Ämne USA

  • Kom det fler amerikaner i sommar?

    Anders Johansson Rapporteringen om sommarturismen i Sverige sker utifrån stor okunskap om vad statistiken verkligen betyder. Av någon underlig anledning har måttet gästnatt satt standarden för rapportering. En gästnatt är en gäst som övernattar en natt i någonting, t.ex. hotellrum, sovsal på ett vandrarhem eller i ett tält på en camping. Två gästnätter kan vara en person som övernattar två nätter eller två personer som övernattar en natt. Fyra gästnätter kan vara en person som övernattar fyra nätter eller två personer som övernattar två nätter. Frågan är hur många individer är det egentligen som har kommit till destinationen? Svaret är att detta är det ingen som vet eftersom ingen mäter antal individer utan bara hur många nätter gäster övernattar.

    Under sommaren stod amerikaner för 340 000 gästnätter. Det var en ökning med 39 % jämfört med förra året då antal gästnätter var ca 245 000. En amerikan kommer sällan ensam, så låt oss anta att de i alla fall reser i par. Resan är lång, så de stannar i genomsnitt en vecka, dvs. 7 nätter. Varje individ står alltså för 7 gästnätter. Under 2016 besöktes Sverige då av 35 000 amerikaner. Sverige visade sig från sin bästa sida sommaren 2016 så de amerikaner som planerade en sverigeresa för sommaren 2017 stannade i snitt 10 nätter istället, vilket innebär att det bara kom 34 000 amerikaner till Sverige, en minskning med knappt 3 %. Gästnätterna kan öka vilket är bra för hotellen och restaurangerna men antal personer kan samtidigt minska vilket inte är så bra för besöksmålen. Det är osannolikt att en amerikan besöker t.ex. Vasamuseet mer än en gång per resa. Jo, siffrorna om hur länge amerikanerna stannar är påhittade för det är ingen som mäter antal individer, så ingen vet hur det egentligen ligger till.

    Antal gästnätter från svenskar minskade under sommaren. Många gav säkert upp den svenska regniga och kalla sommaren och gav sig av till varmare breddgrader, så ingen är väl förvånad över minskningen. Även här kan det faktiskt vara så att antal personer som reste till olika destinationer var fler än förra sommaren. De stannade bara lite kortare tid och därför minskade antal gästnätter. Det kan också vara så att under 2017 tyckte många att hotellen, vandrarhemmen och campingplatserna höll för höga priser och därför valde många att bo hos vänner eller på Airbnb istället. Dessa människor rörde sig under radarn och blev aldrig registrerade.

    Hur många besökare hade Stockholm under sommaren 2017 jämfört med sommaren 2016? Ingen vet och ingen verkar heller vara intresserad av att veta detta. Finns det någon annan bransch som inte vet hur många kunder som kommer och köper branschens produkter och tjänster?

  • Kraftigt försämrad Sverigebild drabbar besöksnäringen

    Anders Johansson Besöksnäringen i Sverige är beroende av att människor i andra länder har en positiv bild av Sverige. Sedan Donald Trumps uttalanden för några dagar sedan har bilden av Sverige internationellt försämrats kraftigt. Det visar siffror från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. I sociala medier är fallet brutalt. Antalet inlägg i sociala medier har sexdubblats och tonaliteten har gått från neutral till -43 procent. Detta är anmärkningsvärt. Tonaliteten i internationella traditionella medier har även den sjunkit markant, från neutral till -25 procent.

    Uttalandena från Donald Trump samt TV-inslag och artiklar i USA kommer att få återverkningar i form av färre turister från USA redan till sommaren. Amerikaner är väldigt känsliga när det gäller att resa till destinationer som upplevs som osäkra. Amerikanerna har uteblivit många gånger tidigare genom åren, bl.a. efter Tjernobyl då amerikanerna trodde att hela Sverige var radioaktivt. Politisk uppfattning bland amerikanerna spelar ingen roll när det handlar om deras personliga säkerhet. Bilder med utbrända bilar har visats i media och då anser amerikanen att det är farligt att resa till Sverige.

    Det finns även en risk för spridning av den försämrade bilden av Sverige till andra länder som ligger lite längre bort från Sverige med minskande turistinflöde som följdeffekt. Jag tror inte att danskar, finländare och norrmän avstår från att resa till Sverige till sommaren även om jag redan har fått frågan från en norrman om det är säkert att resa till Stockholm.

    Eftersom besöksnäringen inte är någon riktig och viktig bransch i svenska politikers ögon, så är jag inte förvånad över att regeringen mer eller mindre struntar i att göra något åt situationen. Tystnaden från regeringen beror troligen inte på att de sitter i krismöte om hur de ska rädda besöksnäringen från att tappa stort kommande sommar och eventuellt även långsiktigt. Nej, det finns säkert ingen plan på hur bilden av Sverige ska återupprättas och över tiden förstärkas. Fortsätter bilden av Sverige att försämras kommer krisen att förvärras och får återverkningar även på andra branscher, t.ex. exportindustrin. Vem vill köpa varor och tjänster från ett land som har dåligt rykte? Har Volvos reklam "Made by Sweden" plötsligt fått en annan innebörd än den hade för några dagar sedan?

    Det kommer att ta tid att reparera Sverigebilden och finns det ingen plan lär det ta lång tid.

  • 126 miljoner amerikaner har pass

    Anders Johansson Världen förändras i allt snabbare takt vilket innebär att gammal fakta snabbt blir inaktuell. Det som lärdes ut i skolorna bara för 5-10 år sedan gäller inte längre. Det jag lärde mig på gymnasiet om världen i ämnena geografi, historia och samhällskunskap borde jag ifrågasätta en hel del av. En gammal sanning i om amerikaner är att bara 5 % har giltiga pass som gör att de kan resa utomlands. Jo, det var faktiskt sant på 1980-talet. 1992 hade antal amerikanska medborgare med pass ökat till 7 %. År 2002 hade 55 miljoner amerikaner pass vilket var 19 % av befolkningen. Tio år senare hade siffran ökat till 113 miljoner vilket var 36 % av befolkningen. 2016 har 126 miljoner amerikaner pass och är beredda att resa utomlands. De senaste tre åren har 23 % av amerikanerna rest utomlands. Mexico står för 36 % av utlandsresorna. Canada och Europa för 18% var. Det finns potential för Europa att attrahera fler amerikaner även om det just nu är lite motigt när amerikanska myndigheter avråder amerikaner från att resa till Europa på grund av risken för terror. 

  • Skickligast revenue managers i USA

    Anders Johansson Tripadvisor har undersökt när det är billigast att boka hotell inför sommarsemestern. Det är bra att veta för konsumenten, men det visar också klart och tydligt hur bra hotellen är på revenue management. USA ligger långt före resten av världen. Här är det billigast att boka upp till två månader i förväg, men priserna ändras relativt lite, bara 7 procent, under tiden fram till ankomstdatum. Detta tyder på att amerikanska revenue managers har riktigt bra känsla för efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Europa är det billigast att boka 3-5 månader i förväg och här kan besparingen vara upp till 23 procent. Större besparingar tyder på att europeiska hotell är lite sämre på att förstå efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Asien är det ännu mer si och så med revenue management. Billigast är det att boka 3 månader i förväg, men priserna stiger 3-5 veckor före ankomstdagen för att sjunka ca 2 veckor före ankomstdagen. Här verkar det som om revenue managers har svårt att förstå efterfrågan och gästens betalningsvilja.

    Tripadvisor har även undersökt stora städer och här varierar framförhållningen mellan 2 och 7 månader och besparingarna mellan 10 % och 55 %. Generellt är det billigare att vara ute i god tid (2-3 månader) än att boka sent, såvida inte revenue managers är lite okunniga och i panik sänker priset två veckor innan ankomst.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons