Ämne Upplevelse

  • 93 000 kr för en campingsemester

    Anders Johansson På varje hotellkonferens spekuleras det kring vad som kommer att hända i framtiden. Det talas om datavetenskap för att analysera gästernas beteende och betalningsvilja. Det talas om artificiell intelligens, förstärkt verklighet (augmented reality), röststyrning och robotar. Alla dessa och många andra nya teknologier utvecklas snabbt och har många tillämpningsområden inom resor och turism.

    När den här vågen av ny teknologi snart drar in över hotellen sker det med orkanstyrka och lär göra många i branschen inaktuella. Hur ska alla de som ännu inte har tagit klivet in i den digitala världen mäkta med nästa teknologivåg? De som inte hänger med i utvecklingen lär bli överflödiga eller får jobba med enklare jobb, t.ex. att ge personlig service till gästerna. Den som hänger med i utvecklingen lär hitta toppjobb i besöksnäringen.

    I Sverige har vi ofta uppfattningen att vi ligger i framkant inom det mesta och att alla andra ligger en bit efter. Den som tror att hen står på toppen anstränger sig inte längre och blir då bara sämre och sämre. Här är några exempel på saker som har gått oss helt förbi.

    Människor har mer pengar att röra sig med än någonsin tidigare i världshistorien. I Las Vegas kan man med Maverick Helicopters för 3 499 USD (ca 28 000 kr) flygas till den högsta punkten i Fire State Park för en 2,5 tim lång yogaupplevelse. Vad är det dyraste yogapasset i Sverige?

    Lite mer exklusivt är det att åka ner till Titanic för 140 000 USD (drygt 1,1 mkr). I april 2017 hade 54 personer anmält sig till resan. Det finns en marknad och folk är beredda att betala. Vad är dyraste upplevelsen i Sverige?

    Nja, det här är ju lite för dyrt för oss svenskar. Vem vill se ett gammalt vrak? Jag tror jag använder appen Recharge istället och tar in på ett av de bättre hotellen i New York, t.ex. W New York eller The Pierre, för en stund. Pris från USD 0,66 till USD 3 per minut. Jag betalar bara för den tid jag använder rummet. Innovativt jämfört med att checka in kl 15 och ut kl 12. Flexibilitet är ett måste i framtiden. Hotellen i Sverige får tänka om och hitta nya affärsmodeller.

    Kanske dags att campa? Jag kollar Blink som ordnar pop-up camping på olika platser i världen med priser från 93 000 kr till 250 000 kr per person, men då är det förstås ofta en hel vecka. Det verkar gå bra för Blink som har hittat rätt kvalitet på upplevelserna. Kanske något för svensk camping att ta efter.

    Det finns idéer att hämta från alla håll och kanter. Kanske dags att hänga med i utvecklingen både i den digitala världen och när det gäller nya idéer.

  • Undersökning visar olikheterna mellan generationer

    Anders Johansson En ny undersökning om affärsresande visar skillnader i hur olika generationer värderar de olika delarna i affärsresandet. Tre olika generationer (Millennials 18-34 år, Gen X 35-55 år och Boomers 55+ år) studerades och det var här skillnaderna upptäcktes inom de olika delarna i affärsresande.

    Bokning

    Milliennials önskar fler valmöjligheter vid bokning. Gen X önskar att det är lätt att ändra bokningen. För Boomers var bokning inte alls viktigt. Beroende på vilken målgrupp hotellet önskar ska bokningen utformas på olika sätt.

    Hantering av kvitton och rapportering

    Millennials vill lämna in kvitton elektroniskt. Gen X vill helst ta en bild på kvittot och skicka in alternativt rapportera in kvitton via ett program i datorn. Boomers bryr sig inte.

    Smidighet under resan

    Både Millennials och Gen X önskar smidiga säkerhets- och passkontroller medan Boomers vill ha tillgång till wifi överallt.

    Kontakt med familj och vänner under resan

    För Millennials och Gen X spelar detta ingen roll. Boomers värderar att kunna hålla kontakt med familj och vänner när de är på resande fot.

    Undersökningen visar tydliga skillnader mellan de tre generationerna och därmed är det återigen bevisat att olika målgrupper tillfredsställs på olika sätt. Det går inte att behandla alla lika och tro att alla är nöjda med det. Besöksnäringen måste lära sig att se skillnader mellan olika målgrupper och börja skräddarsy upplevelserna baserat på vad målgruppen har för krav och önskemål.

  • Är du också en härmapa?

    Anders Johansson Allt tal om mångfald i Sverige är bara tomma ord. Vi svenskar är så osäkra och vill vara så till lags att vi har blivit mästare på att härma andra. Sverige är världens mest iPhone-täta land. Alla svenskar ska ha en iPhone  - även mamma, pappa, far- och morföräldrar. Det innebär att alla svenska utvecklare av appar i första hand utvecklar för iPhone. Vi blir inlåsta i en plattform när världen utanför utvecklas åt flera andra håll. Före iPhone skulle alla jobba i Windows och alla hade Internet Explorer som webbläsare. Den tiden är dock borta och nu har modet växlat till Google Chrome som webbläsare. I Sverige finns det bara ett socialt media som gäller: Facebook. Även Besöksliv bedömer numera besöksnäringens digitala mognad genom att enbart bedöma företagens aktivitet på Facebook och inga andra sociala media.

    Det är inte bara inom teknologi som vi svenskar tar efter varandra. Varför ska alla städer med en viss självkänsla ha en stor kongressanläggning och/eller en multiarena? Alla ser likadana ut och alla vänder sig till samma målgrupp. Många städer ska ju också ha en festival. Bara för att det fungerar för en stad, så kanske det inte fungerar lika bra för andra städer. Om alla dessa städer satsade på olika saker istället, så skulle Sverige få ökad mångfald och attrahera fler olika målgrupper. Dessutom skulle marknaden räcka för alla och det kanske skulle gå att få lönsamhet i anläggningarna.

    Inom hotellbranschen i Sverige bygger de flesta byggare och/eller fastighetsägare odefinierbara fyrstjärniga hotell. De är lagom bra för alla. Ytterligheter som lyx och budget verkar inte ha någont plats i det här landet. Inom restaurangvärlden är det precis likadant. Varenda liten stad hade minst ett par pizzerior och ett par kinesrestauranger för 20-30 år sedan. Nu är det kaffeställen, sushi och thaikioskor överallt. Konkurensen är stenhård och lönsamheten blygsam.

    Mångfald är nyckeln till framgång för både landet, företagare och individer. Med nya innovativa idéer utvecklas vi alla snabbare till nya höjder jämfört med om vi bara tar efter vad andra gör.

  • MOOD banbrytande för restaurangbranschen

    Anders Johansson Är det butiker som drar folk till restauranger eller är det restauranger som drar folk till butiker? I slutet på mars öppnade den nya "gallerian" MOOD i Stockholm. Den är väl värd ett besök av många skäl.

    • Restaurangerna utmärker sig i antal och i konceptuell variation
    • De gamla vanliga butikskedjorna är bannlysta till förmån för unika butiker
    • Ett stort kvarter i Stockholms innerstad har förändrats från bortglömt till populärt och trendigt

    MOOD är ett stort steg i rätt riktning för restaurangbranschen. Istället för att mer eller mindre rutinmässigt, och ofta motvilligt från fastighetsägarens sida, lägga in en snabbmatsrestaurang eller ett kedjekafé i fastigheten har MOOD lyckats integrera mat och dryck i den totala upplevelsen av besöket. Jag har ätit hela åtta gånger på olika restauranger sedan MOOD öppnade för 12 dagar sedan. Det verkar gå bra att döma av de bitvis långa köerna  under lunchruschen. För mig är restaurangerna den stora attraktionskraften. Detta kommer sannolikt att leda till att jag även kommer att handla i butikerna.

    MOOD får också representera en ny typ av attraktion för besökare till Stockholm. Under hela året får de en pulserande plats med ett bra urval av både svensk och internationell mat med spännande butiker som besökaren inte lär hitta på hemmaplan.

    En stor eloge till AMF Pension som äger både nyrenoverade Gallerian och MOOD. I Gallerian har de förnyat sig med nya butiker och flöden och i MOOD har de tagit ett helt nytt grepp med mixen av restauranger och butiker som sätter en ny standard för vad vi kan förvänta oss i framtiden. 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons