Ämne välfärd

  • Var snäll, och smart!

    Jättebra artikel om välgörande affärer i Restauratören idag. I och med att du läser denna blogg utgår jag från att du även läst artikeln. Den Australiensiska CSR-experten Lyndall DeMarco uttalar sig om hur hon ser att detta fält ska gå framåt.


    "Lyndall De Marcos främsta råd till företag som vill utveckla sig inom samhällsansvar är att göra det som en integrerad del av affärsidén"


    Det tycker jag är den kritiska framgångsfaktorn för allt miljö- och samhällsansvar. För det är först när du integrerar med kärnverksamheten som frågan får den uppmärksamheten av styrelsen som den kräver. I faktarutan under artikeln framgår flera exempel då företag donerar pengar till välgörande ändamål. Detta är självklart hedervärt och bra, men för att du ska få frågan att verkligen lyfta rekommenderar jag följande:


    1. Se över vilka projekt som går hand i hand med din affärsidé. Hur kan du vara med och förbättra samhället? Praktikplatser? Nattvandrare? Husrum? Miljönämnd? Tänk framförallt hur du bidrar med tid eller engagemang, inte pengar.


    2. Ta, vid behov, kontakt med en organisation som arbetar inom detta fält och påbörja ett samarbete.


    3. Mät, följ upp och var engagerad i frågan. Mät gärna engagemanget frågan skapar. Mät om du får mediauppmärksamhet, den stolthet det skapar i dina anställda. Fördelarna kan vara många.


    Den främsta regeln måste vara: "hur gör jag detta affärsmässigt?" Självklart arbetar vi med samhällsansvar för att vi bryr oss, men för den saken skull ska vi inte vara snälla och dumma. Vi ska vara snälla och smarta!

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons