Ämne Utbildning

  • Finns det bara 65 revenue managers i Sverige?

    Anders Johansson I veckan som kommer presenterar tredjeårsstudenterna på hotellprogrammet i Grythyttan sina projektarbeten. Fyra grupper har studerat var sitt hotell, analyserat marknaden och hotellets egen utveckling samt tagit fram förslag som de närmaste tre åren kan öka intäkterna. Jag har läst och kan konstatera att samtliga arbeten håller god kvalitet och om de genomfördes sannolikt skulle öka intäkterna för dessa fyra hotell. Några av studenterna har fått smak på revenue management och ser sig själva arbete med revenue management i framtiden.

    Tidigare har jag sökt efter revenue managers i Sverige för att löpande kunna genomföra intressanta undersökningar om hur revenue management utvecklas och tillämpas i Sverige. Min tes är att vi är väldigt bra på detta i Sverige, men det återstår att bevisa. Nu har jag fått ihop ca 65 revenue mangers. Jag behöver minst 100 personer för att undersökningarna ska bli intressanta.

    Jag vädjar till alla som är revenue managers eller arbetar med revenue management skicka ett meddelande via e-post till anders@hospitalityvisions.com (klicka på länken så borde ditt e-postprogram öppnas automatiskt) med med namn, titel, hotellnamn, adressuppgifter och telefonnummer så att jag kan skicka ut ett frågeformulär med några enkla frågor.

    Jag tror att alla som arbetar med revenue management är nyfikna på svaren.

  • Studenter kan mer om teknologi än hotelldirektörer

    Anders Johansson Idag börjar en femveckorskurs som handlar om hotellteknologi för studenterna som går första året på hotellprogrammet på Örebro universitet, campus Grythyttan. Den första delen handlar om konsumentens beteende och resandets fem faser. Här får studenterna insikt i hur viktigt innehållet på Internet är för ett hotell för att hotellet ska lyckas dra till sig uppmärksamhet och i slutändan fler bokningar.

    Den andra delen kommer att handla om hotellets egna webbplats och vad som ska göras för att maximera antal bokningar. I detta ingår även hur hotellet driver trafik t.ex. via sociala media till sin egen webbplats.

    Den tredje delen handlar om teknologi för hotellgästen, t.ex. automatisk incheckning, låssystem, wifi, TV, mobila appar och annan teknologi som gästen använder under sin vistelse på hotellet.

    Den fjärde delen handlar om teknologi som hotellet använder för att driva hotellet, t.ex. hotellsystem, restaurangsystem, ekonomisystem, schemaläggning, etc. I den här delen ingår också hur man ska handla upp olika typer av system så att hotellet verkligen köper rätt system.

    Efter fem veckor på heltid kommer studenterna att ha en mycket bra överblick av den teknologi som är väsentlig för att gästen ska välja hotellet och den teknologi som är nödvändig för att hotellet ska kunna skötas på ett effektivt sätt. Studenterna kommer att kunna mer än de flesta hotelldirektörer i Sverige.

    Kunskap om hotellteknologi är idag ett måste för alla som arbetar i ledande befattningar i hotellföretag och därför en viktig del i utbildningen av studenterna till ledare i hotellbranschen.

  • Utveckla dina intäkter

    Anders Johansson Jag har arbetat med revenue management i 25 år. I början skrattade alla åt idéerna och sa att "det där kommer aldrig att fungera". För mig är det idag ännu mer självklart att arbeta med revenue management om man erbjuder övernattningar. Genom att tillämpa de allra enklaste formerna av revenue management kan man öka sina intäkter på bara några få månader. Det finns alltför många hotell som fortfarande inte vet hur man gör och som missar stora intäkter.

    Den 27 februari håller jag en heldagskurs i revenue management för hotellchefer på Visitas kontor i Stockholm. På kursen får deltagarna praktiska råd och konkreta tips om hur man kommer igång med revenue management. Tanken är att alla deltagare efter kursen ska kunna börja genomföra införa metoderna och rutiner för att maximera intäkterna, vilket är hela idén med revenue management.

    Kursen innehåller flera olika avsnitt under dagen och kursdeltagarna får lära sig mer om

    • Prognoser
    • Prissättning
    • Segmentering
    • Hur man säljer mer via den egna webbplatsen
    • Distributionskanaler

    Kursen passar alla som inte kan så mycket om revenue management utan vill förstå mer och lära sig de snabbaste sätten att öka intäkterna. Kursen vänder sig till hotellchefer, receptionschefer, bokningschefer och andra chefer inom hotell, mötesanläggningar, vandrarhem och andra anläggningar med övernattning.

    Du anmäler dig på Visitaakademin för heldagskursen fredag den 27 februari.

  • Vems uppgift är det att maximera nettointäkten?

    Anders Johansson För knappt en månad sedan hölls det andra (årliga) Hotel Market Seminars som är en heldag med fokus på revenue management. Den här gången var temat prissättning och de ca 200 deltagarna lyssnade på tre väldigt bra talare, diskussionspaneler och deltog själva i rundabordsdiskussioner. Självklart har vi fått hjälp från deltagarna att utvärdera dagen för att kunna förbättra till nästa år. Drygt 60 % av deltagarna svarade på utvärderingen och totalbetyget blev drygt 8 på en tiogradig skala. Aningen bättre än förra året.

    Vi har redan börjat planera nästa års Hotel Market Seminars som kommer att hållas tisdag den 12 januari 2016. Lägg in datumet redan nu i din kalender även om det ligger långt fram i tiden.

    Den stora utmaningen för hotellen de närmaste åren är hur arbetet med revenue management, marknadsföring och försäljning ska organiseras för att maximera den totala nettointäkten och det totala resultatet. De stora OTA:erna tar en allt större del av många hotells bokningar vilket leder till en allt högre kostnad för att sälja hotellrummen. Nästa års tema blir ”maximera nettointäkten” och här är några idéer till frågeställningar och diskussioner.

    ·     Hur ska arbetet för att dra in intäkterna organiseras i framtiden?

    ·     Hur ska man bedöma värdet av andra intäkter än logiintäkter?

    ·     Hur ser kunden ut i framtiden? Vem ska bearbetas?

    ·     Vilken kombination av distributionskanaler ger bäst nettointäkt?

    ·     Vilken teknologi kommer hotellen att behöva i framtiden?

    ·      Hur stor betydelse har hotellets rykte för att kunna maximera nettointäkten?

    Vad finns det fler för punkter eller frågeställningar som är aktuella för hotellen för att på sikt kunna maximera nettointäkten och det totala resultatet? Kommentera gärna det här blogginlägget om du har förslag på ämnen, talare och utställare till nästa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons