Ämne Utbildning

  • Tänker du låta dina konkurrenter vinna?

    Anders Johansson Tisdag den 13 januari 2015 är det dags för Hotel Market Seminars som den här gången ägnar en hel dag åt prissättning. Det är Annemarie Gubanski och jag som även i år ordnar Hotel Market Seminars som är vår version av de stora konferenserna kring revenue management som sker i bl.a. USA och England. Vi tycker att fler personer ska ha möjlighet att lära sig mer om revenue management här hemma i Sverige. Efter Hotel Market Seminars i januari i år, med ca 125 deltagare, fick vi väldigt bra omdömen och tror därför att det blir fler deltagare nästa gång. Dessutom är ämnet prissättning en nyckel till att kunna öka sin lönsamhet.

    Hotel Market Seminars vänder sig till revenue managers, general managers, hotellchefer, marknads- och försäljningschefer, bokningschefer samt alla andra som vill lära sig mer om prissättning.

    Konkurrensen om gästerna är idag mycket hårdare än tidigare på grund av många nya hotell, fler distributionskanaler, recensioner som når ut över hela världen och transparenta erbjudanden och priser. Allt detta påverkar hur hotellen sätter sina priser. Gör hotellet fel riskerar hotellet att distributionskostnaderna skjuter i höjden och att intäkterna inte blir så höga som de borde vara.

    Hotel Market Seminars är upplagt ungefär som förra gången. Vi har föreläsningar, paneldiskussioner och rundabordsdiskussioner. Genom rundabordsdiskussioner får deltagarna idéer kring prissättning och även tips om hur de kan hålla distributionskostnaderna i schack. Deltagarna får lära sig mer om hur de med hjälp av taktisk prissättning kan få fler gäster att välja att boka deras hotell direkt istället för via mellanhänder. Dessutom handlar en av rundabordsdiskussionerna om prissättning för restauranger och möten. Vi har flera av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att sätta rätt pris och därigenom maximera intäkterna i ett hotell på plats.

    Prissättningen på Hotel Market Seminars baseras på revenue management. För de som bokar in sig på Hotel Market Seminars och betalar senast den 28 november 2014 kostar det bara 3900 kr per person för hela dagen inklusive måltider. Med de kunskaper som en deltagare tar med sig från Hotel Market Seminars kommer den investeringen att återbetalas många gånger om.

  • HSMAI bjuder på de senaste trenderna

    Anders Johansson HSMAI (Hotel Sales & Marketing Association International) gör en roadshow i Norden för att marknadsföra sig själva och bjuda på den senaste kunskapen om trender inom distribution och digital marknadsföring.

    HSMAI grundades i USA 1927 och består idag av nästan 7000 medlemmar i 35 länder. Tyngdpunkten är i USA, men det är ju just i USA som hotellen är riktigt bra på marknadsföring och försäljning. Vi har en hel del att lära.

    HSMAI kommer till Stockholm den 7 maj, Göteborg den 8 maj och Malmö den 13 maj. Seminariet är utbildning och nätverkande efter jobbet och börjar kl 16:30 och håller på i fyra timmar. Perfekt after work för den som vill hänga med i vad som händer inom marknadsföring och försäljning. Seminariet är kostnadsfritt, men du måste anmäla dig på http://roadshow.axaco.se/

    Jag har varit medlem i HSMAI i många år och deltar framförallt i HSMAI:s konferenser om revenue management i USA och Europa. Medlemskapet har varit till mycket stor nytta genom åren, kanske mest för att jag har kunnat hålla mig uppdaterad om vad som händer nu och den närmaste framtiden.

    Självklart kommer jag att delta i Stockholm den 7 maj. Jag hoppas att vi blir riktigt många som träffas då och utbyter erfarenheter.

  • Rädda chefer vågar inte utbilda sina medarbetare

    Anders Johansson Under åren har jag arbetat väldigt mycket med utbildningsfrågor i besöksnäringen. Skälet är att jag tror att detta är en nyckel till framgång i branschen, särskilt i dessa tider då utvecklingen rullar på i en allt snabbare takt. De senaste tio åren har konkurrensen om gästerna blivit knivskarp när allt fler hotell och andra företag inom besöksnäringen har etablerats. Dessutom har teknologiutvecklingen mer eller mindre tagit besöksnäringen på sängen. Ett exempel är att de flesta inte trodde att de nya bokningskanalerna skulle växa så kraftigt och få en sådan makt över hotellens intäkter. Ett annat begrepp är revenue management som har blivit ett sätt att tänka som inget företag i besöksnäringen längre klarar sig utan om företaget ska nå lönsamhet. Det nya är "Productivity Management" som handlar om att driva verksamheten så produktivt som möjligt genom att balansera servicen till gästen i förhållande till arbetsinsatsen. Några företag är i startgroparna, men de flesta har knappt ens hört talas om det här begreppet ännu.

    Det händer väldigt mycket och det går snabbt så det är inte så konstigt att de flesta ledare i branschen inte hänger med i utvecklingen. Det som däremot är konstigt är att de flesta ledare inte verkar vilja hänga med i utvecklingen. I alla år som jag har diskuterat och uppmuntrat branschens ledare och medarbetare att utbilda sig har jag mött motstånd. Det är för dyrt, det tar för mycket tid, det finns risk att folk slutar, det är onödigt, de kan lära sig för mycket, de som får utbildning kan bli bättre än jag själv, etc. Är det rädslan hos cheferna att någon annan ska veta mer som hindrar utvecklingen?

    Det måste helt enkelt vara inställningen till utbildning det är fel på. Utbudet av utbildningar är fantastiskt både vad gäller ämnen och kvalitet. Tillgängligheten är det heller inget fel på. Det finns både traditionella lärarledda utbildningar och utbildningar på Internet. Kostnaden är obetydlig i förhållande till resultatet.

    Visitaakademin har en managementutbildning som startar den 13 oktober. Den vänder sig till ledare och blivande ledare inom besöksnäringen. Den här utbildningen ger dig nya insikter och verktyg som lyfter dig till en ny kunskapsnivå. Återbetalningen för det företag som bekostar utbildningen är högre lönsamhet på både kort och lång sikt.

    Redan den 2 april ger Visitaakademin en heldagskurs i revenue management. Den vänder sig till chefer i hotell och andra boendeanläggningar. Efter dagen kommer du att ha med dig idéer hem som direkt ökar intäkterna. Bästa exemplet är en tidigare kursdeltagare som redan efter ett par veckor fick in ca 50 000 kr i extra intäkter genom att bara använda sig av en idé från utbildningen. Den som bekostar utbildningen får omgående ökade intäkter.

    Satsa på att utveckla ditt företag genom att utbilda dig och dina ledare och medarbetare.

  • 125 deltagare på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson 2014 har rivstartat och det började den 14 januari 2014 med Hotel Market Seminars - en hel dag om revenue management - i Stockholm. Annemarie Gubanski och jag hade hoppats nå 80 deltagare, men intresset var betydligt större än vad vi hade räknat med och hela 125 personer deltog under dagen.

    Programmet var intensivt och de olika talarna gjorde dagen till en framgång.

    Vi skickade ut ett frågeformulär till alla deltagare och fick svar från 80 %. De utvärderade varje programpunkt och många kom med idéer till förbättringar. De mest populära inslagen var huvudtalaren Erik Lindquist från Travel Click, paneldiskussionerna och flera av rundabordsdiskussionerna. Bäst utvärdering fick Erik Muños från SiteMinder för rundabordsdiskussionen om hur hotell lyckas i sociala media och meta search (8,4 av 10). Nästan lika högt betyg fick Arnout Groen från Buuteeq som talade om en bild säger mer än 1000 ord (8,3 av 10).

    Helhetsbetyget för Hotel Market Seminars blev 8 av 10. Vi är glada över ett bra betyg, men vi har också fått många bra förslag på hur vi kan förbättra oss till nästa år.

    Vi kommer att göra rundabordsdiskussionerna ännu mer intressanta genom att minska antal deltagare för att få mer diskussioner, ha fler ämnen att välja mellan och ha ett tydligare upplägg kring hur tiden används för presentation och diskussion.

    I år hade vi 10 uställare. Nästa år ska vi försöka få några fler utan att de tar över från talare och deltagare. Vi ska också förlänga pauserna något så att det finns mer tid för reflektion och diskussion.

    Nästa års tema är "prissättning" och här är några idéer till frågeställningar för rundabordsdiskussioner:

    • Hur priskänsliga är olika kundgrupper?
    • Effektivaste sätten att sälja mer vid bokningstillfället och vid incheckning
    • Hur mycket kan man höja priset på kongressdagar
    • Hur prissätter man en destination?
    • Vem bestämmer priset? Revenue managern, sälj, marknad eller gästen?

    Boka in den 13 januari 2015 redan nu. Nästa år kommer Hotel Market Seminars att locka ännu fler deltagare, talare och utställare.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons