeringsförklaringen som är positiv för besöksnäringen.

    I övrigt fanns det inte mycket att hämta i regeringsförklaringen för besöksnäringen. Möjligen "Företagande ska underlättas genom minskade sjuklönekostnader, förenklade regelverk och investeringar i exportfrämjande." Förhoppningsvis räknas besöksnäringen in i exportfrämjande med ökade anslag till Visit Sweden i kommande budget. De gamla socialdemokratiska regelverken har förenklats av Alliansen under de senaste åtta åren och det är alldeles utmärkt att de ska förenklas ytterligare. Minskade sjuklönekostnader underlättar eventuellt marginellt företagandet. Löftet om stoppade visstidsanställningar blir däremot inte lätt att hantera för besöksnäringen.

    Enklare etablering, bygglov, finansiering, tillgång på arbetskraft, låga skatter och avgifter underlättar företagandet på riktigt. Den nya regeringen nämner inte småföretagandet utan talar om en "nyindustrialiseringsstrategi" istället. Har politikerna missat vad som händer i omvärlden? Stora delar av den svenska industrin bygger på uppfinningar från 1800-talet som håller på att slås ut av ny teknik för de som inte lyckats ställa om i tid. Redan idag kan var och en som tänker på miljön säga upp prenumerationen på sin dagstidning och gå över till en elektronisk version (läs: färre jobb i allt från skog och massa till tryckeri och distribution). Redan idag finns också billiga 3D-skrivare för hemmet som skriver ut produkter som förr tillverkades av svenska företag i Sverige. Vad är det den nya regeringen ska "nyindustrialisera"? Kanske är det här besöksnäringen kommer in?

  • Norden behöver tydligare budskap på ITB

    Anders Johansson ITB är i fullgång och som vanligt är de nordiska länderna samlade i hall 18. Intrycket är splittrat och även om den övergripande designen är väldigt stilrent nordisk, så är budskapet från länderna väldigt otydligt. Här tar huvudstäderna lika stor (eller liten) plats som en lokal aktör någonstans bortom allfartsvägarna. Bra att alla som vill betala får vara med. Finansieringsmodellen motverkar dock ett tydligt budskap från respektive land eller från hela den nordiska regionen. I det oändliga utbudet av destinationer och valmöjligheter på destinationerna behövs ett tydligt budskap för att attrahera rätt målgrupper och få fart på besöksnäringen.

    Montrarna går i samma stil så en besökare uppfattar definitivt att länderna ligger i samma region. Det är dock svårt att se något tydligt budskap. Här är bilder från Sverige, Norge och Finland.

  • Sverige bättre på ITB

    Anders Johansson ITB, världens största mässa för resor och turism, är i full gång. Det var väldigt mycket folk den första dagen i de över 20 olika hallarna på mässområdet i Berlin. Äntligen visar Sverige upp sig från sin rätta sida. Montern har i år fått en riktigt bra ansiktslyftning både utseendemässigt och arbetsmässigt för alla som kämpar hårt för att få fler turister att besöka Sverige. Nu finns det riktigt snygga och funktionella mötesbås för de som ska göra affärer. Det nya ABBA-museet är ett av dragplåstren i den svenska montern i år.

    De flesta länder i världen finns representerade med egna montrar eller i vart fall i hallen för sin världsdel. Jag träffade en amerikan som skojade om att Syrien också har en monter. För en amerikan verkar det ofattbart att Syrien marknadsför sig som en turistdestination med tanke på det nyhetsflöde som kommer från Syrien. Jo, även Iran och Irak ställer ut och försöker locka besökare. Turismen är världens största bransch och 2012 översteg för första gången antal turistankomster i världen en miljard. De närmaste åren kommer tillväxten att fortsätta.

    CNN:s Richard Quest är på plats i Berlin och gör reportage direkt från ITB. Han skrädde inte orden i det senaste inslaget om att det är dags för regeringarna i många länder att börja ta turismen på allvar istället för att bara mjölka turisterna på pengar, i flera fall redan innan de har kommit till sin destination.

  • Öka din kapacitet i högsäsong

    Anders Johansson Vårdagjämning betyder att vi har kommit närmare högsäsongen för många hotell, vandrarhem, stugbyar och campingplatser. Det kan bli ännu en bra sommar i Sverige. Flera av våra största marknader, t.ex. Tyskland och Norge, har inga sura miner vad gäller ekonomin. Den svenska hemmamarknaden ser också bra ut, men här gäller det att locka fler att turista i sitt eget land istället för att åka utomlands. Vi får lite mer för den svenska kronan idag än förra året.

    Det gäller att maximera högsäsongen, dvs. när efterfrågan är som bäst. Här är några konkreta tips på vad du kan göra.

    • Se till att hela din kapacitet är tillgänglig - inga avstängda rum eller rum som renoveras i högsäsong.
    • På många orter är det brist på familjerum. Genom att sätta in t.ex. fällbara våningssängar eller väl genomtänkta bäddsoffor, kan kapaciteten ökas utan alltför hög kostnad. En fällbar våningsäng syns nästan inte när den är infälld, t.ex. i en vägg eller hylla, så rummet kommer att se ungefär likadant ut. Rummet kan självklart användas till kompisgäng och idrottsföreningar. Det blir billigare för gästen, men du kommer att få in mer pengar eller i vart fall lika mycket per rum.
    • Om du inte redan är riktigt bra på revenue management, börja experimentera försiktigt. Höj priset något (+5-10 %) de dagar då efterfrågan är störst och se vad som händer. Lägg ut erbjudanden på dagar då efterfrågan är lite lägre. Ställ lite motkrav på gästen som vill köpa ett erbjudande, t.ex. att boka en viss tid i förväg och betala i förskott. Till de som inte är priskänsliga säljer du till ditt vanliga pris.
    • Jobba med din webbplats och närvaro på andra platser på Internet. En fritidsresenär lägger ner flera timmar på att titta på 8-10 webbplatser innan de bestämmer sig. Om du har en av de bästa webbplatserna kommer du att få bokningen.

    Med ovanstående åtgärder är du väl rustad att ta emot bokningarna inför högsäsongen. Nästa steg är att ta väl hand om alla gäster som kommer och det är jag säker på att du kommer att göra.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons