Ämne avbokningsvillkor

  • Se över avbokningsreglerna

    Anders Johansson De flesta hotell i Sverige har väldigt generösa avbokningsregler för normala bokningar. På Scandic kan rummet avbokas utan kostnad senast kl 18 ankomstdagen. På Nordic Choice tillämpas regeln kl 16 på ankomstdagen. De andra kedjorna, First, Radisson, Elite och Best Western tillämpar liknande regler.

    Hotellen har på senare tid fått ett växande problem med sena avbokningar. Konsumenten bokar flera avbokningsbara rum, på t.ex. Booking, på destinationen och bestämmer sig i sista stund för vilket hotell de ska bo på och avbokar de andra hotellen. Detta innebär att hotellen får fler sena avbokningar idag än för några år sedan.

    I USA har detta blivit ett så stort problem att de stora megakedjorna nu har satt ner foten. Marriott och Hilton har infört en generell regel som innebär att avbokningen är gratis om den sker senast 48 tim, dvs. 2 dagar, innan ankomstdagen. Avbokas rummet senare än 48 tim innan ankomstdagen får gästen betala en avbokningsavgift som i normalfallet är priset för första natten i vistelsen.

    Det är inte ovanligt att vissa typer av hotell, t.ex. resorthotell och kongresshotell, tillämpar regeln att avbokning ska ske 72 tim, dvs. 3 dagar, före ankomstdagen.

    Många har synpunkter på OTAerna, men väldigt få hade räknat med att OTAerna även skulle förändra konsumentens köpbeteende till att blockera rum på fler än ett hotell för att först närmare resans start välja vilket hotell de ska bo på.

    Det är bara en tidsfråga innan de nordiska hotellkedjorna ändrar sina avbokningsregler för att de inte ska stå med för många tomma rum på grund av sena avbokningar.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons