Våra bloggar - senaste inläggen

  • Åk till ITB 8-12 mars

    Anders Johansson Det är en dryg vecka kvar till världens största turistmässa ITB i Berlin öppnar med 10 000 utställare från i princip alla länder i hela världen. Mässan pågår från onsdag 8 mars till söndag 12 mars. Du som arbetar inom besöksnäringen tänker väl åka dit? Det finns direktflyg till Berlin från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Berlin har ca 130 000 hotellrum, så det lär även finnas lediga hotellrum till överkomliga priser. Det finns två viktiga skäl att besöka ITB. 1) Göra affärer och 2) Lärande

    Besöksnäringen är världens största bransch som står för ca 10 procent av världens BNP och som sysselsätter ca 300 miljoner människor runt om i världen. I många länder startar utvecklingen mot ett bättre välstånd just med turism. Besökare från andra delar av världen besöker landet och spenderar sina pengar just där. I alla länder innebär turism att pengar flyttas från ett land till ett annat genom konsumtion av boende, mat och dryck, transporter, sevärdheter, etc. Det är just genom turism som många fattiga länder vänt utvecklingen från fattigdom till något som över tiden blivit bättre och går mot ett ökat välstånd. På ITB finns även alla dessa länder som nu fått mersmak och försöker locka ännu fler att besöka landet. På ITB görs affärer och det skrivs mängder av kontrakt mellan researrangörer och besöksnäringens leverantörer, t.ex. hotell, flygbolag och lokala företag. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR vilket är ca 67 miljarder kronor. I år väntas siffran bli ännu högre.

    Under mässan hålls en mängd olika seminarier där du kan lära dig mer om din egen bransch. De flesta seminarier är gratis (ingår i priset för att komma in på mässan). Lärande sker så klart även hos alla utställare där en del också ordnar seminarier eller korta presentationer av sitt land eller sin produkt. Du kan så klart även hitta allt inom teknologi som kan hjälpa dig att bli mer effektiv.

    Självklart kommer jag att åka dit och tillbringa onsdag till fredag i de olika hallarna för att träffa nya och gamla kontakter. Affärer blir det i form av blogginlägg om intressanta nyheter.

  • Min finaste plats...

    Stefan Ekengren Som jag skrev om tidigare så har planen hela tiden varit att flytta ut den kalla delen av köket til köksbaren som ligger ute i matsalen. Runt baren finns 15 platser, vi har (samtidigt som alla planering för alla rätter) planerat för flytten ut till den här köksbaren och det skedde samtidigt som menybytet. Och nu har vi vart igång i en och en halv vecka (vi tjuvstartade lite), första dagarna var röriga på fler sätt. För det första var det ett nytt sätt att jobba, alla rutiner som suttit innan fick kastas omkull (älskar det i och för sig), en ny plats ger nya rutiner i kylar, under service för all personal och så själva arbetet med rätterna, nu börjar det sitta och det är helt underbart!

    Sen det här med att gästerna som bokar eller som slinker in i köksbaren, de sitter nära! Och det är helt underbart, jag har drömt om det här så länge. Det är naket, äkta, på riktigt och väldigt intimt, efter den korta tid vi jobbat så här så har jag redan ett behov av att få stå ute mitt ibland och nära gästerna, jag vill känna energin, höra synpunkter, prata mat, rätter, allt. Har oerhört svårt att se att jag någonsin vil jobba på något annat sätt, vart ska man få energin ifrån annars?

    Här är sista tallriken för kvällen på väg ut under gårdagskvällen på väg ut, en liten känsla av köksbaren, det här är min finaste plats, nånsin

  • Jag kommer slåss till sista andetaget för strömmingen..!

    Stefan Ekengren Den rätt som till min bestörtning gått sämst, sedan vi testkört en vecka och sedan när vi drog igång skarpt i onsdags: strömmingen..? Min ätt syrade, nästan helt råa strömmingsfilé med böcklingmajjo, störkaviar, potatiskrutonger och lite annat, den r snarlik den rätt jag kört i förorten och där den gick som smör och framförallt var mest omtyckt av alla.  En av de mest omtyckta är den här också när den väl säljs men vad är det som gör att den inta säljer innanför tullarna i den stora staden? Har mina aningar och jag är på krigsstigen nu.

    För jag kommer inte ge mig, den här rätten kommer i en eller annan tappning finnas på menyn så länge jag lever, i kväll har jag beordrat säljtävling för strömmingen, den är en av mina absoluta favoriter och kanske den mest kompletta rätt jag har, bara själva strömmingen, helt rå r värd alla pengar, samtliga ingredienser, störkaviaren inkluderad spelar andrafiolen i den här rätten, jag kommer slåss till sista andetaget för strömmingen!

    15 minuter här i 4 dl citronsaft, 1 dl vatten och 0,5 dl salt, tar upp och skjöljer hastigt av med kallt vatten, det här ör inte som en boquerones som en del hävdar, en boquerones ligger i syra väldigt mycket längre och blir således helt genomkörd vilket är en helt annan grej! Detta är världens vackraste fisk !

    Lite olivolja finhackad schalotten, citronskal och chili fram till service för at få lite rundhet på fisken, här liknar det en boquerones, kanske!

  • Kraftigt försämrad Sverigebild drabbar besöksnäringen

    Anders Johansson Besöksnäringen i Sverige är beroende av att människor i andra länder har en positiv bild av Sverige. Sedan Donald Trumps uttalanden för några dagar sedan har bilden av Sverige internationellt försämrats kraftigt. Det visar siffror från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. I sociala medier är fallet brutalt. Antalet inlägg i sociala medier har sexdubblats och tonaliteten har gått från neutral till -43 procent. Detta är anmärkningsvärt. Tonaliteten i internationella traditionella medier har även den sjunkit markant, från neutral till -25 procent.

    Uttalandena från Donald Trump samt TV-inslag och artiklar i USA kommer att få återverkningar i form av färre turister från USA redan till sommaren. Amerikaner är väldigt känsliga när det gäller att resa till destinationer som upplevs som osäkra. Amerikanerna har uteblivit många gånger tidigare genom åren, bl.a. efter Tjernobyl då amerikanerna trodde att hela Sverige var radioaktivt. Politisk uppfattning bland amerikanerna spelar ingen roll när det handlar om deras personliga säkerhet. Bilder med utbrända bilar har visats i media och då anser amerikanen att det är farligt att resa till Sverige.

    Det finns även en risk för spridning av den försämrade bilden av Sverige till andra länder som ligger lite längre bort från Sverige med minskande turistinflöde som följdeffekt. Jag tror inte att danskar, finländare och norrmän avstår från att resa till Sverige till sommaren även om jag redan har fått frågan från en norrman om det är säkert att resa till Stockholm.

    Eftersom besöksnäringen inte är någon riktig och viktig bransch i svenska politikers ögon, så är jag inte förvånad över att regeringen mer eller mindre struntar i att göra något åt situationen. Tystnaden från regeringen beror troligen inte på att de sitter i krismöte om hur de ska rädda besöksnäringen från att tappa stort kommande sommar och eventuellt även långsiktigt. Nej, det finns säkert ingen plan på hur bilden av Sverige ska återupprättas och över tiden förstärkas. Fortsätter bilden av Sverige att försämras kommer krisen att förvärras och får återverkningar även på andra branscher, t.ex. exportindustrin. Vem vill köpa varor och tjänster från ett land som har dåligt rykte? Har Volvos reklam "Made by Sweden" plötsligt fått en annan innebörd än den hade för några dagar sedan?

    Det kommer att ta tid att reparera Sverigebilden och finns det ingen plan lär det ta lång tid.