Ämne stockholm

  • Vi har kompetens att lösa SL:s intäktsproblem

    Anders Johansson SL:s chockhöjning av biljettpriserna för turister och kongressdeltagare i Stockholm är ännu ett exempel på bristen på en gemensamt förankrad strategi för turismen i Stockholm.

    I Stockholms stad är både socialdemokrater, moderater och andra partier överens om att locka fler besökare till Stockholm. Turism bidrar till ökad välfärd för stadens invånare.

    Stockholm Visitors Board kämpar för att få hit fler besökare, bl.a. genom att aktivt bearbeta stora kongressarrangörer över hela världen i konkurrens med andra destinationer. Många andra destinationer paketerar in kollektivtrafikresor i sina erbjudanden till kongressarrangörerna. Detta kanske verkar oväsentligt för SL, men kan vara avgörande för att kongressen väljer destinationen. SL vill ha några miljoner och Stockholm går miste om hundratals miljoner.

    Kollektivtrafiken i Stockholm är redan dyr för turister. En 24-timmarsbiljett i Stockholm kostar 115 kr, i Berlin EUR 6,90 (ca 66,50 kr), i London GBP 6,40 (ca 86,80 kr), i Amsterdam EUR 7,50 (ca 72,30 kr) och i Wien EUR 7,60 (ca 73,25 kr). Stockholm är alltså upp till 73 % dyrare än de städer Stockholm konkurrerar med.

    SL verkar vara i kris (igen) och saknar kompetens kring revenue management som är synnerligen väsentligt för att få kollektivtrafiken att fungera optimalt. Hotellbranschen i Stockholm har över tiden utvecklat en spetskompetens inom revenue management vilket tydligt syns i intäkter och lönsamhet. SL har mer eller mindre monopol på kollektivtrafik och prissättning medan hotellen arbetar i konkurrens som dessutom ökar när det byggs fler hotell. Vi som kan revenue management skulle få ordning på SL:s intäkter utan att behöva vidta några panikåtgärder. Dessutom skulle våra metoder, idéer och förslag säkra intäkterna långsiktigt så att vi slipper dessa ständigt återkommande ekonomiska kriser.

  • Verona tur och retur

    Maria Elwing Till min stora glädje har det i Sturegallerian öppnats en matmarknad som kommer att bli ett landmärke i Stockholms matliv om jag får gissa. Vi tog en stadspromenad under jullovet och fick tips om denna nyöppnade marknad. Den innefattar bar, restaurang, café, handel med kött, fisk, grönsaker, bröd och annat. Grönsakerna visade sig komma från Verona och det syntes på dem att de hade fått mogna i solen.

    Avocadon var dubbelt så stor som på ”vanliga” mataffären, men faktiskt inte så dyr! Eftersom Svenska Brasserier (som driver Stockholms Matmarknad) köper mängder av grönsaker till alla sina restaurangen så kan man säga att de hoppar över grossistledet och de kan därmed hålla väldigt modesta priser på de varor de säljer över disk.

    Och vilken smak sedan! Vi testade vackra endiver, solmogna tomater, blomkål, aubergine och jättefina clementiner. Löken var fantastiskt god, lättskalad, fräsch med en mild och god doft.

    Vi fick en pratstund med eldsjälen PG Nilsson som hjälpte oss att plocka ihop godbitar från grönsaksståndet. Kött, fisk och ostar - ja allting som säljs är handplockat från namngivna slaktare, fiskare och hantverkare. Mycket är ekologiskt och det känns att det är med omsorg varorna har valts ut för att ingå i sortimentet.

    Ska du till Stockholm eller kanske t o m bor här, gör snart ett besök i Sturegallerian och strosa runt bland godsakerna på Stockholms Matmarknad. Du kommer inte att bli besviken!

  • Vill du dela på 600 000 kr?

    Anders Johansson Torsdag den 9 oktober 2014 är sista dagen för att söka Stockholms stads Innovationsstipendium. Sju förslag får dela på 600 000 kr vilket innebär att varje vinnare i de sju olika kategorierna får ca 85 000 kr. Besöksnäringen är en viktig näring för Stockholms stad och därför är en av kategorierna besöksnäring. Förra året inkom drygt 10 förslag inom kategorin besöksnäring. Flera av idéerna var väldigt bra och efter att ha läst koncept och affärsplaner samt lyssnat på presentationer utsågs Spontano till vinnare. Förenklat erbjuder Spontano sista-minuten-aktiviteter för Stockholmare och besökare i mobilen som används för sök, bokning, betalning och biljettleverans. Spontano har gjort det möjligt för alla Stockholmare att bli lite mer sponana. Idén har uppmärksammats av många och har fått flera priser och utmärkelser.

    Det behövs mer innovation och utveckling inom kategorin besöksnäring för att Stockholm ska fortsätta att utvecklas både för oss som bor här och för alla som besöker Stockholm. Det enda du behöver göra är att presentera en bra idé som juryn tycker är värd att belöna. Äran och uppmärksamheten visar att andra tror på din idé och prispengarna kan vara injektionen som krävs för att du ska kunna genomföra din idé.

    Ansöker gör du direkt på den officiella webbplatsen för Stockholms stads Innovationsstipendium

  • Nobis skapade 200 Stockholmsambassadörer

    Anders Johansson Design Hotels höll sitt årsmöte på Moderna Museet i Stockholm onsdag till fredag förra veckan. Förutom internationella talare som bl.a. berättade om de senaste trenderna inom resande och lyxkonsumtion fick medlemshotellen i Design Hotels också höra om hur Design Hotels de senaste åren ökat antal medlemmar till ca 280 hotell. De senaste 15 månaderna ansökte ca 500 hotell om medlemskap. Design Hotels antog 49 av dessa som lyckades uppfylla de högt ställda kraven på att bli medlem. Design Hotels har sannolikt världen mest intressanta samling hotell för resenärer som vill bo riktigt bra när de är ute och reser. I Stockholm är Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Stallmästaregården, Hotel J och Nordic Light Hotel medlemmar.

    Nobis var en fantastisk värd för cocktail, lunch och galamiddagen i Skeppsholmskyrkan. Jag har genom åren ätit otaliga konferensluncher och tycker att jag kan bedöma kvalitet på mat och service. Lunchen som serverades på Hotel Skeppsholmen i torsdags var i högsta internationella världsklass. Uppdukning, dekorationer, smak, presentation, service och tempo var det bästa jag någonsin upplevt i Sverige. Hotellägare, direktörer och andra representanter från Design Hotels som sett det mesta kände sig tvungna att ge spontana positiva kommentarer.

    Stockholm visade sig från sin allra bästa sida med fantastiskt sensommarväder. Delegaterna samlades utanför Skeppsholmskyrkan för cocktail i den fortfarande varma sensommarkvällen. Stämningen under kvällens middag i Skeppsholmskyrkan var magisk. Mat och service återigen fantastisk. Helhetsupplevelsen för Design Hotels årsmöte fick betyget "bästa årsmötet hittills" av många deltagare.

    Nobis lyckades genom perfekta arrangemang göra alla de ca 200 delegaterna från hela världen till ambassadörer för Stockholm. Det är ovärdeligt. Tack Nobis!

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons