Ämne Wifi

  • Undersökning visar olikheterna mellan generationer

    Anders Johansson En ny undersökning om affärsresande visar skillnader i hur olika generationer värderar de olika delarna i affärsresandet. Tre olika generationer (Millennials 18-34 år, Gen X 35-55 år och Boomers 55+ år) studerades och det var här skillnaderna upptäcktes inom de olika delarna i affärsresande.

    Bokning

    Milliennials önskar fler valmöjligheter vid bokning. Gen X önskar att det är lätt att ändra bokningen. För Boomers var bokning inte alls viktigt. Beroende på vilken målgrupp hotellet önskar ska bokningen utformas på olika sätt.

    Hantering av kvitton och rapportering

    Millennials vill lämna in kvitton elektroniskt. Gen X vill helst ta en bild på kvittot och skicka in alternativt rapportera in kvitton via ett program i datorn. Boomers bryr sig inte.

    Smidighet under resan

    Både Millennials och Gen X önskar smidiga säkerhets- och passkontroller medan Boomers vill ha tillgång till wifi överallt.

    Kontakt med familj och vänner under resan

    För Millennials och Gen X spelar detta ingen roll. Boomers värderar att kunna hålla kontakt med familj och vänner när de är på resande fot.

    Undersökningen visar tydliga skillnader mellan de tre generationerna och därmed är det återigen bevisat att olika målgrupper tillfredsställs på olika sätt. Det går inte att behandla alla lika och tro att alla är nöjda med det. Besöksnäringen måste lära sig att se skillnader mellan olika målgrupper och börja skräddarsy upplevelserna baserat på vad målgruppen har för krav och önskemål.

  • Marriott mutar sina gäster

    Anders Johansson Marriott har hittat rätt när det gäller wifi. Från den 15 januari 2015 erbjuder mer än 3800 Marriotthotell i över 70 länder alla gäster som har Marriotts lojalitetsprogram, Marriott Rewards, gratis wifi på hotellrummet. Men, det finns en hake till: Bokningen måste göras direkt till Marriott utan mellanhänder. Det går att boka direkt hos Marriott via Marriott.com, Marriotts mobila app, gratis telefonbokning till Marriotts callcenter eller direkt på något av Marriotts hotell. De gäster som har basnivå på Marriott Rewards får tillgång till basnivå på wifi. De gäster som har nivån guld och platinum får gratis förstärkt wifi där det finns. Med den går det utmärkt att ladda ner stora filer eller se på TV och film.

    Marriott utnyttjar möjligheten att styra fler bokningar till sina egna kanaler genom att erbjuda gratis wifi när bokningen sker i en direktkanal. Detta är just nu ett bra sätt att försöka få lite fler bokningar direkt istället för via mellanhänder. Gissar dock att Marriott gör ett undantag i företagsavtalen där wifi sannolikt ingår i avtalet även om bokningen går via någon av de stora affärsresebyråerna som de stora företagen använder.

    Tidigare har InterContinental infört gratis wifi för alla gäster som har deras lojalitetsprogram. Starwood och Hilton ger dock fortfarande bara medlemmar på högre nivå gratis wifi. Marriott sätter en ny standard som sannolikt många andra hotellkedjor kommer att följa efter. Jag gissar att inom ett par år ger alla hotell gratis wifi till sina gäster

  • Marriott åkte dit och fick böter på 4,2 mkr

    Anders Johansson Det är fortfarande hotell som tar betalt för att gästerna ska kunna använda en trådlös uppkoppling till Internet. Nu har Marriott åkt dit så det skriker. På ett av Marriotts stora kongresshotell hade hotellet iscensatt störning av gästernas normala leverantörer av wifi. Istället erbjud Marriott trådlös uppkoppling för sina utställare/gäster för upp till 1000 USD. I Sverige skulle detta motsvaras av att ett hotell skulle störa ut Homerun, Telenor, TELE2, m.fl. som normalt finns på många allmänna platser och som trådlöst 3/4G för att tvinga gästerna att betala för uppkoppling till hotellet.

    Marriott blev anmälda och dömda att betala ett skadestånd på USD 600 000 (ca 4,2 mkr) samt att skicka in en rapport varje kvartal i tre år till Federal Communications Commission (FCC) som är myndigheten i USA som övervakar all kommunikation.

    Jag träffar på hotell som fortfarande tar betalt för wifi. Jag är dessutom styrelseledamot i hotellkedjor som tar betalt för wifi. Trots kraftfull argumentation på styrelsemötena lyckas jag inte övertyga de andra "gubbarna" om att gästerna vill ha gratis wifi och att om de inte får gratis wifi av oss kommer de att välja andra hotell som har gratis wifi. Nej, vi tar hellre pengarna från wifi idag och får lösa eventuella problem senare blir svaret.

    Förebilden är CitizenM som ger alla sina gäster hög bandbredd. Det är enkelt att koppla upp, snabbt och gratis. Inte undra på att CitizenM är särskilt framgångsrika bland Millennials (generation Y) som idag är mellan 20 och 35 år och som är framtidens viktigaste segment i hur mycket de spenderar på resande. De lär vara trogna de varumärken som gav dem gratis wifi.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons