Ämne Varumärke

  • Färre varumärken är bättre än fler?

    Anders Johansson Nordic Choice Hotels i Norden meddelade nyligen att de ska minska antal varumärken. Clarion Collection och Quality Resorts försvinner. Nordic Choice Hotels går emot trenden att skapa allt fler varumärken.

    Flera av de stora megakedjorna menar att det behövs ett varumärke per målgrupp och just nu är det på modet att skapa varumärken som attraherar en designmedveten yngre målgrupp. Exempel är Edition från Marriott, Even från Intercontinental, Cordis från Langham Hotels, Jen från Shangri-La, Canopy från Hilton samt W-hotels och Aloft från Starwood. Till och med Best Western har nu ett eget varumärke för designmedvetna som heter Vib (som i Vibrant).

    Det är inte lätt för konsumenten att hålla isär alla olika varumärken. Nordic Choice Hotels är sannolikt på rätt spår när de minskar antal varumärken. 

    Oavsett vilken väg hotellkedjorna väljer handlar det om att fylla varumärket med ett intressant innehåll för den målgrupp som varumärket vänder sig till. Det är en lång resa att bygga ett starkt varumärke. Allt börjar med en stark värdegrund som attraherar målgruppen och särskiljer varumärket från konkurrenterna. Detta är betydligt svårare än att sätta ihop en manual med krav på alla fysiska attribut som varumärket ska innehålla.

    Ett starkt varumärke byggs genom att alla medarbetare verkligen lever efter varumärkets värdegrund och kontinuerligt och konsekvent har rätt beteende gentemot gäster och medarbetare.

    Jag var deltog nyligen i en workshop tillsammans med ca 20 millennials (generation Y) på ett hotell med ett känt skandinaviskt varumärke. För nästan alla av deltagarna var detta första mötet med varumärket. Hotellets fysiska tillstånd motsvarade inte ens lågt ställda förväntningar och personalen var på gränsen till otrevlig. Ingen av deltagarna kommer någonsin att sätta sin fot i ett hotell med det här varumärket igen trots att jag försökte förklara att de faktiskt har riktigt bra hotell i andra städer. Poängen är att ett varumärke blir aldrig starkare än den senaste upplevelsen.

    Kanske är det bättre att satsa lite mer pengar på färre varumärken och att säkerställa att leveransen verkligen fullföljs istället för att skapa allt fler varumärken som ser bra ut på ytan men inte lyckas hålla sina löften.

  • Trend 3. Konsumenten.

    Gustav Stenbeck I fredags skrev jag om hur förhållandet till våra varumärken påverkar hur hållbara de upplevs, idag tänkte jag avsluta med hur detta förhållande håller på att ändras i takt med att konsumenterna gör detsamma.

    Unga konsumenter har länge satt hållbarhet högre på agendan än sina äldre motsvarigheter. Detta har pågått så pass länge nu att den yngre generationen gått från att ha övertygelsen men inte pengarna till att ha båda. De kan nu använda plånboken till att påverka. Och det gör de.

    Redan idag kan bolag som Max märka en tydlig skillnad på deras affärsmodell till följd av deras satsningar. Pär Larshans, Hållbarhetschef på Max, skrev i förra veckan på Facebook att den vanligaste anledningen att ny personal valde Max före konkurrenterna var Max hållbarhetsarbete. En hamburgerkedja som i stor del lever på att sälja rött kött har visat att det går att ta ett tydligt ansvar och få unga konsumenter att välja Max framför McDonald’s och Burger King.

    Alla dessa tre trender tar oerhört lång tid att arbeta med. Liksom allt varumärkesbyggande är det något som målmedvetet måste göras över tid. Så vad väntar vi på?

    Let’s get going!

  • Sveriges bästa hotellrum

    Anders Johansson Upper House som ligger högst upp i mittenbyggnaden i Gothia Towers i Göteborg får 24 poäng av 25 möjliga poäng av Dagens Industri Weekend (fredag 11 okt 2013).

    Jag bodde på Upper House för drygt en månad sedan. Det är en fantastisk upplevelse och ett provboende rekommenderas särskilt till alla som arbetar i hotellbranschen. Jag har aldrig tidigare bott i ett hotellrum där alla små detaljer är så väl genomtänkta och genomförda. Dagens Industri berättar om upplevelsen utifrån gästens perspektiv men inte om detaljerna och inte heller hur det har varit möjligt att skapa dessa fantastiska hotellrum. Här kommer mina reflektioner.

    För att lyckas skapa Sveriges bästa hotellrum krävs rätt egenskaper hos ledaren. Det handlar om att vara öppen för nya idéer, tänka väldigt långsiktigt, arbeta lugnt och metodiskt samt vara lite envis och våga gå sin egen väg. Alla dessa egenskaper har Petter Ullberg, VD för Gothia Towers sedan många år tillbaka, som lett utvecklingen av hela Gothia Towers och Upper House.

    Petter har rest runt i hela världen och provbott nya spännande hotell. Han har fotat och antecknat alla smarta lösningar och idéer under väldigt många år. Han har till och med tagit med arkitekter på resor för att de verkligen ska förstå hur det perfekta hotellrummet ser ut. Petter accepterar inte heller de svenska leverantörernas standardlösningar. Han har under åren ställt allt högre krav utifrån sina internationella erfarenheter med siktet inställt på att ge gästen en ännu bättre upplevelse.

    Upplevelsen i Upper House börjar med hissarna. De är märkbart snabbare, mjukare i gången, rymligare och uppenbart inställda för att snabbt vara tillgängliga för att minimera väntetiden för gästen. Inga andra hotell i Sverige, inte ens andra nybyggda hotell, har så bra hissar som de nya hissarna till Upper House.

    Det första spontana intrycket av hotellrummet är sobert och stilfullt - inte det där häftigt designade hotellrummet som så många fortfarande blir imponerade av. På Upper House kommer färgsättning och inredning att kännas modern i många år framöver. Allt finns på plats för ett femstjärnigt hotellrum. Bra yta, sängen ser skön ut, badrum med både dusch och badkar, minibar, 2 TV-apparater, kassaskåp och bra garderob samt en fantastisk utsikt.

    Det är dock inte förrän jag har vistats ett tag i hotellrummet som jag upptäcker alla genomtänka detaljer. Rummet är väldigt tyst. Luftkonditioneringen är på men tyst och det går att ställa in temperaturen exakt som jag vill ha den. Det här är äkta vara och ingen snållösning med ursäkten att det ändå nästan aldrig behövs i Sverige.

    Det finns tillräckligt många lediga el-uttag överallt där de behövs, vid skrivbordet och vid sängen. Wifi är gratis och har bra kapacitet. Kassafacket har el-uttag så att jag kan ladda min dator under tiden den är inlåst. Kassafacket är på lagom höjd så det är lätt att hantera. Det är tillräckligt stort för att rymma en laptop. Garderoben har riktiga tjocka galgar i trä och innehåller även ett förstklassigt strykjärn med strykbräda. Dessutom tänds en liten lampa när garderoben öppnas precis när man som bäst behöver lite extra ljus.

    Upper House Spa är även det helt fantastiskt med det mest moderna som finns inom spa och med en hänförande utsikt över Göteborg.

    När jag kommer tillbaka från middagen, som också den håller världsklass, är hotellrummet härligt svalt i exakt den temperatur jag har ställt in. Jag klär av mig och går in i badrummet. Det är lite varmare än hotellrummet med ett skönt varmt golv. Det är en obeskrivlig känsla! Badrummet har även en särskild nattbelysning som lyser så svagt att man inte blir klarvaken om man behöver gå på toaletten på natten.

    Sängen är fantastisk med extra hög kvalitet på bäddlinne, kuddar och täcken.  All belysning i rummet släcker jag från sängen och då blir rummet helt mörkt. Inga glipor från gardinerna och inga ljussken från dioder i TV eller reglage. Bästa sömnen på länge.

    Badrummet har både dusch och badkar. Duschen har bra tryck i både regndusch och handdusch. Fallet på golvet är lika väl uttänkt som allt annat, så vattnet rinner inte ut över hela badrumsgolvet. Badhandduken är extra stor och mjuk samt varm efter att ha hängt på handduksvärmaren. Belysningen vid spegeln är perfekt. Gästartiklarna och badrocken håller hög kvalitet.

    Kronan på verket är frukosten. Dagens Industri Weekend konstaterar att den liknar inget annat hotells frukost. Det är den bästa hotellfrukosten jag någonsin har ätit.

    Slutresultatet är perfekt, men vägen dit är om möjligt än mer intressant. Petter Ullberg använder metoden ”partnering” för att bygga anläggningen. Även detta är nytänkande för att bygga hotell. Partnering innebär i princip att byggföretaget och beställaren arbetar väldigt nära varandra och samarbetar istället för att vara motparter. Petter har delat med sig av sina operativa erfarenheter från hotell och i praktiken organiserat om logistiken för bygget för att öka effektiviteten. Ett exempel är att transporten av byggnadsarbetare till de blivande hotellvåningarna liknar transporten av städpersonalen till våningarna i ett hotell. Självklart håller ett gott samarbete den totala investeringen under kontroll och kanske till och med under budget.

    Upper House är ett hotell i världsklass och Petter Ullberg är en av världens skickligaste på att skapa och bygga hotell. Vi ska alla vara stolta över att ha den kompetensen här i Sverige.

  • Stockholms image?

    Anders Johansson Igår hölls Stockholmsmötet för tionde gången. Stockholmsmötet är ett forum där politiker, näringsliv och akademin träffas för att diskutera framtidsfrågor för Stockholmsregionen. Årets tema var vad Stockholm måste göra för att stärka sin konkurrenskraft.

    Många goda idéer presenterades och diskuterades. Visionen och passionen handlar om att alla vill förbättra livskvaliteten för alla som bor, arbetar och besöker Stockholm. Högt på listan över kraftfulla åtgärder står fler bostäder och studentlägenheter, trafiken, miljön och att få fram fler entreprenörer som kan utveckla sina idéer och få företag att växa.

    Samtliga förslag gagnar självklart besöksnäringen. En attraktiv stad är en grundförutsättning för att folk från andra delar av Sverige och världen ska vilja besöka eller kanske till och med flytta till Stockholm. En övervägande del av deltagarna visade med tryck på mentometrarna att de är optimistiska kring Stockholms framtid.

    Stockholm har en fantastisk image i världen, i alla fall ända fram till för några dagar sedan. I dag är imagen naggad i kanten och flera personer vittnade igår om samtal från hela världen om vad som händer i Stockholms förorter. Mediabevakningen från världen är omfattande. Researrangörer har redan visat oro för av avbokningar för resor till Stockholm.

    Det tar decennier att bygga upp en image, men bara några få dagar att rasera den. Med tanke på vad som händer i Stockholm är det intressant att reflektera över hur stora möjligheter besöksnäringen egentligen har att påverka imagen för en destination. Jag tror att möjligheterna för besöksnäringen att påverka destinationens image är väldigt stora under förutsättning att alla som verkar i besöksnäringen ser sin verksamhet i ett större perspektiv och inte bara verkar i sin egen lilla bubbla.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons