Ämne Webbplats

  • Testa och fixa era webbplatser

    Anders Johansson Många är tillbaka från semestern den här eller nästa vecka efter en välbehövlig vila efter ett första halvår med rejäl tillväxt i hotellbranschen i Sverige. Mycket talar för att även hösten kommer att fortsätta bra för många hotell eftersom Sveriges ekonomi går starkt. När pengarna strömmar in är det lätt att ha överseende med både kostnader och effektivitet. Den som vill bli framgångsik gör precis tvärtom och börjar fundera på hur en större del av intäkterna kan konverteras till vinst. Den stora utmaningen för många hotell just nu och under många år framöver är hur hotellets ledning ska få grepp över kostnaden för att skaffa gästerna, inklusive alla provisioner och avgifter till bokningskanalerna, den egna marknadsförings- och försäljningsorganisationen och alla aktiviteter som görs för att göra hotellet känt.

    Alla hotells dröm är att öka andelen bokningar som görs på hotellets egen webbplats. Steg ett är att ha en webbplats som är fungerar riktigt bra. Börja med att testa hur bra din webbplats fungerar genom att använda ett gratisverktyg som heter WebSiteGrader från HubSpot. Det är bara att skriva in adressen till hotellets webbplats och sedan vänta någon minut när webbplatsen analyseras. Resultatet presenteras som en procentsats där 100 % är en perfekt webbplats och allt under 100 % betyder att webbplatsen kan förbättras. Självklart började jag med att testa www.besoksliv.se och upp kom betyget 37 %. Det är ett väldigt svagt betyg och här finns det utrymme för många förbättringar. Jag testade sedan några kända svenska hotells webbplatser och det var stora skillnader i betyg. I samtliga fall finns det stora förbättringsmöjligheter framförallt när det gäller säkerheten.

    Börja med att testa din webbplats och åtgärda bristerna, så ökar möjligheterna att få bokningar direkt till webbplatsen till en bråkdel av kostnaden jämfört med vad hotellen får betala till Booking, Expedia och andra on-line travel agents. I klartext betyder detta att en större del av intäkten konverteras till vinst.

  • Rev Mgmt - Driv trafik genom sökmotoroptimering

    Anders Johansson Ett bra sätt att driva trafik till hotellets egen webbplats är att säkerställa att Google, Bing och de andra sökmotorerna kan hitta din webbplats när potentiella gäster söker efter hotell. Detta kallas i dagligt tal sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) på engelska. Utvecklingen går väldigt snabbt så  det gäller att hänga med och inte lura sig själv eller bli lurad av optimeringskonsulter. Här tar vi död på några myter och så får du några tips.

    Metataggar

    En gång i tiden var det viktigt att arbeta med s.k. Metataggar. De indexeras inte längre av Google eller Bing, men tänk på att Metataggen är texten som syns efter webbadressen i sökresultatet. Nu ska du ha en säljande text i Metataggen istället för enstaka ord som förr kunde göra att du kom högre upp i sökresultatet. Zinkensdamm fick positiva omdömen i mitt förra blogginlägg för sin nya webbplats, men Metataggen är inte lika bra. Här skulle texten kunna vässas och därmed få fler klick. Metataggen är den svarta texten.

    Inkommande länkar

    Förr var det viktigt att ha så många inkommande länkar som möjligt. Numera kan Google skilja på kvantitet och kvalitet. Det kan till och med vara så att för många inkommande länkar till webbplatsen tolkas som spam och då presenteras hotellet inte så högt i sökresultatet. Istället ska du fokusera på länkar från webbplatser som är relevanta för din verksamhet. En länk från en bloggare som skriver något relevant om ditt hotell ger mer tyngd än en mängd länkar från olika webbplatser på Internet som inte handlar om hotell.

    Namnet på webbplatsen

    Tidigare tolkade Google ett beskrivande namn på en domän (webbplats) som mest trovärdigt. Numera kan Google tolka vilken webbplats som är mest relevant för ett ämne oavsett vad den heter. Ett exempel är att Google kan förstå att Visita är den viktigaste webbplatsen om restaurangföretag trots att namnet inte innehåller något ord som har koppling till restaurangföretag. I min sökning kom Visita upp på plats fyra när jag söker på ordet "restaurangföretag".

    Bra sökmotoroptimering

    För ett bra tag sedan handlade sökmotoroptimering om att förstå hur Google och Bing fungerade och att försöka "lura" sökmotorerna att presentera den egna webbplatsen så högt upp som möjligt. Bra sökmotoroptimering idag handlar om att vara ärlig och skapa en relevant och  informativ webbplats med unikt innehåll som ger besökaren ett bra upplevelse. Det är också viktigt att uppmuntra besökaren att dela bra innehåll för att därigenom sprida sitt budskap och sannolikt få fler besökare. Idag är det viktigare än någonsin tidigare att vara ärlig och aktivt arbeta med innehållet på webbplatsen. Attraktiva erbjudanden hjälper självklart till att skapa ännu fler besökare. Dessa besökare kommer till en webbplats som har ett ärligt och intressant innehåll och de blir sannolikt därför än mer benägna att boka ett hotellrum på hotellets egen webbplats istället för hos Online Travel Agencies (OTA).

    Ta en titt på din egen webbplats och säkerställ att den har ett bra innehåll och är uppdaterad.

  • Rev Mgmt - Fler bokningar på hotellets webbplats

    Anders Johansson En viktig del i arbetet med revenue management är att sälja sina hotellrum i rätt distributionskanal. Den absolut bästa distributionskanalen är hotellets egen webbplats. Du skapar en direkt relation till gästen och det är den billigaste distributionskanalen när du når en viss volym. Här är några idéer vad du kan göra för att öka antal bokningar på hotellets webbplats.

    Call-to-Action

    Call-to-Action betyder uppmaning till handling. Du vill att gästen ska boka och därför måste du i ord uppmana gästen att göra just detta. Det ska stå "boka" där det är lämpligt. Du kan också skriva "boka nu för att få vårt specialpris", "boka nu, bara 2 rum kvar", etc.

    Bästa-pris-garanti

    Det är viktigt att skriva ut att du garanterar att priserna på din egen webbplats är de lägsta priserna som går att få tag på för ditt hotell. Konsumenten har ingen aning om det som kallas "rate parity" som i praktiken innebär att alla priser är lika oavsett distributionskanal. Därför måste du vara extra tydligt med att du garanterar att priserna är lägst på din egen webbplats.

    Enkel bokning

    Det måste vara enkelt att boka. Ju enklare, desto större möjlighet att gästen bokar direkt på hotellets webbplats. Gör en bokning på din egen hemsida och gör en bokning på t.ex. Booking.com och jämför vilken som är enklast. Om inte din bokning är enklast måste du se till att den blir den enklaste och snabbaste bokningen.

    Alla priser ska kunna bokas

    Du måste också se till att avtalskunder kan boka och få sina avtalspriser på hotellets webbplats. Detta brukar gå genom att avtalskunder anger en kod vid bokningen. Det måste också gå att boka specialpriser och alla dina fantastiska erbjudanden.

    Persona marketing

    De flesta hotell tänkter inifrån och ut. De hotell som berättar som sina hotellrum, restaurang, lokaler och annat fysiskt som finns i hotellet tänker på vad de vill sälja och inte på vad gästen vill köpa. De hotell som vänder sig direkt till tydliga målgrupper tänker utifrån och in och i första hand på vad gästen vill köpa. Ett väldigt bra exempel är Zinkensdamms nya webbplats som på första sidan vänder sig till fem utvalda målgrupper. Undersökningar visar att om man gör just så här ökar antal köp med upp till 4 gånger.

    Lågpriskalender

    Lägg upp en kalender där du tydligt visar vilka de lägsta priserna är för alla dagar. Titta på Norwegians lågpriskalender som är ett utmärkt exempel på överblick för resenären och som leder till att de svårsålda avgångarna lättare bokas. Du behöver ha motsvarande draghjälp för de dagar då efterfrågan är låg. Om gästen bara kunde se när du säljer rummen billigare kommer de att boka fler lågefterfrågedagar.

    Hotell som tillämpar alla ovanstående tips kommer att få fler bokningar till sin egen webbplats. Detta leder till högre intäkter och lägre distributions- och provisionskostnader.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons