Ämne Utbildning

  • Nytt evenemang för hotell

    Anders Johansson Nästa år, närmare bestämt, onsdag den 11 januari 2017 flyttar Hotel Market Seminars till Stockholm Waterfront Congress Centre för att samarbeta med ett nytt evenemang, Lounge Event, för beslutsfattare inom hotell och mötesanläggningar.

    Annemarie Gubanski och jag har arrangerat Hotel Market Seminars i tre år. Varje år har antal deltagare ökat och i januari i år träffades 260 personer på Courtyard by Marriott för att lyssna på intressanta talare, utbyta erfarenheter med kollegor i branschen samt titta på nya lösningar från branschens leverantörer. Hotel Market Seminars är Nordens årliga evenemang med fokus på hotellets intäkter och lockar  personer verksamma inom marknadsföring, försäljning och revenue management inklusive VD/ägare och ledningsgrupper.

    GastroNord är mest för restauranger och TUR är mest för marknadsföring och försäljning. Det har saknats en mötesplats för alla personer som är verksamma inom hotell. Därför startas Lounge Event som pågår både onsdag den 11 januari och torsdag 12 januari 2017. Målgruppen är beslutsfattare på olika nivåer som kommer att få träffa ett brett spektrum av leverantörer och lyssna på korta intressanta seminarier.

    Temat för nästa års Hotel Market Seminars är "med högre digitalt IQ ökar RevPAR". Många hotell har ett stort behov av att lära sig mer om hur de i den digitala världen attraherar fler gäster att boka i den mest kostnadseffektiva kanalen för hotellen. I den digitala världen handlar det också om att vara tillgänglig för gästen och göra det enkelt för gästen att rekommendera hotellet. Det är en djungel där ute och vi hoppas kunna bringa klarhet som leder till högre RevPAR för deltagarnas hotell.

    Just nu håller vi på att sätta ihop programmet och lägga upp samarbetet mellan Hotel Market Seminars och Lounge Event. Vi kommer att kunna bjuda på ett ännu bättre program och ännu fler utställare i januari 2017 än tidigare år.

  • Nytt deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Det är bara en vecka kvar till årets upplaga av Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Efter ett intensivt planerande under hösten och slutet av 2015 har vi nu fått ihop ett fantastiskt program.  Detta kommer att bli det bästa Hotel Market Seminars hittills. Här kan du titta på programmet.

    Du som läser det här inlägget kanske är en av de 240 personer (förra året 200) som hittills är anmälda för att delta i workshops, master classes och crash courses samt lyssna på intressanta talare och paneldiskussioner för att säkerställa att du hänger med i utvecklingen.

    Den här gången blir det också lättare att få kontakt med talare, utställare och andra deltagare genom vår app. som gör att all information finns samlad i din smarta mobil. Du som redan är anmäld kan enkelt ladda ner appen Guidebook och logga in för att välja programpunkter och få kontakt med talare, utställare och andra deltagare.

    Besöksliv och Travel News är mediapartners. Adyen, Ideas och Travel Click är huvudsponsorer och visar tillsammans med totalt 20 företag upp nyheter inom revenue management, bokning, distribution, gästrecensioner, marknadsföring och betalningar. Utan hjälp av dessa företag skulle det vara omöjligt att ordna Hotel Market Seminars. Tack mediapartners och sponsorer.

    Börja året med att satsa på att utveckla dina kunskaper. Hotel Market Seminars handlar den här gången om att öka nettointäkten, dvs. lite mer fokus på resultatet än bara på intäkterna. Det finns fortfarande några platser kvar om du inte vill missa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Anmäl dig på vår webbplats http://hotelmarketseminars.se/registrering/

  • Boka tidigt till lägsta pris

    Anders Johansson På fredag är det sista chansen att få det låga boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta i Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. I år är betydligt fler personer anmälda jämfört med samma tid förra året. I januari 2015 fick 200 personer en injektion av kunskap kring revenue management genom talare, paneldiskussioner och utbyte av erfarenheter i små grupper. Deltagarna var nöjda och resultatet av utvärderingen något högre än året innan.

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för tredje upplagan av Hotel Market Seminars. Peter O'Connor från Essec kommer att inleda med att tala om hur man driver och konverterar fler bokningar via den egna webbplatsen. Några av hans tips och idéer kommer att att betala tillbaka kursavgiften mångdubbelt genom att hotellen minskar betalningen av provisioner till OTA:erna och istället får bokningarna via den egna hemsidan.

    Nytt för nästa omgång är också "Master Classes" där deltagarna får ny kunskap och en fördjupning. Den ena handlar om "De fem bästa sätten att optimera sina betalningar för att öka nettoresultatet". Den andra om "Hur Revenue Management, marknad och sälj kan hjälpas åt för att nå en utvald målgrupp". Jag ser fram emot båda.

    De populära rundabordsdiskussionerna återkommer med bl.a en grupp som diskuterar hur man hanterar distributionen när Rate Parity förbjuds och en annan som handlar om hur man kan öka intäkterna med hjälp av att analysera sina "Big data".

    Hotel Market Seminars vänder sig i första hand till personer inom ledande befattningar inom revenue management, marknad och sälj samt ägare och ledare i besöksnäringen som helhet.

    Min ambition är att hjälpa till att utveckla besöksnäringen i hur man skapar högre intäkter och därigenom blir mer framgångsrik och uthållig över tiden. Var med på den resan och delta aktivt på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016.

  • Hotelldirektörer missar intäkter

    Anders Johansson Många hotelldirektörer har ingen aning om vad som händer när rate parity förbjuds även i Sverige precis som det har gjorts i Frankrike och Italien. Finns det något alternativ till att de stora bokningskanalerna tar ett allt fastare grepp om enskilda hotell och distributionen blir en allt högre kostnad för hotellen? En lösning är att flytta fokus från bruttointäkt till nettointäkt för att säkra hotellets långsiktiga överlevnad. Fokus på nettointäkten är nästa års tema på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Detta är ett perfekt tillfälle för hotelldirektörer och ägare av enskilda hotell att få en överblick av vad som händer i omvärlden och vilka beslut som måste fattas för att inte bli omkörda av konkurrenterna.

    Det finns nya hjälpmedel för att äga gästen och driva bokningar via hotellets egen webbplats. Ett väldigt enkelt verktyg som alla hotell borde ha är Triptease som kommer att vara en av utställarna och talarna på Hotel Market Seminars.

    På Hotel Market Seminars kommer även Peter O'Connor, professor vid Essec Business School, att ge praktiska tips och råd hur ett hotell kan driva mer trafik och bokningar till sin egen webbplats. Jag har lyssnat på Peter O'Connor många gånger tidigare och hans idéer är minst sagt innovativa och banbrytande. Missa inte möjligheten att lyssna på honom på Hotel Market Seminars.

    Hur kan ett hotell använda metasearch för att öka sina direktbokningar. Google, Trivago och HotelsCombined kommer att diskutera hur hotellen kan dra nytta av metasearch för att minska sina distributionskostnader.

    Nytt för i år på Hotel Market Seminars är Master Classes som är en fördjupning inom olika ämnen för de som vill lära sig nya saker på lite mer detaljerad nivå.

    I januari 2015 deltog 200 personer i Hotel Market Seminars. I januari 2016 kommer ännu fler personer att få ny kunskap, diskutera och kanske lösa några gemensamma problem för branschen samt träffa de mest intressanta leverantörerna inom reveneue management och distribution.

    Nästa fredag är det sista chansen att anmäla sig till det låga boka-tidigt-priset (Early Bird) på 3900 kr för en fullspäckad dag med fokus på att skapa en högre nettointäkt och därmed öka hotellets lönsamhet. Här är länken till program och registrering.

    Jag är passionerad av att sprida kunskap om revenue management och är därför en av organisatörerna av Hotel Market Seminars 2016. Ju fler personer inom ledande befattningar som har kunskap om revenue management, distribution och den nya digitala världen desto framgångsrikare kommer hela besöksnäringen att bli.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons