Ämne Utbildning

  • Rädda chefer vågar inte utbilda sina medarbetare

    Anders Johansson Under åren har jag arbetat väldigt mycket med utbildningsfrågor i besöksnäringen. Skälet är att jag tror att detta är en nyckel till framgång i branschen, särskilt i dessa tider då utvecklingen rullar på i en allt snabbare takt. De senaste tio åren har konkurrensen om gästerna blivit knivskarp när allt fler hotell och andra företag inom besöksnäringen har etablerats. Dessutom har teknologiutvecklingen mer eller mindre tagit besöksnäringen på sängen. Ett exempel är att de flesta inte trodde att de nya bokningskanalerna skulle växa så kraftigt och få en sådan makt över hotellens intäkter. Ett annat begrepp är revenue management som har blivit ett sätt att tänka som inget företag i besöksnäringen längre klarar sig utan om företaget ska nå lönsamhet. Det nya är "Productivity Management" som handlar om att driva verksamheten så produktivt som möjligt genom att balansera servicen till gästen i förhållande till arbetsinsatsen. Några företag är i startgroparna, men de flesta har knappt ens hört talas om det här begreppet ännu.

    Det händer väldigt mycket och det går snabbt så det är inte så konstigt att de flesta ledare i branschen inte hänger med i utvecklingen. Det som däremot är konstigt är att de flesta ledare inte verkar vilja hänga med i utvecklingen. I alla år som jag har diskuterat och uppmuntrat branschens ledare och medarbetare att utbilda sig har jag mött motstånd. Det är för dyrt, det tar för mycket tid, det finns risk att folk slutar, det är onödigt, de kan lära sig för mycket, de som får utbildning kan bli bättre än jag själv, etc. Är det rädslan hos cheferna att någon annan ska veta mer som hindrar utvecklingen?

    Det måste helt enkelt vara inställningen till utbildning det är fel på. Utbudet av utbildningar är fantastiskt både vad gäller ämnen och kvalitet. Tillgängligheten är det heller inget fel på. Det finns både traditionella lärarledda utbildningar och utbildningar på Internet. Kostnaden är obetydlig i förhållande till resultatet.

    Visitaakademin har en managementutbildning som startar den 13 oktober. Den vänder sig till ledare och blivande ledare inom besöksnäringen. Den här utbildningen ger dig nya insikter och verktyg som lyfter dig till en ny kunskapsnivå. Återbetalningen för det företag som bekostar utbildningen är högre lönsamhet på både kort och lång sikt.

    Redan den 2 april ger Visitaakademin en heldagskurs i revenue management. Den vänder sig till chefer i hotell och andra boendeanläggningar. Efter dagen kommer du att ha med dig idéer hem som direkt ökar intäkterna. Bästa exemplet är en tidigare kursdeltagare som redan efter ett par veckor fick in ca 50 000 kr i extra intäkter genom att bara använda sig av en idé från utbildningen. Den som bekostar utbildningen får omgående ökade intäkter.

    Satsa på att utveckla ditt företag genom att utbilda dig och dina ledare och medarbetare.

  • 125 deltagare på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson 2014 har rivstartat och det började den 14 januari 2014 med Hotel Market Seminars - en hel dag om revenue management - i Stockholm. Annemarie Gubanski och jag hade hoppats nå 80 deltagare, men intresset var betydligt större än vad vi hade räknat med och hela 125 personer deltog under dagen.

    Programmet var intensivt och de olika talarna gjorde dagen till en framgång.

    Vi skickade ut ett frågeformulär till alla deltagare och fick svar från 80 %. De utvärderade varje programpunkt och många kom med idéer till förbättringar. De mest populära inslagen var huvudtalaren Erik Lindquist från Travel Click, paneldiskussionerna och flera av rundabordsdiskussionerna. Bäst utvärdering fick Erik Muños från SiteMinder för rundabordsdiskussionen om hur hotell lyckas i sociala media och meta search (8,4 av 10). Nästan lika högt betyg fick Arnout Groen från Buuteeq som talade om en bild säger mer än 1000 ord (8,3 av 10).

    Helhetsbetyget för Hotel Market Seminars blev 8 av 10. Vi är glada över ett bra betyg, men vi har också fått många bra förslag på hur vi kan förbättra oss till nästa år.

    Vi kommer att göra rundabordsdiskussionerna ännu mer intressanta genom att minska antal deltagare för att få mer diskussioner, ha fler ämnen att välja mellan och ha ett tydligare upplägg kring hur tiden används för presentation och diskussion.

    I år hade vi 10 uställare. Nästa år ska vi försöka få några fler utan att de tar över från talare och deltagare. Vi ska också förlänga pauserna något så att det finns mer tid för reflektion och diskussion.

    Nästa års tema är "prissättning" och här är några idéer till frågeställningar för rundabordsdiskussioner:

    • Hur priskänsliga är olika kundgrupper?
    • Effektivaste sätten att sälja mer vid bokningstillfället och vid incheckning
    • Hur mycket kan man höja priset på kongressdagar
    • Hur prissätter man en destination?
    • Vem bestämmer priset? Revenue managern, sälj, marknad eller gästen?

    Boka in den 13 januari 2015 redan nu. Nästa år kommer Hotel Market Seminars att locka ännu fler deltagare, talare och utställare.

  • Sista chansen att boka lägsta pris idag. Spara 1000 kr

    Anders Johansson Idag är det sista chansen att få boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta på Hotel Market Seminars den 14 januari 2014.

    Visste du att det hotell som ligger etta på sin destination på Tripadvisor får nästan dubbelt så många besökare som hotellet på plats nummer två? Hur du hamnar högt får du veta på Hotel Market Seminars.

    Jag vill att du som är ägare, hotelldirektör eller hotellchef personligen deltar på Hotel Market Seminars och att du tar med dig några av dina medarbetare inom revenue management, distribution och sociala media. 

    Konkurrensen om gästerna är idag mycket hårdare än tidigare på grund av många nya hotell, fler distributionskanaler, recensioner som når ut över hela världen och transparenta erbjudanden och priser. Distributionskostnader skjuter i höjden för alla hotell, även de med kunskap om den nya digitala världen.

    För att lyckas behålla eller öka hotellets vinst måste ditt team lära sig att bli ännu bättre på att navigera i den digitala världen.

    Hotel Market Seminars får du genom rundabordsdiskussioner tips om hur du kan hålla distributionskostnaderna i schack. Du får du lära dig mer om hur du ska använda möjligheterna med sociala media för att få fler gäster att välja ditt hotell samt lyssna på hur andra har lyckats få gästerna att skriva bra recensioner om hotellet. Du får träffa många av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att maximera intäkterna i ett hotell. För aktuell information om program och talare följ Hotel Market Seminars på Facebook.

    Konkurrensen är knivskarp, distributionskostnaderna skenar och gästerna talar om hotellen i sociala media. Börja det nya året med att ge ditt team en kunskapsinjektion i att bli ännu bättre på att navigera i den digitala världen. Här är länken till mer information och anmälan till Hotel Market Seminars den 14 januari 2014.

    Jag hoppas att du vill delta och att du tar med dig dina medarbetare.

  • HSMAI ROC i Minneapolis

    Anders Johansson Registrering och frukost från kl 07 för HSMAI Revenue Optimization Conference för tionde året i rad. I år är konferensen på Hyatt i Minneapolis. Kl 08 startar STR, Travel Click och Marriot med en överblick över läget i hotellbranschen 2013 samt en prognos för 2014. Hotellmarknaden i USA har repat sig snabbt och RevPAR ökar med ca 5 procent under 2013 och med lika mycket 2014. I första hand drivs RevPAR av prisökningar som är möjliga för att utbudet har en relativt långsam ökning. Det är enskilda resenärer som har störst ökningstakt, medan grupper inte ens är tillbaka på samma nivå som 2007 som var ett toppår för grupper.

    En av talarna konstaterar att det har skett en extraordinär värdeförflyttning från hotellföretagen till distributionsföretagen de senaste tio åren. Det kanske inte är en tillfällighet att Expedia numera är en av tre huvudsponsorer av årets konferens.

    Google har en hel del spännande utveckling på gång som jag får återkomma till i ett annat blogginlägg. Den starkaste trenden är definitivt mobilitet, dvs. konsumenterna använder i allt större utsträckning smarta mobiler när det söker och bokar hotell. 2014 beräknas 18 procent av alla bokningar ske via den smarta mobilen. Ett exempel är Hotel Tonight som bara finns mobilt och som är fokuserad på de som bokar efter kl 12 för ankomst samma dag.

    IHG berättade som sitt prisoptimeringssystem som de arbetat med några år och idag har utrullat på ca 2000 hotell. Dessa har fått en ökning av intäkterna med 2-4 procent jämfört med tidigare. Carlson (äger bl.a. Radisson) har sett liknande resultat med sitt nya system.

    Total revenue management var också på programmet. För den som har stora andra intäkter förutom logi kan total revenue management vara intressant. Dagen avslutades med hur revenue managern ska utveckla sitt personliga ledarskap för att snabbare nå uppställda mål.

    Jag fick med mig många nya idéer och kontakter som jag kommer att ha nytta av framöver.

    Jag var som vanligt ensam från Sverige. Närmaste europeer kom från Storbritannien. Det är verkligen tråkigt att inte fler från Sverige åker på den här konferensen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons