Ämne USA

  • 126 miljoner amerikaner har pass

    Anders Johansson Världen förändras i allt snabbare takt vilket innebär att gammal fakta snabbt blir inaktuell. Det som lärdes ut i skolorna bara för 5-10 år sedan gäller inte längre. Det jag lärde mig på gymnasiet om världen i ämnena geografi, historia och samhällskunskap borde jag ifrågasätta en hel del av. En gammal sanning i om amerikaner är att bara 5 % har giltiga pass som gör att de kan resa utomlands. Jo, det var faktiskt sant på 1980-talet. 1992 hade antal amerikanska medborgare med pass ökat till 7 %. År 2002 hade 55 miljoner amerikaner pass vilket var 19 % av befolkningen. Tio år senare hade siffran ökat till 113 miljoner vilket var 36 % av befolkningen. 2016 har 126 miljoner amerikaner pass och är beredda att resa utomlands. De senaste tre åren har 23 % av amerikanerna rest utomlands. Mexico står för 36 % av utlandsresorna. Canada och Europa för 18% var. Det finns potential för Europa att attrahera fler amerikaner även om det just nu är lite motigt när amerikanska myndigheter avråder amerikaner från att resa till Europa på grund av risken för terror. 

  • Skickligast revenue managers i USA

    Anders Johansson Tripadvisor har undersökt när det är billigast att boka hotell inför sommarsemestern. Det är bra att veta för konsumenten, men det visar också klart och tydligt hur bra hotellen är på revenue management. USA ligger långt före resten av världen. Här är det billigast att boka upp till två månader i förväg, men priserna ändras relativt lite, bara 7 procent, under tiden fram till ankomstdatum. Detta tyder på att amerikanska revenue managers har riktigt bra känsla för efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Europa är det billigast att boka 3-5 månader i förväg och här kan besparingen vara upp till 23 procent. Större besparingar tyder på att europeiska hotell är lite sämre på att förstå efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Asien är det ännu mer si och så med revenue management. Billigast är det att boka 3 månader i förväg, men priserna stiger 3-5 veckor före ankomstdagen för att sjunka ca 2 veckor före ankomstdagen. Här verkar det som om revenue managers har svårt att förstå efterfrågan och gästens betalningsvilja.

    Tripadvisor har även undersökt stora städer och här varierar framförhållningen mellan 2 och 7 månader och besparingarna mellan 10 % och 55 %. Generellt är det billigare att vara ute i god tid (2-3 månader) än att boka sent, såvida inte revenue managers är lite okunniga och i panik sänker priset två veckor innan ankomst.

  • Reflektioner från Los Angeles

    Anders Johansson Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

  • Strukturella förändringar i hotellens logiintäkter

    Anders Johansson Den amerikanska hotellbranschen har flera mycket goda år framför sig med RevPAR-ökningar på mellan fem och sju procent per år. RevPAR förutspås nå en ny all-time-high under fjärde kvartalet 2015. Det framkom på den årliga konferensen ”Revenue Optimization Conference, ROC” som arrangeras av HSMAI och i år hölls i Los Angeles den här veckan.

    Det är goda nyheter för hotellen, men det finns strukturella förändringar som ställer till problem. Den mest påtagliga är att distributionskostnaderna ökar i snabbare takt än RevPAR. Under de senaste åren har intäkterna ökat med 28 % medan kostnaden för att få intäkter har ökat med 37 % under samma period. I USA står nu OTA-kanalerna för ca 30 % av logiintäkten.

    Gästmixen har dessutom förändrats strukturellt. Grupper som 2005 stod för 43 % av intäkten minskade till 36 % av intäkten 2013. Affärsresande och kongresser fyller inte hotellen i lika stor utsträckning som tidigare. Beläggningen på möteslokalerna sjunker. Priserna för enskilda resenärer har tidigare alltid varit högre än för gruppen, men nu är det tvärtom. Alla dessa förändringar betraktas som strukturella och förändrar spelplanen när revenue managers ska maximera hotellens intäkter.

    Fritidsresandet ökar i USA tack vare att konsumenten efter recessionen nu fått det bättre ekonomiskt ställt. En allt större andel av fritidsresandet kommer från tillväxtländer. Under 2013 reste 100 miljoner kineser utomlands. Mest till närområdet i Asien, men en allt större andel vågar resa längre. Fram till 2020 kommer antalet att fördubblas till 200 miljoner. Fler kineser reser till Europa än till USA, som fortfarande brottas med stora problem att ställa ut visum för kinesiska fritidsresenärer. Kina har redan idag gått om Tyskland och USA som det land som spenderar mest turistpengar utomlands.

    Den amerikanska hotellbranschen är minst lika konservativ som den svenska. Den mesta innovationen kommer utifrån. När OTA:erna i slutet av 1990-talet uppvaktade hotellen skrev hotellen gladeligen på avtalen som idag är så kritiserade. Flera talare menade att det var helt frivilligt och att hotellbranschen saknade egna idéer och lösningar för hur man skulle hantera konsumentens förändrade beteende och önskemål på hur bokningen skulle ske i framtiden.

    Konsumentens syn på hotellbranschen har förändrats. Bokning och vistelse är helt olika saker. Från konsumentens sida finns bokningsvarumärken (”Booking brands”), t.ex. Expedia, Booking och alla andra kanaler, samt vistelsevarumärken (”Stay brands”), t.ex. Marriott, Hilton, alla andra hotellkedjor samt fristående hotell.

    Konsumentens nya synsätt har gjort att hotellens tidigare kraftiga kritik och motstånd till förändringarna har kommit till en ny fas där hotellen stället börjar se möjligheter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons