Ämne USA

  • Reflektioner från Los Angeles

    Anders Johansson Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

  • Strukturella förändringar i hotellens logiintäkter

    Anders Johansson Den amerikanska hotellbranschen har flera mycket goda år framför sig med RevPAR-ökningar på mellan fem och sju procent per år. RevPAR förutspås nå en ny all-time-high under fjärde kvartalet 2015. Det framkom på den årliga konferensen ”Revenue Optimization Conference, ROC” som arrangeras av HSMAI och i år hölls i Los Angeles den här veckan.

    Det är goda nyheter för hotellen, men det finns strukturella förändringar som ställer till problem. Den mest påtagliga är att distributionskostnaderna ökar i snabbare takt än RevPAR. Under de senaste åren har intäkterna ökat med 28 % medan kostnaden för att få intäkter har ökat med 37 % under samma period. I USA står nu OTA-kanalerna för ca 30 % av logiintäkten.

    Gästmixen har dessutom förändrats strukturellt. Grupper som 2005 stod för 43 % av intäkten minskade till 36 % av intäkten 2013. Affärsresande och kongresser fyller inte hotellen i lika stor utsträckning som tidigare. Beläggningen på möteslokalerna sjunker. Priserna för enskilda resenärer har tidigare alltid varit högre än för gruppen, men nu är det tvärtom. Alla dessa förändringar betraktas som strukturella och förändrar spelplanen när revenue managers ska maximera hotellens intäkter.

    Fritidsresandet ökar i USA tack vare att konsumenten efter recessionen nu fått det bättre ekonomiskt ställt. En allt större andel av fritidsresandet kommer från tillväxtländer. Under 2013 reste 100 miljoner kineser utomlands. Mest till närområdet i Asien, men en allt större andel vågar resa längre. Fram till 2020 kommer antalet att fördubblas till 200 miljoner. Fler kineser reser till Europa än till USA, som fortfarande brottas med stora problem att ställa ut visum för kinesiska fritidsresenärer. Kina har redan idag gått om Tyskland och USA som det land som spenderar mest turistpengar utomlands.

    Den amerikanska hotellbranschen är minst lika konservativ som den svenska. Den mesta innovationen kommer utifrån. När OTA:erna i slutet av 1990-talet uppvaktade hotellen skrev hotellen gladeligen på avtalen som idag är så kritiserade. Flera talare menade att det var helt frivilligt och att hotellbranschen saknade egna idéer och lösningar för hur man skulle hantera konsumentens förändrade beteende och önskemål på hur bokningen skulle ske i framtiden.

    Konsumentens syn på hotellbranschen har förändrats. Bokning och vistelse är helt olika saker. Från konsumentens sida finns bokningsvarumärken (”Booking brands”), t.ex. Expedia, Booking och alla andra kanaler, samt vistelsevarumärken (”Stay brands”), t.ex. Marriott, Hilton, alla andra hotellkedjor samt fristående hotell.

    Konsumentens nya synsätt har gjort att hotellens tidigare kraftiga kritik och motstånd till förändringarna har kommit till en ny fas där hotellen stället börjar se möjligheter.

  • Tänk om

    David Kallós Det finns kommuner och regioner i Sverige med usel ekonomi, glada skattesänkare har underfinansierat sjukvård och andra har reat ut offentliga tillgångar.

    Kaliforniens offentliga finanser är usla. Men ingen säger att en region som Västra Götaland skulle få sluta använda kronan som betalmedel eller när Solna och Stockholm vräker skattepengar på arenabyggen så ifrågasätts inte att de har samma valuta som övriga Sverige eller att dollarn skulle sluta gälla på Hotel California.

    Nu när slösaktiga greker och italienare hotar världsekonomin så skrockar €uromotståndarna och säger vad var det vi sa och förespråkarna för att vi skulle införa den säger att det var nog tur för Sveriges ekonomi att vi behöll kronan, men och så skruvar de lite på sig.

    Förr i tiden hade ju typ varje stad sin valuta, tidszon och tullar. Och det var opraktiskt. Och om någon skulle komma på idéen att olika delar av Sverige skulle ha olika valutor skulle vi tycka det var helknäppt.

    I praktiken när vi är ute och reser spelar valutan liten roll, Visa och Amex låter oss slippa de bekymren.

    För mig som bor i sydvästra Skåne är det trots att det fortfarande är färja Rödby- Puttgarten lika snabbt med tåget till Lübeck som till Stockholm och när färjorna är ersatta med bro om några år så blir det åka av. Visst tyskar, danskar, holländare och fransoser pratar konstiga språk, men det hade varit skönt att kunna använda en gemensam valuta. Och hur tydligt för de besökare som kommer från exempelvis Tyskland det varit att restaurangbesök etc. är billigt i Sverige.

    Tåget till Lübeck går vidare till Berlin där min dotter jobbade ett tag. När jag var i hennes ålder åkte man dit med förnedrande och räliga gränskontroller och det var hundar och män med k-pist som genomsökte tåget. Spanien, Portugal och Grekland var turistländer man inte åkte till när jag var liten eftersom det var diktaturer. Och så gammal är jag inte.

    När dottern jobbade i Tyskland kunde de betala hennes lön till samma bankkonto som hon öppnade när hon jobbade i Paris, men inte till hennes konto hemma i Lund.

    Jag fick en kostym uppsydd i Lübeck, en vecka efter mitt besök knackade det på dörren hemma och ett bud kom med plaggen. Med posten kom fakturan som på centraleuropeiskt vis var utformad där byråkrati och administration är en konstart så naturligtvis skall man sätta in pengarna på ett bankkonto och varför skall man behöva betala både bank och valuta avgifter för det.

    Det är skönt vi är med i EU och kan resa och jobba fritt i stora delar av Europa. Låt oss nu också få ta del av fler fördelar med en gemensam marknad. Det är dags att införa Euron i Sverige.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons