Ämne mötesindustri

  • Mötesindustrin missar miljarder

    Anders Johansson Många företag har upptäckt att de sparar mycket pengar på att använda videokonferens. Telia gör regelbundet undersökningar om företagens videokonfererande. När undersökningen gjordes 2008 uppgav 20 procent av de svenska företagen att de använde videomöten. Sedan dess har användandet mer än fördubblats och ligger nu på 42 procent.

    De riktigt avancerade videokonferensutrustningarna har dominerat marknaden under lång tid. Dessa kostar ofta flera miljoner kronor. Nu kommer uppstickare som har utrustning som istället kostar runt 100 000 kr. Dessutom finns Skype, Webex och Gotomeeting för att nämna några andra lösningar där vissa i sina enklaste versioner är gratis eller är överkomliga i pris.

    Den ökade användningen av videokonferens drabbar natruligtvis mötesindustrin. Planeringsmöten, avstämningsmöten, projektmöten och även utbildningar flyttas till den digitala världen. Teambuilding, kick-off och ledarskapsutbildningar sker fortfarande bäst genom att man träffas fysiskt. I bästa fall kommer antal fysiska möten att ligga kvar på nuvarande nivå vilket innebär att mötesindustrin bara tappar i utebliven tillväxt. Mest sannolikt står mötesindustrin inför en minskande försäljning varje år framöver.

    Videokonferens innebär att stora pengar inte hamnar i mötesindustrin. Ett exempel är Telia som genomförde 38 000 videomöten under 2014 och menar att detta sparat  resekostnader på 240 mkr per år. Pengar som delvis annars skulle ha kommit mötesindustrin till godo. Många andra stora företag har motsvarande utveckling så totalt går mötesindustrin miste om miljardbelopp.

  • Trender 2012 för möten

    Anders Johansson Mötesmarknaden i USA vänder upp efter några magra år. Benchmark Hospitality International har sammanställt en lista med de 11 starkaste mötestrenderna för 2012. Här är några trender som även påverkar den svenska mötesmarknaden.

    1. Lyx är tillbaka även om många företag fortfarande håller hårt i sin mötesbudget. Tips: Ge även förslag på lite lyxigare lösningar i offerterna.
    2. Efterfrågan växer och är den starkaste sedan 2008. De sena bokningarna finns kvar, men anläggningarna behöver inte längre rea bort sin kapacitet.
    3. Kunde söker större yta och mer bekvämlighet. Tips: Ge flera olika förslag i offerterna och låt kunden välja.
    4. Mötesteknologin har till slut tagit steget in i 2000-talet med appar, läsplattor och mötessidor på Facebook. Tips: Se till att din anläggning hänger med i utvecklingen.
    5. Paketlösningar är på väg tillbaka efter några år när kunden ville köpa allt var för sig. Priserna är sakta men säkert på väg upp. Tips: Erbjud flera paketlösningar och låt kunden få välja.

    Självklart är det fortfarande viktigt att ta ansvar för miljö och samhälle särskilt på den lokala destinationen där hotellet eller mötesanläggningen befinner sig. Destinationen i sig ökar i betydelse. Deltagarnas tid är alltmer värdefull och förutom att innehållet och servicen kring mötet måste vara på topp ska destinationen i sig erbjuda både en upplevelse och nya intryck.

  • Sluta med gissningsleken

    Anders Johansson Undersökningar visar att alla (100 %) som gör affärer mellan företag (B2B) tittar på företagets webbplats. Köpare besöker mellan sju och åtta olika webbplatser innan de bestämmer sig vem de ska köpa ifrån. De senaste veckorna har jag tittat på mängder med webbplatser för hotell och mötesanläggningar runt om i Sverige. Jag förstår att bokningarna inte direkt strömmar in till anläggningarna. Jag som kund får i de flesta fall beskedet på webbplatsen att "Vi har allt du kan tänka dig, från möteslokaler, events, bröllop, spa, restaurang, romaniska weekends och annat du skulle kunna vilja ha."

    Det är många år sedan alla chefer hade en egen sekreterare som hade tid att titta på t.ex. olika mötesanläggningar för att hitta det bästa stället. Vem har idag tid att planlöst surfa runt på Internet till olika mötesanläggningar för att välja ett ställe för mötet utanför de egna lokalerna? Ingen har tid och då hamnar många möten av praktiska skäl på det egna kontoret, närmaste hotell eller möteslokal. Det vackert belägna slottet lite utanför storstaden konkurrerar inte längre bara med andra anläggningar utan också om mötesplanerarens och deltagarnas tid.

    Presentera färdiga lösningar som är enkla att köpa istället för att erbjuda dessa oändliga valmöjligheter. Se till att det finns "call to action" (uppmaning till handling) på hemsidan istället för att bara visa vackra bilder. Ett "call to action" ska

    • vara stort, tydligt och helst i en avvikande färg - en stor röd knapp som det står "BOKA" på
    • innehålla ett värde - "BOKA gratis lokal vid övernattning"
    • vara klickbart - "ladda ner våra tips om hur du lyckas med ett möte". Klicka på erbjudandet för att starta nerladdningen

    Invändningen från många kommer att vara att det går inte att boka möten på Intenet. Nej, men det hindrar inte att det finns "call to action" på hemsidorna. Det kan stå "RING" eller lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp.

    Alla vill ha färdiga lösningar, men de flesta vill ändå ha möjlighet att välja mellan några olika alternativ. Jag föreslår alltid att börja med tre olika alternativ - bra, bättre och bäst. Det är enkelt för alla att förstå och då finns det ett alternativ för varje storlek på plånboken.

    Ingen kund har längre tid med gissningsleken. Byt taktik och skapa bra lösningar som underlättar köpet för era kunder.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons