Annons

Schweiziska resenärer testar sydkusten

zoom Petra Strandberg, Visit Trelleborg.  Foto: Visit Trelleborg
Petra Strandberg, Visit Trelleborg. Foto: Visit Trelleborg
NYHETER. En testgrupp från Schweiz fick under tre dagar uppleva den Skånska sydkusten. Målet med projektet är att locka nya internationella besökare och förlänga säsongen för turism.
Annons

Resan arrangerades som en del av det treåriga utvecklingsprojektet Spela roll, ett samarbete mellan besöksnäringsföretag, Visit Trelleborg, Visit Skåne och den schweiziska researrangören Kontiki Reisen. Syftet med projektet, som nu har kommit halvvägs, är att utveckla produkter som attraherar besökare till Skånes sydkust året om.

– Målet är att få in de här produkterna i Kontiki Reisens reseutbud och skapa en mer hållbar plats för företagen som verkar här med kundunderlag större delar av året, säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg på Visit Trelleborg.

Smaker från Sydkusten 

Som en del av projektet har två testresor genomförts för att se hur upplevelserna på Skånes sydkust, i området kring Smygehuk och Trelleborg, kan stimulera turism året om. Under den senaste testresan i maj fick resenärerna, handplockade av researrangören, bland annat uppleva skånskt vin och vinodling på Hällåkra vingård samt tillbringa ett dygn i Smygehuk, Sveriges sydligaste udde, där de gjorde sin egen sillamacka och upplevde gästfriheten på Smygehuk Lighthouse Hostel.

I vikingarnas spår

Resan innehöll även en dag i vikingarnas spår då deltagarna bland annat besökte vikingaborgen Trelleborgen och fick ta del av mjödprovning på Fotevikens Vikingamuseum.

– När det var fri tid att utforska omgivningarna fick de en elcykel att ta sig runt med bland de vackra rapsfälten. Att komma ner till havet så lätt är superexotiskt för en schweizare som bor i ett land utan kust.

Hur var reaktionerna från deltagarna?

– Vi har inte fått den slutgiltiga utvärderingen än, men spontant var de väldigt positiva kring det stora utbudet på en destination som inte är så känd internationellt. De uppskattade att få komma in bakom kulisserna och möta de lokala företagarna. Nu gäller det för oss att jobba med paketeringen och nå ut med marknadsföring av våra företagares verksamheter på ett bra sätt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...