Ämne entreprenörskap

  • Att skänka bort en idé

    Jeanette Bohman Barn är entreprenörer. De hittar på alla möjliga lekar, roller, problem och lösningar. En del klarar det riktigt bra medan en del kan bli enbart frustrerade av alla problem de stöter på när legoborgen bara rasar, sandslottet rämnar eller cykelbanan regnar bort. Många tar med sig entreprenörskapet hela livet, de blir människor som ser ett behov och skapar en lösning.

    Mycket av min tanketid går åt till att lösa problem, både negativa och positiva sådana. Nej, det är inte roligt att behöva lösa alla sorters problem, men många är ju rena utmaningen och mynnar ut i en skön känsla i hela kroppen och själen när lösningen är funnen. Men det här med entreprenörskap och behov då? Jo, tidigare idag så hämtade jag min gamla mamma för att hjälpa henne till polisstationen så hon kunde ansöka om nytt ID-kort. Eftersom hennes pass hade gått ut så var någon tvungen att intyga att hon var den hon var. (Ps. Det var ju fortfarande samma person i hennes gamla pass, bara att det varit ogiltigt i en vecka....).

    37 nummer före oss i Ansökankön. Många fler i Avhämtningskön. Jag snittade att varje ansökningsärende tog ca 5-6 min och de var ju såklart flera handläggare. Det finns en automat med kexchoklad och annat godis samt läsk. Lokalen är ganska stor och fruktansvärt tråkig. Rastlösa barn hoppar hage på klinkerplattorna, en del kivas med sina småsyskon och föräldrarna försöker så gott de kan att roa barnen, några skriker för det är varmt, det finns inte sittplatser till alla. 

    Så här är det säkert varje dag hos polisens pass- och IDkortsavdelning. Säkert ännu värre längre fram till sommaren.

    Behovet då? Under den 1,5 timme som vi väntade hade det smakat ljuvligt med en god kopp kaffe, ett glas iskallt vatten, en smarrig macka och kanske en glass. Barnen som väntade hade säkert mått bra av att bläddra i lite böcker samtidigt som de kunde dricka något eller få en bit mat eller fika. Ett legobord hade suttit fint. Exakt, ett kafé med en pysselhörna var behovet.

    När det så var vår tur så hjälper jag mamma til handläggaren, hon får mitt leg också för att jag ska ju identifiera min mamma. Efter ett tag frågar hon lite försynt: - Är det inte du som har Skivarps gästgivaregård?

    - Jo, svarar jag förvånat. 

    Hon berättar då att hon lyssnat på en inspirationsföreläsning jag hade på en Starta-företag-dag för en tid sedan och att hon blev så glad och glömmer aldrig vad jag sa. Hon var där som deltagare då hon hade en tanke på att starta något eget framöver.

    - Du, sa jag, ett kafé med pysselhörna här i lokalen vore toppen. Starta det, dina kollegor skulle få en mycket behagligare arbetssplats och kunderna skulle bli glada kunder!

    Tänk om hon tar utmaningen och löser problemet, så glad jag skulle bli!

  • Grattis till Gasellerna i branschen

    Anders Johansson På Dagens Industris Gasellgala igår i Konserthuset lyftes två av branschens företagare fram - Petter Stordalen från Nordic Choice och Richard Bergfors från MAX. Båda gjorde ett bra intryck och marknadsförde hotell- och restaurangbranschen på ett väldigt bra sätt. Vi har två riktigt bra förebilder på hur man lyckas bygga upp stora och spännande företag i branschen och dessutom med helt olika typer av ledarskap. Bådas råd var att aldrig ge upp när du som entreprenör råkar på motgångar - för det gör alla. Båda har också miljön som gemensam nämnare och menar att vi måste alla hjälpas åt och ta vårt ansvar för en hållbar värld.

    Ett av Gasellföretagen i branschen är Excellent Skandinavien AB som sköter städningen för flera hotell- och mötesanläggningar i Stockholmsområdet. De har lyckats för att de är otroligt kundfokuserade och samtidigt tar väl hand om och kontinuerligt utvecklar sina medarbetare. Jag talade med en av kunderna som berättade att de bytt städbolag tre gånger och att Excellent var det enda bolaget som de vara nöjda riktigt nöjda med. De är inte billigast, men om inte städningen fungerar, då får man problem.

    Företag med en bra affärsidé som vilar på en stabil filosofi utifrån sunda värderingar med en driven enteprenör vid rodret har stora möjligheter att lyckas. De bidrar till vår gemensamma välfärd och förtjänar att fortsätta utvecklas. Stötta de företag som gör rätt för sig, i form av att värna om miljön för att trygga vår framtid, att anställa och utveckla alla sina medarbetare samt att följa lagar och regler. Då får vi alla en bättre värld.

  • Entreprenörsglöd

    I veckan som gick hade jag förmånen att träffa den nya kullen studenter som intagit Grythyttan. Samma studenter som om tre år ska ha tagit ett rejält kliv framåt i utvecklingen och vara mer eller mindre redo att ge sig ut i besöksnäringen. Både utvecklingen under de tre åren på Grythytte Akademi och vart de sedan, efter avslutad utbildning, tar vägen är alltid lika spännande att följa. Som nyintagna brinner de av ohämmad energi och vilja, och utmaningen blir tveklöst att upprätthålla denna och om möjligt även förstärka den. En krävande men inte omöjlig uppgift.


    Det går inte att ta miste på att en stor del av studenterna har siktet inställt på en egen verksamhet framöver. Tanken att driva eget i besöksnäringen får ögonen att lysa på många av dem och det är ju i och för sig toppen. Nästan ingen bransch, inget land och ingen ekonomi kan klara sig utan entreprenörer som vågar och orkar starta eget och därmed skapa ovärderliga arbetstillfällen.


    Men med viss oro undrar jag hur många som verkligen kommer att våga ta steget fullt ut och satsa egna pengar och en stor del av fritiden på att få igång något eget?


    Här har vi unga människor på väg ut i en bransch som behöver entreprenörer. Och ändå känns det som om väldigt få kommer att våga sig på det fullt ut.


    Vad är det då som kväver den spirande entreprenörslågan, kan man undra?


    Tyvärr sitter jag inte på svaren, men jag kan tänka mig att en omfattande byråkrati, höga skatter (jodå, de är höga, inte minst om man räknar in egenavgiften), jantelagen och en mängd andra faktorer, sakta men effektivt kan rasera de mest fantastiska drömmar.


    Någonstans på vägen är det många som blir tveksamma och kanske ska vi försöka reda ut varför och sedan skapa möjligheterna som behövs? Eller struntar vi i vilket?

  • Ni får inte se min trädgård på TV-men många vill visa upp sig

    David Kallós Tidigare i våras blev jag kontaktad om min Trädgård kunde filmas för årets säsong  av programmet "Trädgårdstoppen". Det är ett program jag inte sett, jag hade huvudet fullt med annat, och de skulle ju komma någon gång i juli så visst kom ni när ni är i Skåne svarade jag snällt. Efterhand har de ringt mig med frågor om trädgårdens historia och bett om en skiss och diverse annat bakgrunds material. Datumet för inspelningen har också närmat sig.

    I förra veckan ligger det i brevlådan ett brev från den ansvariga, lite blaj, blaj om hur trevligt det skall bli och så med diverse överslätande formuleringar bes vi skriva på ett medverkande avtal.

    Ett av de första styckena slår fast att man skall stå till produktionens förfogande hela inspelningsdagen, sedan att ingen ersättning utgår, sedan skall man avsäga sig alla materiella och inmateriella rättigheter för det som spelas in och så sekretes om avtalet och hur tvister skall avgöras.

    Om någon skriver om mig och jag är osäker på om reportern fattat rätt ber jag att få läsa manus, här skulle jag och mitt hem filmas en hel dag och jag skulle inte ha ett smack att säga till om hur jag framställs och hur materialet används.

    Och detta utan ersättning, vilket iof sig inte är huvudsaken, men ändå, alltså bokstavligen ett slavkontrakt.

    Jag skrev som ni förstår inte under. Man kan gärna få skildra min trädgård även om jag inte får betalt, men då måste jag tycka det är kul och ett surt kontrakt tog bort all glädje denna gång.

    När jag kollat upp programmet lite mer och ser vilka som medverkat i tidigare säsonger och jag vet att andra filmas i år så fattar jag inte hur de kunnat gå med på vilkoren. Det måste bero på att antingen är de så mediekåta och fåfänga att de gör vad som helst, eller så är man bara så smickrad över att bli uppmärksammad att man tappar omdömet.

    Om jag skulle vara med i Wipe out, Big Brother, Paradise Hotell eller något sådant förstår jag att man får acceptera att man framställs i en roll eller som en karaktär skild från ens verkliga jag, ger man sig in i leken får man leken tåla.

    Idag kunde man i tidningen läsa att forskning visat att många idag inte förstår begrepp som ränta och procent. Pensionssystem och banklån är obegripligt för många och regeringen anlitar PR byråer för att presentera budgeten.

    Hänger detta ihop med TV program om min trädgård, på något sätt tycker jag det, och det hänger också ihop med hur vi möter våra kunder, vi vet inte varför folk gör ett val, vi vet inte om de förstår att de gör ett val och dess innebörder, men alla vill vara med i svängen och alla vill äta kakan.

    Det svängde bättre förr....

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons