Ämne Utbildning

  • Programmet blir det bästa hittills

    Anders Johansson Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

  • Google kan ge dig fler gäster

    Anders Johansson Digitaliseringen sköljer över alla branscher i hela världen och besöksnäringen står inför stora förändringar framöver. Jag möter ofta många som arbetar i besöksnäringen som är helt överväldigade över allt nytt och hur snabbt förändringarna sker på alla fronter. De flesta vet helt enkelt inte var de ska börja. Här är några tips och idéer om hur alla kan hänga med lite mer i alla förändringar.

    Du ska bara göra två saker till att börja med: Google och Facebook

    Allra först ska du söka efter ditt eget företag på Google och på Google Maps (kartor). När du hittar den egna verksamheten ska du säkerställa att du har ett konto som tillåter dig att ändra och lägga till information om ditt företag. För att förstå hur allt fungerar ska du börja med att läsa om Google My Business som delvis finns på svenska så att det ska vara lätt för alla på hemmaplan att komma igång. Inget är så enkelt så att kunskapen bara kommer till dig utan ansträngning. Du måste helt enkelt avsätta några timmar så att du förstår möjligheterna att synas för dina potentiella gäster. Dessa timmar kommer du att få tillbaka många gånger om i framtiden. Avsätt också några tusenlappar och annonsera på Google. Pröva något som är väldigt specifikt för ditt företag som du vill nå ut med. Då får du mer för annonspengarna. Om du får mer affärer ska du vara väldigt glad, men det viktigaste just nu är att du skaffar dig kunskap om hur det är att annonsera och hur annonseringen fungerar.

    Nästa steg är att se till att du är närvarande på Facebook. Börja med att läsa om Facebook Business som också den delvis finns på svenska för att det ska vara lätt att komma igång. Lägg upp en sida på Facebook och börja fyll den med innehåll. Mitt bästa tips är att titta på hur andra har gjort för att få idéer på vad man kan göra. Även här måste du sätta av några timmar så att du förstår möjligheterna att både synas och hålla kontakten med dina befintliga och potentiella gäster. Det kommer att löna sig att lägga några timmar på Facebook. Du ska även annonsera på Facebook för att lära dig hur detta fungerar. Sats även här några tusenlappar som brukar räcka väldigt länge om du tar reda på hur man ska annonsera.

    I båda fallen måste du har välskrivna texter, inspirerande bilder och kanske en attraktiv videofilm som kan locka potentiella gäster. Bra innehåll premieras alltid av sökmotorerna så att gästen får de bästa svaren på sina sökfrågor. Se också till att allt innehåll är uppdaterat.

    Idag är möjligheterna att synas för såväl stora som små företag näst intill oändliga, men utan kunskap om hur det fungerar kommer man ingenvart.

  • Nytt evenemang för hotell

    Anders Johansson Nästa år, närmare bestämt, onsdag den 11 januari 2017 flyttar Hotel Market Seminars till Stockholm Waterfront Congress Centre för att samarbeta med ett nytt evenemang, Lounge Event, för beslutsfattare inom hotell och mötesanläggningar.

    Annemarie Gubanski och jag har arrangerat Hotel Market Seminars i tre år. Varje år har antal deltagare ökat och i januari i år träffades 260 personer på Courtyard by Marriott för att lyssna på intressanta talare, utbyta erfarenheter med kollegor i branschen samt titta på nya lösningar från branschens leverantörer. Hotel Market Seminars är Nordens årliga evenemang med fokus på hotellets intäkter och lockar  personer verksamma inom marknadsföring, försäljning och revenue management inklusive VD/ägare och ledningsgrupper.

    GastroNord är mest för restauranger och TUR är mest för marknadsföring och försäljning. Det har saknats en mötesplats för alla personer som är verksamma inom hotell. Därför startas Lounge Event som pågår både onsdag den 11 januari och torsdag 12 januari 2017. Målgruppen är beslutsfattare på olika nivåer som kommer att få träffa ett brett spektrum av leverantörer och lyssna på korta intressanta seminarier.

    Temat för nästa års Hotel Market Seminars är "med högre digitalt IQ ökar RevPAR". Många hotell har ett stort behov av att lära sig mer om hur de i den digitala världen attraherar fler gäster att boka i den mest kostnadseffektiva kanalen för hotellen. I den digitala världen handlar det också om att vara tillgänglig för gästen och göra det enkelt för gästen att rekommendera hotellet. Det är en djungel där ute och vi hoppas kunna bringa klarhet som leder till högre RevPAR för deltagarnas hotell.

    Just nu håller vi på att sätta ihop programmet och lägga upp samarbetet mellan Hotel Market Seminars och Lounge Event. Vi kommer att kunna bjuda på ett ännu bättre program och ännu fler utställare i januari 2017 än tidigare år.

  • Nytt deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Det är bara en vecka kvar till årets upplaga av Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Efter ett intensivt planerande under hösten och slutet av 2015 har vi nu fått ihop ett fantastiskt program.  Detta kommer att bli det bästa Hotel Market Seminars hittills. Här kan du titta på programmet.

    Du som läser det här inlägget kanske är en av de 240 personer (förra året 200) som hittills är anmälda för att delta i workshops, master classes och crash courses samt lyssna på intressanta talare och paneldiskussioner för att säkerställa att du hänger med i utvecklingen.

    Den här gången blir det också lättare att få kontakt med talare, utställare och andra deltagare genom vår app. som gör att all information finns samlad i din smarta mobil. Du som redan är anmäld kan enkelt ladda ner appen Guidebook och logga in för att välja programpunkter och få kontakt med talare, utställare och andra deltagare.

    Besöksliv och Travel News är mediapartners. Adyen, Ideas och Travel Click är huvudsponsorer och visar tillsammans med totalt 20 företag upp nyheter inom revenue management, bokning, distribution, gästrecensioner, marknadsföring och betalningar. Utan hjälp av dessa företag skulle det vara omöjligt att ordna Hotel Market Seminars. Tack mediapartners och sponsorer.

    Börja året med att satsa på att utveckla dina kunskaper. Hotel Market Seminars handlar den här gången om att öka nettointäkten, dvs. lite mer fokus på resultatet än bara på intäkterna. Det finns fortfarande några platser kvar om du inte vill missa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Anmäl dig på vår webbplats http://hotelmarketseminars.se/registrering/

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons