Annons

Framtidstro trots utmaningar inom naturturismen

zoom Camilla Jönsson, Naturturismföretagen
Camilla Jönsson, Naturturismföretagen
NYHETER. Under branschträffen Forum för Naturturism möttes landets naturturismföretag för att dela kunskap och erfarenheter.
Annons

Branschträffen som ägde rum tidigare i veckan på Hotell Lappland i Lycksele, arrangeras i samarbete med Tillväxtverket och med landets olika destinationer. I år var Västerbotten värddestination för ett hybridmöte, där 130 personer deltog i diskussioner och grupparbeten.

Som liten aktör i besöksnäringen kan det vara en utmaning att växa både ekonomiskt och socialt hållbart. Årets tema var social hållbarhet på landsbygden, något som Camilla Jönsson, tf generalsekreterare och tf verksamhetsansvarig på Naturturismföretagen, menar är mer aktuellt än någonsin.

– Naturturismen är en motor för socialt och ekonomiskt hållbar utveckling på landsbygden. Om man växer knutet till platsen på ett hållbart sätt, finns stora chanser att skapa positiv förändring för en mer levande landsbygd.

Kräver starkt engagemang

Med pandemin i färskt minne och med en stundande lågkonjunktur, betonar hon vikten av att skapa arbetstillfällen och en positiv hållbar utveckling i hela landet. Något som stod klart efter forumets samtal, var att tiden är den begränsande faktorn för de många små aktörer som finns i branschen.

I en verksamhet med en eller två anställda behöver engagemanget vara väldigt starkt, för att man ska kunna vara så uthållig som det krävs för att överleva under de första åren.

– För att kunna växa krävs tålamod, fokus och förmåga att prioritera. Även tillit är viktigt för att växa. Både tillit mellan människor och företag på plats, men också till den egna verksamheten och till att man har ork och tid och tålamod.

Hur bygger man den tilliten som naturturismföretag?

 – Det handlar om att bygga relation till markägare och andra lokala företag. Man behöver även ha med sig en respekt för olika företags och personers ingångsvärden, men också lägga tid på att lära känna varandra.

Under forumet lyftes många goda exempel inom branschen som hittat hållbara och framgångsrika arbetssätt i mikrokluster. Camilla Jönsson lyfter naturturismen i Tiveden som ett exempel, tidigare var det en avfolkningsbygd. Men efter att ha satsat på en utvidgad nationalpark vände utvecklingen.

– Genom idogt samverkansarbete mellan företag och markägare byggdes 40 mil ridled och idag har man 45 helårsanställda inom naturturism i Tiveden. Nu är det kö till skolorna som man förut skulle lägga ner.

Möjligheter att växa hållbart

Enligt en enkät som Naturturismföretagen nyligen har skickat ut till aktörer inom branschen, uppger 90 procent av företagen att de ser ljust eller mycket ljust på framtiden. Även mötena och samtalen under årets forum bekräftar att aktörerna ser positivt på framtiden.

Enligt Camilla finns det många möjligheter för mindre företag inom näringen att hitta sätt att växa hållbart.

– Om de små naturturismföretagen som vill växa kan göra det och kan börja anställa fast personal, då får vi verklig utväxling. Tänk vilken landsbygds-kick det kan bli, säger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...