Ämne bajs

  • Vinrescension eller bara fyllesnack...

    David Kallós I Söndagens "The Observer" finns en tänkvärd artikel om vinbedömningar.

    En vinodlare i Californien som  varje år låter sina viner testas i olika tävlingar började undra över det slumpmässiga i hur hans viner bedömdes. I en tävling kunde hans viner hyllas för att i nästa inte vara i topp. Som många andra i Californien hade han en annan karriär innan han blev gröna vågare och odlaren Robert Hodgson som tidigare var forskare undrade över det slumpmässiga i hur vinerna belönades. Han gjorde då ett experiment som hållit på över flera år att i räckan av viner som bedöms låter han samma vin från samma flaska vara med tre gånger. Det har då visat sig att samma vin får olika poäng och att det kan skilja från bra till super. Vilket skulle förklara det slumpmässiga i bedömningarna.

    I artikeln är det andra exempel på hur vinbedömningar påverkas av etiketten, då ett vitt vin färgats rött ges det beskrivningar som brukar gälla röda viner. Bakgrundsmusik påverkar bedömning etc. etc. Sedan är det väl klart att hur väl det än spottas slinker väl en och annan droppe vin ner och provas en massa viner så många droppar små blir en hel flaska så domarna kanske är lite sliriga. Ett annat roligt exempel i artikeln är det om den ekonomi proffesor som gjort en studie över skitsnacket i vinrescensioner och tillsammans med sina kollegor skapat en allegoritm som utifrån utvalda begrepp med allt från violett till eldstad skapade påhittade vinrescensioner men som låter helt möjliga som denna: 

    "Château L'Ordure Pomerol, 2004. Fine minerality, dried apricots and cedar characterise this sage-laden wine bursting with black fruit and toasty oak

    Låter hur sann som helst, att vinbedömningar är subjektiva är givet och de är säkert inte ensamma om att vara slumpmässiga och styrda av förväntningar. Konstkritik, film och teater, krogguider, biltest osv. för dem gäller säkert detsamma. Troligen också för ekonomijournalisternas börstips. Hur sätter riksbanken räntan? Att vi överlåter för mycket till"experter" är ett faktum, kommentarsfältet till artikeln i Observer är kul.

    Så med den sorgliga kunskapen att man inte kan lita på någon finns bara en sak att göra, korka upp en flaska och in i dimman... Skål.

     
  • Skit ner dig

    Jag passerar ofta ett dagis där för det mesta två småkillar hänger på staketet och frågar med oskyldiga barnröster förbipasserande " Har du en hund"? Jag har lärt mig deras trick så jag svarar nej, och man vill ju inte ljuga för barn, jag har inte en hund- jag har två.


    Men de snälla som svarar de små lovande humoristerna ja, jag har hund då kommer snabbt följdfrågorna.. Tar du upp bajsen, har du bajs i fickan, med vilken hand tar du bajset, luktar du bajs, mfl...? Och så exploderar deras små kroppar av skratt. Och de springer på insidan av staketet och skriker fler frågor efter de flyende hundägarna. Jag skrattar också varje gång de lyckas lura någon i fällan.


    Men för ett tag sedan till samma dagis kom en stressad pappa farande i sin bil, han parkerar vid trottoar kanten släpper av sitt lilla barn som går emot grinden. Pappan får ögonkontakt med en av de som jobbar där och hon öppnar grinden. Pappan går inte ens fram till grinden utan halvropar hej då medan han börjar sätta sig i bilen men hejdar sig lite och ropar över biltaket till grindöppnerskan, du förresten, han har bajsat och behöver byta blöja..och så kör han.


    Så min blick möter förskoläraren som står med fyra barn kring sig, alla vill vara ute och så kommer nr fem med full blöja..


    Pappans beteende var ju för jäkligt, men OK han kunde låtit bli att säga något. En olycka hade hänt i bilen, han märkte inget och, beteendet hade varit lika taskigt, men vi hade inte vetat om det.


    Jag tyckte pappan verkade bekant och nu häromdagen skulle jag gå in i en affär jag då och då handlar i. Och där leende är pappan. Det är hans affär. Jag vänder i dörren.


    Över detta kan man reflektera åt alla möjliga håll,vad vi gör i andra sammanhang påverkar företagen vi verkar i, kundval är inte rationella etc. Alla företag som byggt upp en  miljöprofil eller gör ett strålade CSR arbete, ett litet fel och man är större bov i kundernas ögon än om man inte profilerat sig alls. Överreagerade jag?


    Som tidigare sagt, det spelar ingen roll om du driver en lyxkrog eller en korvkiosk,efter ett par timmar är din kokkonst ändå bara bajs!!!!


     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons