Ämne Varumärke

  • Lojaliteten viktigare än någonsin

    Varumärket är viktigt, så viktigt att 65 % av gästerna söker rum baserat först och främst på varumärket. Undersökningen som presenteras i Hotels Magazine och är baserad på 720 resenärer, visar också att män av någon anledning är mer varumärkestrogna än kvinnor. 70 % av männen sökte i första hand efter rätt kedjenamn jämfört med endast 59 % av kvinnorna. Samtidigt visar resultaten att kvinnorna i större utsträckning än männen surfar runt och försöker hitta de bästa priserna (41 % jämfört med 30 % bland männen) för att därefter boka rummen.


     


    Därmed kan eller får man inte underskatta varumärkets eller kedjans betydelse. Nära kopplat till detta är också vikten av lojalitetskort. Hela 45 % av affärsresenärerna i undersökningen, som gjordes i USA, ansåg att lojalitetsprogrammet var en avgörande faktor för valet av hotell.


    Medlemmarna i lojalitetsprogrammen uppvisade också en högre besöksfrekvens. Gästerna i undersökningen besökte ett hotell anslutet till den kedja i vilken gästen är medlem i genomsnitt 7,6 gånger jämfört med 3,2 gånger för icke-medlemmar.


    Inte nog med det, 86 % av innehavarna av lojalitetskort var helt nöjda med sin senaste vistelse. Motsvarande siffra för icke-medlemmar var 79 %.


     


    Lojalitet är som bekant viktigt, inte minst i dagens konkurrensutsatta värld och där spelar lojalitetskorten en avgörande roll. Det går inte att komma ifrån, även om många ibland ifrågasätter dess existens.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons