Ämne Utbildning

  • Lär mer om kostnaden att få bokningen

    Anders Johansson Kostnaden för att skaffa bokningen beräknas uppgå till mellan 17 % och 27 % av intäkterna för hotell i Europa. Detta är den näst största påverkbara kostnaden, efter personalkostnaden, i ett hotell. Därför blir det allt viktigare att komma igång med att mäta kostnaden för att få bokningarna. Ett bra tillfälle att få mer information om hur är att delta i Revenue Forum i Göteborg (tisdag 9 maj), Köpenhamn (onsdag 10 maj) eller i Stockholm (fredag 12 maj). Här är en länk till anmälan

    Seminariet ordnas av Annemarie Gubanski som kommer att tala om hur revenue managern tar kontroll över distributionskostnaderna. Hon kommer också att ta upp vilka nyckeltal man ska börja använda och hur även andra intäktsslag påverkar storleken på intäkterna. Gästtalare den här gången är Wilbert Diepeveen från HQ plus, som kommer att berätta om vilken teknologi som hotellen kan använda sig av. Mer information om programmet finns här

    Under början av året har jag gjort en djupdykning i kostnaderna för att skaffa bokningarna och håller på att skriva ihop ett dokument som tar upp alla aspekter kring hur kostnaderna ska mätas och analyseras. En förutsättning för att analysen ska bli korrekt är att hotellet har ordning och reda på sina data i sitt PMS (hotellbokningssystem). De stora kedjorna har sannolikt standardiserat de olika marknads-, kanal-, land-, pris- och andra koder som ska läggas in på varje bokning. Fristående hotell får lägga upp sin struktur på egen hand och följer därför ingen gemensam standard. Ett grundkrav för att kunna mäta kostnaden för att få bokningen är att lägga in en distributionskanal på varje bokning. Det ska vara en separat kod (de flesta system kan hantera en tre-bokstavskod) för varje enskild distributionskanal. Här är en lista på de vanligast förekommande distributionskanalerna

    Koder för bokningar direkt till hotellet

    • EML - e-post
    • MOB - egen mobil bokning
    • TEL - telefon
    • WAL - walk-in
    • WEB - egen webbplats
    • etc.

    Koder för bokningar via mellanhänder

    • AMA - Amadeus
    • GAL - Galileo
    • SAB - Sabre
    • WOR - Worldspan
    • BOO - Booking
    • EXP - Expedia
    • HRS - HRS
    • LAM - Last minute
    • ORB - Orbitz
    • TAB - Tablet Hotels
    • CIT - Citybreak
    • SVM - Svenska Möten (en kod för olika liknande distributionskanaler)
    • BW - Best Western (en kod för kedjan hotellet tillhör)
    • WHO - Wholesaler
    • etc.

    Distributionskanalen visar hur bokningen kommer till hotellet - inte vilket segment eller vem som gör bokningen. När koderna stämmer och ligger på varje bokning blir det möjligt att analysera varifrån bokningarna kommer och så småningom hur stor kostnaden är för att få bokningarna i respektive kanal. Börja med att se över koderna för distributionskanalerna och utbilda alla som hanterar bokningar att använda rätt koder.

  • 70 % av befolkningen är miljonärer

    Anders Johansson Här i Singapore har jag träffat Jinou Park som är Design Hotels chef för Asien, Magnus Ekeberg från Expedia samt Fred Utanes och Barry Hayes på SDH Institute som är Singapores skola för hotel management. Det är intressant att höra hur hotellmarknaden utvecklas i Sydostasien. Samtliga berättar att det är väldigt stora skillnader mellan de olika länderna i hur de tänker och hur långt de har kommit i sin utveckling. Jag diskuterar självklart revenue management och distribution med alla och även här är det stora variationer på kunskaper och i hur stor utsträckning det används. Magnus Ekeberg har bott i Singapore i snart sex månader och ansvarar för många av de stora kunderna på Expedia som har 250 anställda i Singapore. Magnus är lika imponerad av Singapore som jag är och berättar hur utvecklat Singapore är i den digitala världen.

    Hotellskolan är fokuserad på hotel management och har ungefär 170 studenter. De examinerar ca 70 studenter per år i flera olika program. Studenterna kommer från många olika länder i området, men nästan inga från Singapore. Här i Singapore är 70 % av befolkningen miljonärer i Singapores valuta dollar vilket motsvarar drygt 6 miljoner svenska kronor. Alla föräldrar har höga krav på sina barn och vill inte att de ska hamna i hotellbranschen på grund av dåliga löner och att det tar lång tid att göra karriär. I Singapore är personalomsättningen inom hotellen hög och många byter jobb om de kan få högre lön någon annan stans. Även här betraktas jobb inom besöksnäring som lite mindre viktiga och dåligt betalda. Det känns som om vi i Sverige har kommit lite längre och fått upp statusen på att jobba i branschen något jämfört med hur det var före 2000. Hotellskolan har planer på att öppna skolor i några andra närliggande länder. De ser ett fortsatt stort utbildningsbehov för att branschen växer och därmed behöver fler välutbildade medarbetare.

    Den här gången har jag bott på två olika hotell i Singapore. Först var det ett nybyggt Hotel Indigo med 131 rum inredda i en stil som är typisk för stadsdelen. Glada färger och mönster. Alla detaljer som förväntas av en kedja fanns givetvis i hotellrummet. Fantastiskt bra personal. Väldigt bra frukost, både i utbud och presentation. Talade med general managern som även var chef för Holiday Inn Express med 451 rum som var mer eller mindre sammanbyggt med Indigo. Båda hotellen fungerade utmärkt, men det hade varit tufft att öppna 582 rum.

    Hotellet just nu är So Sofitel som är Sofitels designhotellkoncept. Även här är personalen helt fantastisk. Hotellet ligger i en historisk byggnad mitt bland skyskraporna. Bra fransk frukost och chic fransk touch i hotellrummet. Det känns som att bo i ett modernt franskt slott.

    Singapore levererar även den här gången. Prisnivån har gått ner något eftersom turistströmmen från Kina har minskat. RevPAR har gått ner samtidigt som det finns många nya hotell under byggnad och planering. Singapore är fantastiskt rent. Det är så rent att en bit skräp på gatan blir ett samtalsämne. Här finns i princip inte heller någon brottslighet och när man ska paxa ett bort på snabbmatsrestaurangen lägger man mobilen på bordet som markering när man går iväg och beställer mat. Ingen skulle komma på tanken att ta den. Uber är väl utvecklat och väldigt billigt. Flera resor med Uber ger också tillfälle att tala med olika personer om Singapore. Alla är väldigt vänliga och alla gillar Uber.

    Singapore är ljusår före Sverige. Etta i samtliga kategorier i Pisa-rankingen, hög konkurrenskraft, bara två procent arbetslöshet, ca 15-20 % i skatt, fri välfungerande sjukvård, pålitlig kollektivtrafik, väldigt lite trängsel i trafiken och en mängd andra saker som vi i Sverige drömmer om, men aldrig lyckas lösa eller genomföra.

    Köpkraften är dubbelt så hög som i Sverige och som sagt 70 % av befolkningen är miljonärer (6 mkr) och de övriga 30 % är inte direkt fattiga. Kanske fungerar Singapore bra för att det finns en tydlig vision vad de som styr vill uppnå med landet. Allt handlar om att göra Singapore bra för alla som bor här.

  • Sverige halkar efter

    Anders Johansson Idag har jag ätit frukost med Kaye Chon som är professor och dean för School of Hotel and Tourism Management vid Hong Kong Polytechnic University. Skolan är rankad som nummer två i världen efter Cornell i USA. Wow vilken skola. Den är helt integrerad i det egna Hotel ICON med 262 rum, tre restauranger, pool och gym. Hotellet sköts av studenterna, men det är otroligt professionellt och konkurrerar på lika villkor med andra hotell i Hong Kong. Just nu ligger hotellet trea på Tripadvisor av 708 hotell i Hong Kong. Vi ber ingen att recensera oss på Tripadvisor säger Dean Chon. Då får man inga äkta omdömen.

    Hotellskolan har drygt 2000 studenter. De tar in ca 700 studenter varje år och examinerar också ca 700 studenter varje år. Det är väldigt svårt att komma in på skolan, så de som kommer in har ambitionen att också ta sin examen. I Sverige examinerar vi betydligt färre studenter inom hotel management från universiteten.

    Låt oss jämföra storleken på besöksnäringen i Hong Kong och Sverige. I Hong Kong bor det ca 7,3 miljoner människor, det finns ca 257 större hotell med 74 000 hotellrum. I Sverige bor det 10 miljoner, det finns ca 1990 hotell med 118 000 hotellrum. I Hong Kong examineras 700 studenter per år inom hospitality management. I Sverige gissar jag att det är under 100 studenter som examineras inom hospitality management från universitet i Sverige. Uppenbarligen anser branschen att vi inte behöver mer kunskap i Sverige, medan man i Hong Kong satsar på att utveckla besöksnäringen med mer kunskap för att säkerställa den framtida nivån på kvalitet och service i besöksnäringen. Skolan i Hong Kong har utbyte med hotellskolor och universitet i många andra länder, men inte med något universitet i Sverige.

    Hotellskolan ligger i samma byggnad som hotellet och är ungefär en del av hotellets back-office. Här finns lektionssalar som ser ut som väldigt bra möteslokaler på lyxiga hotell, två utbildningskök, ett för västerländsk matlagning och ett för asiatisk, ett vinlabb, en restaurang för matsalsupplärning samt ett datalabb där all tänkbar mjukvara som används inom hotell och restaurang finns installerade på datorerna. Dessutom är ju hotellet en del av skolan (eller tvärtom) så studentern får lära sig om alla avdelningar i ett hotell samtidigt som hotellet är ett helt vanligt (väldigt bra hotell).

    Hotellet och skolan är genomtänkt och smart byggd. Jag är rejält imponerad och särskilt imponerad av den kraft som Dean Chon varit tvungen att lägga på att förverkliga projektet. När det handlar om förändringar är Hong Kong och Sverige exakt lika. Dean Chon hade hårt motstånd från både universitetet och hotellbranschen, men lyckades till slut få igenom projektet och driver nu hotellet med god lönsamhet. Hotellverksamheten bidrar med ca 90 mkr per år till universitetet vilket har gjort det möjligt att höja lärarlönerna på universitetet. Hotellen i Hong Kong har inte förlorat på ytterligare utbud av hotellrum på marknaden utan snarare fått tillgång till välutbildad arbetskraft. Idag är alla parter nöjda.

    Vi tror att vi ligger bra till i Sverige. Det är en grav missuppfattning att Sverige är bra inom besöksnäring. För varje dag som går halkar Sverige efter i utvecklingen av besöksnäringen.

    Skulle det vara möjligt att skapa en utbildning i hotel management med ett hotell i samma klass som i Hong Kong någonstans i Sverige? Knappast. Det finns ingen eldskäl som orkar driva projektet och branschen värdesätter inte utbildning. Sverige lär fortsätta att halka efter.

  • Programmet blir det bästa hittills

    Anders Johansson Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons