Ämne entreprenörskap

  • Kan 96 helrör hemlevererat från Systembolaget rädda folkhälsan?

    Regeringen stänger dörren för gårdsförsäljning av vin. Orsak: Omsorg om folkhälsan måste gå först. Att alkohol kan leda till missbruk, det vet vi alla. Ja, det är rent av ett av våra största folkhälsoproblem. Kan vi minska folkhälsoproblemet genom att vägra låta producenter av vin att sälja sina produkter på sina gårdar?

    Jag bor och är verksam med vår verksamhet mitt i den skånska myllan. I vår närhet finns åtskilliga små vinodlare, många av de har detta som en kul hobby, men en del satsar alla sina slantar på att försöka hitta vägen till en lyckad produkt. Vinodling är ett hantverk som kräver tid, envishet, tålamod och en ruskig massa timmar av obetalt arbete. Speciellt när man är liten producent.

    Skåne är välbesökt av turister från världens alla hörn, jag vet, då min verksamhet är just en hotell- och restaurangverksamhet och under högsäsong samsas japaner, amerikaner och italienare i frukostmatsalen. Vad kan vi rekommendera för aktivitet och sevärdhet är en vanlig fråga vi får. Att då berätta om alla de fina små vinodlingar vi har ter sig ganska sjukt då vi samtidigt måste berätta att – Nej, du kan inte köpa med dig presenter därifrån i form av vin för det är olagligt. Det måste säljas via Systembolaget. Och då är man inne i att försöka förklara det också. Distributionskrånglet.

    Norge tar steget, Finland har ett system som går att kombinera med monopol och EU-regler. Men i Sverige ska vi rädda folkhälsan genom att sänka de små vinproducenterna som finns.

    Övriga världen skakar väl återigen på huvudet åt de dumma svenskarna som inte tillåter sitt folk att cykla ut till vingården, få en ordentlig genomgång av odling och produktion för att sedan få smaka av produkterna och sen – få köpa med sig ett par flaskor hem. Det ger inte bara besökaren en upplevelse, det ger företaget en inkomst och en möjlighet att jobba med förbättringar på sina produkter, investera i större arealer och odlingar. Det ger jobb och en levande landsbygd.

    De skakar nog också på huvudet för att de dumma svenskarna kan cykla hem och beställa varorna på Systembolaget. Och få det hemlevererat till dörren. 96 helrör, eller 48 boxar, eller 192 burköl. Ja, det är maxgränsen per leverans.

    Som krögare som serverar alkohol ställs det en hel del krav, inte minst en alkoholutbildning som idag är ganska tuff. I restaurangverksamheten finns det många regler som du som gäst sällan är varse men vi har ett ansvar för att inte överservera, langning få inte ske, minderåriga får inte serveras, det ska vara ordning och reda på stället. Vi har årliga kontroller från kommunens inspektörer, kontroller som vi betalar själv. Jag undrar då hur det kan komma sig att vi överhuvudtaget fortfarande får driva restaurang med alkoholförsäljning i privat ägo? Det borde ju vara en orsak till det växande folkhälsoproblemet. Eftersom gårdsförsäljning (som nog skulle stå för en så ofantligt mycket mindre andel av försäljningen) är en bidragande orsak, enligt regeringen. Vari ligger problemet att en vinproducent har samma krav som en krögare? För det kan väl inte återigen ha med maten att göra? (Någon som minns mackan som gick in och ut då matkrav för att få dricka alkohol var lag i Sverige?)

    Om regeringen är orolig för att gårdsförsäljning av vin ska öka folkhälsoproblemet kanske de istället skulle börja med att besöka hamnarna i Sverige. Där har vi en bidragande orsak där både fulsprit och billig import säljs både till ungdomar och alkoholister. Det är inte till vingården som ungdomarna cyklar för att inhandla partysprit eller alkisarna för att stilla begäret, de cyklar till hamnen eller finner någon med ålder inne att kliva in på statliga Systembolaget, eller de kanske besöker den langare som just beställde 96 helrör från statliga monopolet.

    Men nu är allt slängt i soptunnan, även det förslag som Centerpartiet föreslog som pilotförsök i 3 län. Och allt för att rädda folkhälsan. För det gör ju hemleverans av 96 helrör eller hur? Handen på hjärtat, det är inte folkhälsan ni vill rädda, det är det statliga monopolet samtidigt som ni vill avskaffa landsbygden och de småföretag som försöker göra landet levande. Det vore läge nu att se besöksnäringen som en av våra basnäringar där upplevelser med smak av mat och dryck är något vi kan satsa på fullt ut, det skulle gynna tillväxten av småföretagen på landsbygden, för ett levande Sverige. Tänk bara vilka samarbetsmöjligheter som kunde skapas mellan den lokala restaurangen och vingården! Stäng inte den möjligheten.

  • Att skänka bort en idé

    Jeanette Bohman Barn är entreprenörer. De hittar på alla möjliga lekar, roller, problem och lösningar. En del klarar det riktigt bra medan en del kan bli enbart frustrerade av alla problem de stöter på när legoborgen bara rasar, sandslottet rämnar eller cykelbanan regnar bort. Många tar med sig entreprenörskapet hela livet, de blir människor som ser ett behov och skapar en lösning.

    Mycket av min tanketid går åt till att lösa problem, både negativa och positiva sådana. Nej, det är inte roligt att behöva lösa alla sorters problem, men många är ju rena utmaningen och mynnar ut i en skön känsla i hela kroppen och själen när lösningen är funnen. Men det här med entreprenörskap och behov då? Jo, tidigare idag så hämtade jag min gamla mamma för att hjälpa henne till polisstationen så hon kunde ansöka om nytt ID-kort. Eftersom hennes pass hade gått ut så var någon tvungen att intyga att hon var den hon var. (Ps. Det var ju fortfarande samma person i hennes gamla pass, bara att det varit ogiltigt i en vecka....).

    37 nummer före oss i Ansökankön. Många fler i Avhämtningskön. Jag snittade att varje ansökningsärende tog ca 5-6 min och de var ju såklart flera handläggare. Det finns en automat med kexchoklad och annat godis samt läsk. Lokalen är ganska stor och fruktansvärt tråkig. Rastlösa barn hoppar hage på klinkerplattorna, en del kivas med sina småsyskon och föräldrarna försöker så gott de kan att roa barnen, några skriker för det är varmt, det finns inte sittplatser till alla. 

    Så här är det säkert varje dag hos polisens pass- och IDkortsavdelning. Säkert ännu värre längre fram till sommaren.

    Behovet då? Under den 1,5 timme som vi väntade hade det smakat ljuvligt med en god kopp kaffe, ett glas iskallt vatten, en smarrig macka och kanske en glass. Barnen som väntade hade säkert mått bra av att bläddra i lite böcker samtidigt som de kunde dricka något eller få en bit mat eller fika. Ett legobord hade suttit fint. Exakt, ett kafé med en pysselhörna var behovet.

    När det så var vår tur så hjälper jag mamma til handläggaren, hon får mitt leg också för att jag ska ju identifiera min mamma. Efter ett tag frågar hon lite försynt: - Är det inte du som har Skivarps gästgivaregård?

    - Jo, svarar jag förvånat. 

    Hon berättar då att hon lyssnat på en inspirationsföreläsning jag hade på en Starta-företag-dag för en tid sedan och att hon blev så glad och glömmer aldrig vad jag sa. Hon var där som deltagare då hon hade en tanke på att starta något eget framöver.

    - Du, sa jag, ett kafé med pysselhörna här i lokalen vore toppen. Starta det, dina kollegor skulle få en mycket behagligare arbetssplats och kunderna skulle bli glada kunder!

    Tänk om hon tar utmaningen och löser problemet, så glad jag skulle bli!

  • Grattis till Gasellerna i branschen

    Anders Johansson På Dagens Industris Gasellgala igår i Konserthuset lyftes två av branschens företagare fram - Petter Stordalen från Nordic Choice och Richard Bergfors från MAX. Båda gjorde ett bra intryck och marknadsförde hotell- och restaurangbranschen på ett väldigt bra sätt. Vi har två riktigt bra förebilder på hur man lyckas bygga upp stora och spännande företag i branschen och dessutom med helt olika typer av ledarskap. Bådas råd var att aldrig ge upp när du som entreprenör råkar på motgångar - för det gör alla. Båda har också miljön som gemensam nämnare och menar att vi måste alla hjälpas åt och ta vårt ansvar för en hållbar värld.

    Ett av Gasellföretagen i branschen är Excellent Skandinavien AB som sköter städningen för flera hotell- och mötesanläggningar i Stockholmsområdet. De har lyckats för att de är otroligt kundfokuserade och samtidigt tar väl hand om och kontinuerligt utvecklar sina medarbetare. Jag talade med en av kunderna som berättade att de bytt städbolag tre gånger och att Excellent var det enda bolaget som de vara nöjda riktigt nöjda med. De är inte billigast, men om inte städningen fungerar, då får man problem.

    Företag med en bra affärsidé som vilar på en stabil filosofi utifrån sunda värderingar med en driven enteprenör vid rodret har stora möjligheter att lyckas. De bidrar till vår gemensamma välfärd och förtjänar att fortsätta utvecklas. Stötta de företag som gör rätt för sig, i form av att värna om miljön för att trygga vår framtid, att anställa och utveckla alla sina medarbetare samt att följa lagar och regler. Då får vi alla en bättre värld.

  • Entreprenörsglöd

    I veckan som gick hade jag förmånen att träffa den nya kullen studenter som intagit Grythyttan. Samma studenter som om tre år ska ha tagit ett rejält kliv framåt i utvecklingen och vara mer eller mindre redo att ge sig ut i besöksnäringen. Både utvecklingen under de tre åren på Grythytte Akademi och vart de sedan, efter avslutad utbildning, tar vägen är alltid lika spännande att följa. Som nyintagna brinner de av ohämmad energi och vilja, och utmaningen blir tveklöst att upprätthålla denna och om möjligt även förstärka den. En krävande men inte omöjlig uppgift.


    Det går inte att ta miste på att en stor del av studenterna har siktet inställt på en egen verksamhet framöver. Tanken att driva eget i besöksnäringen får ögonen att lysa på många av dem och det är ju i och för sig toppen. Nästan ingen bransch, inget land och ingen ekonomi kan klara sig utan entreprenörer som vågar och orkar starta eget och därmed skapa ovärderliga arbetstillfällen.


    Men med viss oro undrar jag hur många som verkligen kommer att våga ta steget fullt ut och satsa egna pengar och en stor del av fritiden på att få igång något eget?


    Här har vi unga människor på väg ut i en bransch som behöver entreprenörer. Och ändå känns det som om väldigt få kommer att våga sig på det fullt ut.


    Vad är det då som kväver den spirande entreprenörslågan, kan man undra?


    Tyvärr sitter jag inte på svaren, men jag kan tänka mig att en omfattande byråkrati, höga skatter (jodå, de är höga, inte minst om man räknar in egenavgiften), jantelagen och en mängd andra faktorer, sakta men effektivt kan rasera de mest fantastiska drömmar.


    Någonstans på vägen är det många som blir tveksamma och kanske ska vi försöka reda ut varför och sedan skapa möjligheterna som behövs? Eller struntar vi i vilket?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons