Ämne restaurangmoms

  • Sämre utsikter 2015 för besöksnäringen

    Anders Johansson Hoppet är det sista som överger besöksnäringen. Alla hoppas vi på att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat, ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga eller inga andra förändringar som på något sätt drabbar besöksnäringen. Besöksnäringen kommer precis som alla andra branscher att påverkas av allt som händer i världen och i Sverige, så det är hög tid att lägga sista handen vid nästa års budget för att i alla fall ha någon idé om hur nästa år kommer att utvecklas. Många säger att det är meningslöst att planera för att omvärlden förändras så snabbt och oberäkeligt att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Jag hävdar bestämt att det är bättre med en plan än ingen alls. Det är fortfarande bra att ha mål och en idé om hur man ska ta sig till målet.

    Utsikterna för 2015 såg fram till häromveckan ganska positiva ut. Den nya regeringen har aviserat att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat och att arbetsgivaravgifterna för unga höjs i två steg med hälften nästa år och hälften 2016. Ett större hot är sannolikt aviserade skattehöjningar på inkomster, vilket leder till att det blir mindre pengar över i plånboken för konsumtion på hotell och restaurang. I veckan kom också prognoser för eknomin i Europa som återigen verkar vika ner och inte utvecklas så positivt som man tidigare trott. Detta innebär att turismen, dvs. resandet till det dyra Sverige minskar. Dessutom hävdar finansminister Magdalena Andersson att statens kassakista är tom vilket kan innebära ytterligare skattehöjningar. Ännu mindre pengar kvar för restaurangbesök när hyra, räntor och annat är betalt. Utsikterna för 2015 ser inte längre lika bra ut även om de flesta räknar med att Sveriges BNP kommer att öka nästa år.

    För att lyckas behålla intäkterna 2015 på samma nivå som 2014 bör besöksnäringen höja sina priser med 2-5 procent. Detta kan kompensera för ett visst volymbortfall på grund av höjda skatter för målgrupper som gärna reser och besöker restauranger. Eftersom det inte blir någon momshöjning blir prishöjningen inte direkt märkbar för konsumenten. Passa på att höja priserna redan nu under hösten när volymerna är höga och skatterna ännu inte höjts.

    För att lyckas behålla kostnaderna 2015 på samma nivå som 2014 måste de företag som har ungdomar anställda (med lägre arbetsgivaravgifter) på något sätt bli mer produktiva, dvs. använda arbetstimmarna mer effektivt. Det har blivit lite svårare att få tag i rätt personer, så det lär även bli en viss löneglidning förutom de vanliga lönehöjningarna. Med höjning av priserna och genom att arbeta lite mer produktivt kan besöksnäringen ligga kvar på samma resultatnivå även nästa år. I värsta fall får du som företagare/ägare till de små företagen återigen jobba lite mer för att få det att gå ihop.

  • Jan Larsén får kritik för att han följer lagen

    Anders Johansson Enligt SvD (29 aug 2014) har Strömmas VD Jan Larsén har skickat ut ett brev till sina anställda där han förklarar hur Strömma påverkas om restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga fördubblas. För Strömma innebär detta att bolaget tvingas till besparingar på 15 mkr per år. Jan Larsén får genast kritik från facket, Seko Sjöfolk, som menar att detta är ett desperat försök att vända opinionen inför valet.

    Jan Larsén gör rätt som informerar sina anställda. Han borde även informera alla sina leverantörer och samarbetspartners om vad Strömma planerar att göra om höjningen av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga blir verklighet.

    I SvT:s partiledarutffrågning i går (söndag 31 aug 2014) av Stefan Löfven bekräftades att Socialdemokraterna kommer att höja restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Stefan Löfven menade att det kommer inte att bli någon skillnad för restaurangföretagen utan att allt kommer att bli som vanligt. De som idag är anställda i branschen behövs för att utföra jobbet de redan gör. Efterfrågan som minskar vid en höjning av restaurangmomsen kompenseras av att fler personer kommer att ha jobb vilket leder till att de får råd att äta ute. Det är uppenbart att Stefan Löfven är väldigt dåligt insatt i småföretagens vardag. Uppenbarligen har Jan Larsén och hans team av duktiga chefer räknat på effekterna av Socialdemokraternas "återställare" och kommit fram till helt andra slutsatser än Stefan Löfven.

    Jag tror att Jan Larsén gör en mer korrekt bedömning än Stefan Löfven.

    Det är absolut inte desperat att informera sina medarbetare, leverantörer och partners om hur företaget kommer att påverkas av politiska beslut. Det är att vara ett föredöme att i god tid informera om konsekvenserna av såväl politiska som andra väsentliga beslut och händelser i omvärlden som påverkar företagets framtid.

    Det är med andra ord din plikt som företagare och arbetsgivare att i god tid informera dina medarbetare om neddragningar, förändringar i organisationen eller andra större beslut som påverkar arbetet i företaget. Det är bara att läsa i "Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet". I paragraf 19 står det att "Arbetsgivare skall fortlöpande hålla arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal underrättad om hur hans verksamhet utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt liksom om riktlinjerna för personalpolitiken." 

    För mig är det glasklart att alla företag i besöksnäringen enligt lag är skyldiga att informera sina anställda om de beräkningar de har gjort av effekterna av momshöjning och höjda arbetsgivaravgifter.

     

  • 6% eller 25% beroende på hur eller var du handlar din tågbiljett?

    Det bråkas i media om moms på restaurangmat, man nagelfar enskilda näringsidkare, man ser inte hur det hade kunnat se ut i en global lågkonjunktur om inte reformerna genomförts, man ser inte att branschen skapat tillväxt trots lågkonjunkturen - något som få andra branscher har gjort. Men om man vänder på det…...

    Jeanette Bohman Jag funderar mycket när jag lagar mat i köket och många tankar går ju till verksamheten, utveckling och framtid. Häromdagen så tänkte jag så här:

    Kunden kommer till tågstationen för att köpa en tågbiljett. Hon står vid luckan och pratar med expediten på andra sidan glasrutan. Tågbiljetten hon ska köpa kostar 100 kr + 6 kr i moms. Den tågbiljett hon vill ha är dock slut och expediten rekommenderar henne att gå till andra sidan gatan. Där finns en resebyrå som kanske har biljetter på lager, eller andra lösningar.

    Hon går dit. När hon kommer till resebyrån blir hon hänvisad till en skön stol som hon sätter sig på och på andra sidan bordet sitter resekonsulten. De börjar prata om hennes tågbiljett och ja, det kom precis in en ledig plats på just det tåget som hon frågade om på tågstationen. Hon beställer detta och resekonsulten trycker ut en biljett och packar in den i ett biljettomslag. Priset blir då 100 kr + 25 kr i moms .

    -Ja, momsen är högre för att du får sitta på en stol vid ett bord under tiden vi bokar detta, jag packar in biljetten i ett fodral också. Lite extra service.

    Ja, tänk om det vore så att vi har olika moms på tågresan beroende på hur och var du köper den, hur du blir servad när du köper biljetten. Det är precis samma sak med min sommarsallad, varför vill de de röda partierna (S) & (V) att min sallad ska straffbeskattas med 25% moms när ICA:s sallad tvärs över gatan ska ha en moms på 12%? För att vi erbjuder bord och stol, tallrik o bestick, diskning och service (ja ICA tvärs över gatan har service  ) ?

    Tänk på det nästa gång ni propagerar för att momsen på restaurangmat ska höjas, nästa gång ni skriker att företagaren stoppar skattepengar i egen ficka, nästa gång ni handlar en tågbiljett.

    Dela och fundera!

  • Mottagare Löfven

    Jeanette Bohman Det är inte med någon mysig magkänsla som jag funderar på vad som händer om restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga höjs, känslan är oro.

    Stefan Löfven, hur tänkte du nu? Det låter så fint att du vill satsa på utbildning, innovation och forskning, dessutom vill du satsa på landsbygden säger du. Du vill även satsa på småföretagarna. Samtidigt vill du knäcka företagen som ska ta hand om dessa utbildade och som ska få landsbygden att leva. Hur tänkte du att högre kostnader skulle göra att vi småföretagare rusar till arbetsförmedlingen för att anställa fler? Eller hur tänkte du att landets 23000 restaurangarbetsplatser skulle agera när man återigen ska lägga på ytterligare 13% i sina priskalkyler för att man förädlar livsmedel och bär ut de på en tallrik? Vad i detta skapar fler jobb?

    Det finns runt 1 miljon småföretag i Sverige, de allra flesta är enmansföretag eller har mindre än 9 anställda. Hur kan man som politiker bortse från en så stor grupp i ett land? Jobben kommer inte med ett brev på posten, de ramlar inte ner från himlen och de kan inte heller betalas av staten om ingen genererar skattepengar. Det är inte heller politiker som skapar jobb, däremot förutsättningar.

    Nej, jobben skapas av företagen när det finns förutsättningar och behov.

    Jag skulle vilja bjuda in dig till vårt lilla företag för att du skulle få vara med och se hur det fungerar här, du verkar vara pinsamt omedveten om den verkligheten.

    Du verkar också vara omedveten om att nästan 60% av de anställda i vår bransch är ungdomar, m a o för väldigt många det allra första jobbet, den allra första kontakten med arbetslivet. Det är oviktigt för dig som påstår sig hata arbetslöshet. Jag får inte ihop det.

    Du verkar också vara fullt omedveten om att olika företag har olika yttre förutsättningar, och nu tänker jag på landsbygdsföretagen i min bransch. Skåne är fantastiskt, vi har en underbar kust, ett böljande landskap och mängder av småföretag i min bransch som har några månader om året på sig att skrapa ihop till resten av året. Det är säsongsbaserade verksamheter i stor utsträckning. Sommaren, massor med besökare från vårt eget land och från övriga världen, massor med jobb skapas, många ungdomar utan erfarenhet från tidigare jobb får en första chans att tjäna egna pengar.

    Du verkar även fullständigt omedveten om att turistnäringens exportvärde är betydligt högre än järn- och stålindustrin. Värdesätter du vår bransch lägre än industrin? Har du även koll på att sysselsättningskurvan för vår bransch har en uppåtgående kurva, det trots att världens ekonomier svajar och länder riskerar att gå i konkurs. Är även det oväsentligt i dina kalkyler?

    Du verkar inte heller bry dig om att momssänkningen har genererat högre löneutbetalningar. I min skalle så betyder det flera saker, antingen fler som jobbar, det kan även vara fler som fått utökad arbetstid men det kan också vara fler som fått högre lön. Men i din skalle så betyder det visst ingenting av värde.

    Du vill alltså höja tröskeln så pass mycket att vi småföretagare inte ska kunna anställa de här ungdomarna som vill jobba på ett riktigt jobb och tjäna riktiga pengar. Det kanske är farligt att företagen själva får förvalta sina inkomster, eller vad är det du menar? Du vill istället att de ska ingå i arbetsmarknadsåtgärder så att du kan bestämma var de ska utföra ett jobb och de ska få bidrag från statskassan? Men återigen, var ska pengarna till statskassan komma ifrån om ingen kan anställa någon som betalar skatt och skapar tillväxt? Är det utvecklande för någon tycker du? Nej, varken för mig, mitt företag, samhället eller för den som går på bidrag, men så kommer det att bli. Vi småföretagare kommer att bli ännu mindre, vi kommer att driva våra företag som enbart familjeföretag och helt enkelt strunta i både anställningar och tillväxt, för det kommer vi inte att ha råd med.

    Ett säkert sätt att stoppa tillväxt, strypa besöksnäringen – världens snabbast växande näring, skapa utanförskap och arbetslöshet, döda företagsamheten och skapa spökstäder på landsbygden– det är att rösta på dig Löfven.

    Avsändare, Jag – en av den där miljonen småföretagare, fast på landsbygden i en bransch som inte är viktig för dig Löfven.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons