Ämne restaurangmoms

  • Sämre utsikter 2015 för besöksnäringen

    Anders Johansson Hoppet är det sista som överger besöksnäringen. Alla hoppas vi på att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat, ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga eller inga andra förändringar som på något sätt drabbar besöksnäringen. Besöksnäringen kommer precis som alla andra branscher att påverkas av allt som händer i världen och i Sverige, så det är hög tid att lägga sista handen vid nästa års budget för att i alla fall ha någon idé om hur nästa år kommer att utvecklas. Många säger att det är meningslöst att planera för att omvärlden förändras så snabbt och oberäkeligt att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Jag hävdar bestämt att det är bättre med en plan än ingen alls. Det är fortfarande bra att ha mål och en idé om hur man ska ta sig till målet.

    Utsikterna för 2015 såg fram till häromveckan ganska positiva ut. Den nya regeringen har aviserat att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat och att arbetsgivaravgifterna för unga höjs i två steg med hälften nästa år och hälften 2016. Ett större hot är sannolikt aviserade skattehöjningar på inkomster, vilket leder till att det blir mindre pengar över i plånboken för konsumtion på hotell och restaurang. I veckan kom också prognoser för eknomin i Europa som återigen verkar vika ner och inte utvecklas så positivt som man tidigare trott. Detta innebär att turismen, dvs. resandet till det dyra Sverige minskar. Dessutom hävdar finansminister Magdalena Andersson att statens kassakista är tom vilket kan innebära ytterligare skattehöjningar. Ännu mindre pengar kvar för restaurangbesök när hyra, räntor och annat är betalt. Utsikterna för 2015 ser inte längre lika bra ut även om de flesta räknar med att Sveriges BNP kommer att öka nästa år.

    För att lyckas behålla intäkterna 2015 på samma nivå som 2014 bör besöksnäringen höja sina priser med 2-5 procent. Detta kan kompensera för ett visst volymbortfall på grund av höjda skatter för målgrupper som gärna reser och besöker restauranger. Eftersom det inte blir någon momshöjning blir prishöjningen inte direkt märkbar för konsumenten. Passa på att höja priserna redan nu under hösten när volymerna är höga och skatterna ännu inte höjts.

    För att lyckas behålla kostnaderna 2015 på samma nivå som 2014 måste de företag som har ungdomar anställda (med lägre arbetsgivaravgifter) på något sätt bli mer produktiva, dvs. använda arbetstimmarna mer effektivt. Det har blivit lite svårare att få tag i rätt personer, så det lär även bli en viss löneglidning förutom de vanliga lönehöjningarna. Med höjning av priserna och genom att arbeta lite mer produktivt kan besöksnäringen ligga kvar på samma resultatnivå även nästa år. I värsta fall får du som företagare/ägare till de små företagen återigen jobba lite mer för att få det att gå ihop.

  • Jan Larsén får kritik för att han följer lagen

    Anders Johansson Enligt SvD (29 aug 2014) har Strömmas VD Jan Larsén har skickat ut ett brev till sina anställda där han förklarar hur Strömma påverkas om restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga fördubblas. För Strömma innebär detta att bolaget tvingas till besparingar på 15 mkr per år. Jan Larsén får genast kritik från facket, Seko Sjöfolk, som menar att detta är ett desperat försök att vända opinionen inför valet.

    Jan Larsén gör rätt som informerar sina anställda. Han borde även informera alla sina leverantörer och samarbetspartners om vad Strömma planerar att göra om höjningen av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga blir verklighet.

    I SvT:s partiledarutffrågning i går (söndag 31 aug 2014) av Stefan Löfven bekräftades att Socialdemokraterna kommer att höja restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Stefan Löfven menade att det kommer inte att bli någon skillnad för restaurangföretagen utan att allt kommer att bli som vanligt. De som idag är anställda i branschen behövs för att utföra jobbet de redan gör. Efterfrågan som minskar vid en höjning av restaurangmomsen kompenseras av att fler personer kommer att ha jobb vilket leder till att de får råd att äta ute. Det är uppenbart att Stefan Löfven är väldigt dåligt insatt i småföretagens vardag. Uppenbarligen har Jan Larsén och hans team av duktiga chefer räknat på effekterna av Socialdemokraternas "återställare" och kommit fram till helt andra slutsatser än Stefan Löfven.

    Jag tror att Jan Larsén gör en mer korrekt bedömning än Stefan Löfven.

    Det är absolut inte desperat att informera sina medarbetare, leverantörer och partners om hur företaget kommer att påverkas av politiska beslut. Det är att vara ett föredöme att i god tid informera om konsekvenserna av såväl politiska som andra väsentliga beslut och händelser i omvärlden som påverkar företagets framtid.

    Det är med andra ord din plikt som företagare och arbetsgivare att i god tid informera dina medarbetare om neddragningar, förändringar i organisationen eller andra större beslut som påverkar arbetet i företaget. Det är bara att läsa i "Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet". I paragraf 19 står det att "Arbetsgivare skall fortlöpande hålla arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal underrättad om hur hans verksamhet utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt liksom om riktlinjerna för personalpolitiken." 

    För mig är det glasklart att alla företag i besöksnäringen enligt lag är skyldiga att informera sina anställda om de beräkningar de har gjort av effekterna av momshöjning och höjda arbetsgivaravgifter.

     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons