Ämne Utbildning

  • Bli en skickligare revenue manager

    Anders Johansson Det blir en spännande höst för alla revenue managers i Sverige. Sommaren har varit bra på många destinationer och de goda tiderna lär fortsatta under hösten. Hyfsad fart på ekonomin i Sverige och en svag svensk krona som lockar fritidsresenärer att besöka Sverige. Det lär bli fullt upp för alla revenue managers.

    Stanna upp för ett ögonblick och fundera på hur du ska vidareutveckla dina kunskaper för att bli ännu skickligare i ditt jobb. Det finns några bra tillfällen till detta på hemmaplan under hösten och i början på nästa år.

    Revenue Forum

    Först ut är Revenue Forum som hålls i Stockholm måndag den 14 september, i Göteborg tisdag den 15 september och i Köpenhamn onsdag den 16 september. Programmet börjar kl 14:30 och du får lyssna på Ulrich Pillau från Hetras, Michael McCartan från Duetto och Erik Tengen for Oaky. Det bästa av allt är att träffa alla kollegor i branschen och utbyta erfarenheter.

    Anmälan sker på Revenue Forum

    Hotel Market Seminars

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för Hotel Market Seminars för tredje året. Första året samlades 125 personer, andra året 200 personer och i år hoppas vi på ännu fler. Hotel Market Seminars arrangeras av Annemarie Gubanski och mig. Vi lovar att programmet kommer att bli ännu mer spännande än tidigare år och även tilltala försäljnings- och marknadschefer samt hotellchefer och hotelldirektörer.

    Anmälan sker på Hotel Market Seminars

  • Stjärnklassificering otidsenlig för hotellteknologi

    Anders Johansson I kursen "Hotellteknologi" på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan ingår en detaljerad genomgång av vad som ska finnas i ett hotellrum. Utgångspunkten är kraven i stjärnklassificeringen samt vilken teknologi som finns tillgänglig på hotell runt om i världen. Efter genomgången fick ca 30 studenter rösta fram de sex viktigaste teknologierna som måste finnas på ett hotell som öppnar under 2015. Självklart borde även befintliga hotell anpassa sig till dessa sex krav. De är rangordnade efter viktighetsgrad.

    1. Snabbt och gratis wifi i hotellrummet och över hela hotellet
    2. Låneladdare till mobiltelefoner
    3. Automatisk incheckning
    4. Lediga el-uttag
    5. Rumsnyckel i den smarta mobiltelefonen
    6. En mobil app för att beställa saker från hotellet, bl.a. room service

    Studenterna jämförde sina viktigaste krav mot kraven i stjärnklassificeringen och noterade att endast lediga el-uttag finns med i kraven.

    Stjärnklassificeringen var redan gammal när den infördes och verkar inte hänga med i utvecklingen. Gästen ställer krav på teknologi, tjänster och service innan de införs i klassificeringen. Jag gissar att majoriteten av de som arbetar med stjärnklassificeringen är över 50 år gamla och har väldigt dåliga kunskaper om ny teknologi, men det är bara en gissning...

    Den smarta mobiltelefonen är alltid med och är även huvudhjälpmedlet i lärandet hos dagens studenter. Det filmas, fotas och spelas in samt antecknas, räknas och görs research på Internet med den smarta mobilen. Användningen är betydligt mer avancerad än för äldre åldersgruppen. Det är därför inte så konstigt att kraven på hotellen är annorlunda än de krav som ställs att generationen som är 50 +

  • Finns det bara 65 revenue managers i Sverige?

    Anders Johansson I veckan som kommer presenterar tredjeårsstudenterna på hotellprogrammet i Grythyttan sina projektarbeten. Fyra grupper har studerat var sitt hotell, analyserat marknaden och hotellets egen utveckling samt tagit fram förslag som de närmaste tre åren kan öka intäkterna. Jag har läst och kan konstatera att samtliga arbeten håller god kvalitet och om de genomfördes sannolikt skulle öka intäkterna för dessa fyra hotell. Några av studenterna har fått smak på revenue management och ser sig själva arbete med revenue management i framtiden.

    Tidigare har jag sökt efter revenue managers i Sverige för att löpande kunna genomföra intressanta undersökningar om hur revenue management utvecklas och tillämpas i Sverige. Min tes är att vi är väldigt bra på detta i Sverige, men det återstår att bevisa. Nu har jag fått ihop ca 65 revenue mangers. Jag behöver minst 100 personer för att undersökningarna ska bli intressanta.

    Jag vädjar till alla som är revenue managers eller arbetar med revenue management skicka ett meddelande via e-post till anders@hospitalityvisions.com (klicka på länken så borde ditt e-postprogram öppnas automatiskt) med med namn, titel, hotellnamn, adressuppgifter och telefonnummer så att jag kan skicka ut ett frågeformulär med några enkla frågor.

    Jag tror att alla som arbetar med revenue management är nyfikna på svaren.

  • Studenter kan mer om teknologi än hotelldirektörer

    Anders Johansson Idag börjar en femveckorskurs som handlar om hotellteknologi för studenterna som går första året på hotellprogrammet på Örebro universitet, campus Grythyttan. Den första delen handlar om konsumentens beteende och resandets fem faser. Här får studenterna insikt i hur viktigt innehållet på Internet är för ett hotell för att hotellet ska lyckas dra till sig uppmärksamhet och i slutändan fler bokningar.

    Den andra delen kommer att handla om hotellets egna webbplats och vad som ska göras för att maximera antal bokningar. I detta ingår även hur hotellet driver trafik t.ex. via sociala media till sin egen webbplats.

    Den tredje delen handlar om teknologi för hotellgästen, t.ex. automatisk incheckning, låssystem, wifi, TV, mobila appar och annan teknologi som gästen använder under sin vistelse på hotellet.

    Den fjärde delen handlar om teknologi som hotellet använder för att driva hotellet, t.ex. hotellsystem, restaurangsystem, ekonomisystem, schemaläggning, etc. I den här delen ingår också hur man ska handla upp olika typer av system så att hotellet verkligen köper rätt system.

    Efter fem veckor på heltid kommer studenterna att ha en mycket bra överblick av den teknologi som är väsentlig för att gästen ska välja hotellet och den teknologi som är nödvändig för att hotellet ska kunna skötas på ett effektivt sätt. Studenterna kommer att kunna mer än de flesta hotelldirektörer i Sverige.

    Kunskap om hotellteknologi är idag ett måste för alla som arbetar i ledande befattningar i hotellföretag och därför en viktig del i utbildningen av studenterna till ledare i hotellbranschen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons