Ämne innovation

  • 100 000 kr för bästa idén

    Anders Johansson Igår öppnade den nya webbplatsen för årets ansökningar till Stockholms Innovationsstipendium 2017. Alla som bor, arbetar eller studerar i Stockholms län är välkomna att delta i tävligen om 100 000 kr per kategori. Även i år finns det en kategori inom besöksnäring som numera har fått namnet "Resor och turism". Passa på att beskriv din idé för hur Stockholm (länet) än mer än idag ska ta position som attraktiv plats för besökare. I kategorin inryms idéer och innovativa lösningar inom boende, restaurang, transporter, upplevelser och handel. Innovationen ska utveckla och/eller marknadsföra Stockholm som en attraktiv destination för den moderna och medvetna människan, t.ex. en ny upplevelse, en marknadsföringsidé eller helt enkelt något som gör att Stockholm upptäcks, görs mer tillgängligt, förstärks eller utvecklas.

    Det finns en jury för varje katagori, men alla arbetar med samma bedömningskriterier som är

    • Innovation och genomförande (hur unik är idén och hur ser förutsättningarna ut för att lyckas)
    • Marknad och kommersialisering (vem är kund, hur stor är marknaden och finns det en potential att sälja produkten/tjänsten)
    • Hållbarhet (är idén socialt, ekonomiskt, ekologiskt och/eller demokratiskt hållbar)

    Steg ett är att komma på en bra idé och utveckla idén så att den enkelt kan förklaras för juryn. På webbplatsen är det sedan väldigt enkelt att göra ansökan där idén beskrivs. För juryn är alla ansökningar i första urvalssteget anonyma (sökandes namn syns inte). Efter en första gallring får juryn ta del av en pitchvideo för respektive idé och i sista omgången får de sökande personligen pitcha sin idé till juryn.

    Innovationsgraden i branschen är låg, så vi behöver många nya kreativa och hållbara idéer för att utveckla besöksnäringen i Stockholmsområdet. Sitter du och ruvar på en bra idé är det bara att ansöka om stipendiet på 100 000 kr. Förra året kom det in knappt 20 ansökningar inom kategorin "Resor och turism", så bättre odds att vinna är det svårt att få.

    #Stockholminnovation

  • Belöning för idéer inom besöksnäringen

    Anders Johansson Nu har du som sitter och ruvar på en alldeles särskilt bra idé eller innovation för besöksnäringen chansen att få pengar att utveckla den vidare.

    Idag öppnade ansökan till Stockholms stads Innovationsstipendium som i år firar 30-årsjubileum.  För fjärde året i rad är "Besöksnäring" en av de sju kategorierna som får dela på 600 000 kr, vilket innebär drygt 85 000 kr till dig som lämnar in det vinnande förslaget inom kategorin besöksnäring. 

    Nytt för i år är att alla som bor, studerar eller arbetar i Stockholm län har möjlighet att söka stipendium. Syftet är att stimulera och uppmuntra i första hand personer som arbetar utan stöd från företag eller institutioner att utveckla innovationer. De tre senaste åren har vi fått in många spännande förslag till kategorin besöksnäring. Det har varit fysiska produkter och tjänster eller en kombination av dessa. Vi i juryn har bedömt innovationerna efter deras tekniska, kommersiella och samhällsekonomiska betydelse och det har under alla år varit svårt att välja vinnaren bland alla bra bidrag.

    Jag är även i år ordförande i kategorin besöksnäring och i juryn finns sedan tidigare år Ninna Engberg och Per Frankelius. I år har vi fått förstärkning av Thomas Andersson, VD på Stockholm Visitors Board, och Stina Algotson, VD på Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Idag hade vi kick-off och blev fotograferade mitt på Sergels Torg i Stockholm.

    Sista ansökningsdag är tisdag den 13 oktober. Stipendierna kommer att delas ut i samband med en ceremoni i Stadshuset i anslutning till Nobelveckan.

  • Vill du dela på 600 000 kr?

    Anders Johansson Torsdag den 9 oktober 2014 är sista dagen för att söka Stockholms stads Innovationsstipendium. Sju förslag får dela på 600 000 kr vilket innebär att varje vinnare i de sju olika kategorierna får ca 85 000 kr. Besöksnäringen är en viktig näring för Stockholms stad och därför är en av kategorierna besöksnäring. Förra året inkom drygt 10 förslag inom kategorin besöksnäring. Flera av idéerna var väldigt bra och efter att ha läst koncept och affärsplaner samt lyssnat på presentationer utsågs Spontano till vinnare. Förenklat erbjuder Spontano sista-minuten-aktiviteter för Stockholmare och besökare i mobilen som används för sök, bokning, betalning och biljettleverans. Spontano har gjort det möjligt för alla Stockholmare att bli lite mer sponana. Idén har uppmärksammats av många och har fått flera priser och utmärkelser.

    Det behövs mer innovation och utveckling inom kategorin besöksnäring för att Stockholm ska fortsätta att utvecklas både för oss som bor här och för alla som besöker Stockholm. Det enda du behöver göra är att presentera en bra idé som juryn tycker är värd att belöna. Äran och uppmärksamheten visar att andra tror på din idé och prispengarna kan vara injektionen som krävs för att du ska kunna genomföra din idé.

    Ansöker gör du direkt på den officiella webbplatsen för Stockholms stads Innovationsstipendium

  • Belönade innovationer i besöksnäringen

    Anders Johansson Fredagen den 6 december delades Stockholms Innovationsstipendium ut inom sju kategorier. Inom kategorin besöksnäring fick Spontano ca 85 000 kr för sin nya idé att hitta, köpa och få biljett till olika evenemang på en destination samma dag direkt i den smarta mobilen. Namnet antyder att det handlar om att göra det enklare att vara spontan. Arrangörer som har osålda biljetter får en sista chans att via den här kanalen fylla sina tomma platser som annars skulle stått tomma.

    Av årets ansökningar handlade många om att använda ny teknologi för att förhöja upplevelsen för besökaren. Förutom Spontano nominerades en idé att använda sin smarta mobil för att få guidade turer på museer (AudioApps) och en idé kring guidade turer av de som bor i staden (Walk in my shoes).

    Flera andra ansökningar handlade också om mobila lösningar för att ge besökaren bättre information om staden. Två idéer handlade om förstärkt verklighet (augmented reality), dvs. att den smarta mobilen ger mer information om en skylt, ett konstverk eller en plats ofta i kombination med den inbyggda kameran som kan visa hur t.ex. en plats såg ut en gång i tiden.

    Intressant att notera är att innovationskraften kommer utanför besöksnäringen. Med något undantag har idégivarna ingen tidigare erfarenhet av att arbeta inom besöksnäringens företag.

    Jag hoppas att alla som arbetar inom besöksnäringen kommer att stötta dessa nya idéer. De ökar upplevelsen av Stockholm och andra destinationer när utvecklarna expanderar. Innovationerna får besökare att bli nöjdare med sin vistelse och rekommendera att besök till sina vänner. Det är så vi får besöksnäringen att växa.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons