Våra bloggar - senaste inläggen

  • 5-åringen i dig...

    Stefan Ekengren Vi håller på att jobba fram ett nytt kaffegodis i Galleriet. Oskar pratar om en slickepott och känslan av att man äter upp smeten från till exempel ett kladdkakebak fast kanske med lite schystare choklad.

    Jag går igång på tänket, älskar själva känslan från när man är liten (alla vet, det här går Kökstugget igång på!), ju fler rekyler tillbaka till den lilla platsen när man är en halvmeter lång är plus under en middag. Resterna av morsans bak (vad än det är, sockerkaka, kladdkaka, ja allt som är kladdigt) skulle kunna få bli ett bra kaffegodis, arbetsnamnet är 5-åringen i dig.

    SÅ, vi har köpt in små slickepottar, vi har små träboxar (kanske att en plastbunke är lite för basic i matsalen här) och vi har lite tankar om smet. Jag kan ju gilla kladdkaka, älskar kladdkaka, det är den ultimata kakan. Men ok, jag köpa en schysstare choklad då! Testar här bara för en känsla nu, med kaffe, jag känner mig som fem år igen, halva segern är vunnen. Vi fortsätter att fundera. 

    5-åringen i dig är inte rädd för att dubbeldippa!

  • Vad är det hotelldirektören inte fattar?

    Anders Johansson Hotellen i Sverige är bortskämda med hur bra det går. Det är högtyck på turismen till Sverige och många hotelldirektörer skrattar hela vägen till banken. Äntligen är allt igen som det var förr. Den enda smolken i bägaren är de höga avgifterna till bokningskanalerna, men det är nog också snart löst så mycket som hotellen protesterar mot dessa orättvisor.

    NEJ, du som är hotelldirektör kommer inte undan. Världen fortsätter att förändras och om du inte förändras i samma takt är det snart dags för förtidspension. Jag har varnat och tjatat om att hotellen måste hänga med i den nya digitala världen i minst tio år och innan dess i tio år i den "gamla" digitala världen. De flesta har stoppat huvudet i sanden för ser man inte problemen då finns de inte. Hoppsan, det var visst kvicksand och nu sjunker många allt djupare och det kanske inte går att ta sig upp igen.

    Nyligen publicerade Kalibri Labs dystra siffror över hotellen inkompetens i hur man säljer sina hotellrum. Siffrorna kommer från USA men är minst lika dystra för Europa. Under 2015 betalade de amerikanska hotellen 115 miljarder kronor i provisioner och transaktionsavgifter till distributionskanalerna. Det är ca 9 procent av de totala logiintäkterna. Sverige ligger minst lika långt fram som USA när det gäller elektroniska bokningar av hotellrum. Logiintäkten 2015 för hela Sverige var 20,8 miljarder kronor enligt inkvarteringsstatistiken från SCB. Med en kostnad på ca 9 procent innebär det att svenska hotell betalar ca 1,9 miljarder kronor i provisioner och transaktionsavgifter till distributionskanalerna. För tio år sedan var kostnaden ett par procent och väckte ingen större uppmärksamhet.

    Hotellen har genom åren gladeligen hjälpt distributionskanalerna att sälja ännu mer av hotellens tillgängliga rum till höga provisioner. Det viktigaste för att få en potentiell gäst att köpa är att visa upp fina bilder, säljande texter och attraktiva priser. Hotellen skickar de finaste bilderna och de bästa säljtexterna till distributionskanalerna och har nästan aldrig lika fina bilder och lika säljande texter på sina egna webbplatser. Hotellen ger dessutom distributionskanalerna fler och fler rum att sälja och en nyligen publicerad undersökning från Triptease visade dessutom att priserna hos OTA-kanalerna i ca 30 % av de uppmätta fallen var lägre där än på hotellens egna hemsidor. Man behöver inte vara särskilt begåvad för att förstå varför den potentiella gästen väljer att boka via en OTA istället för direkt hos hotellet.

    Det blir värre. Kostnaderna för att skaffa bokningen ökar i snabbare takt än logiintäkterna. Från 2011 till 2015 ökade kostnaderna dubbelt så snabbt som intäkterna. De här åren har det dessutom varit en stark tillväxt och högkonjunktur för hotellen. Allt fler bokningar har flyttats från direkt till olika distributionskanaler. 2011 bokades 4,3 rumsnätter direkt för varje rumsnatt som bokades via distributionskanaler. 2015 var det bara 2,7 rumsnätter för varje rumsnatt som bokades via distributionskanaler. Trenden är övertydlig.

    Det blir ännu värre. Hela företagsmarknaden är på väg att gå från provisionsfritt till provisionsbaserat. Nya affärsmodeller börjar tillämpas av företagen där nya hjälpmedel gör det enklare för företagen att boka via Booking.com som har utvecklat funktioner för små- och medelstora företag samt via Expedia som har funktioner för stora företag. Företagen behöver inte längre någon travel manager och inte heller hålla på med upphandlingar via RFP-processer.

    Ooops. I USA har de ökade kostnaderna för att skaffa bokningarna resulterat i att resultaten i hotellen har minskat. I USA visar sig detta i värdet på fastigheten eftersom de flesta hotell drivs på managementavtal och resultatet är en direkt avspegling på fastighetens värde. Mellan 2014 och 2015 minskade hotellfastigheternas värde i USA med 65 miljarder kronor vilket motsvarar värdet på ca 3 Pandox eller ca 8 Scandic.

    I Sverige är det operatören som i princip tar hela resultatrisken eftersom den vanligaste driftsformen är omsättningsberäknade och/eller fasta hyresavtal. Om kostnaden för att skaffa bokningen fortsätter att öka dubbelt så snabbt som logiintäkten kommer resultatet i operatörsbolaget att minska. Blir det en konjunktursvängning är risken stor att hotell blir en krisbransch när resultaten blir negativa. Scandic som under perioden juli 2015 till juni 2016 hade en logiintäkt på ca 8 miljader kronor har sannolikt lyckats hålla ställningarna någorlunda gentemot distributionskanalerna. När de viktiga företagskunderna ändrar sitt beteende och alltfler fritidsresande bokar via distributionskanalerna skulle det inte vara märkligt om kostnaden för att skaffa bokningarna ökar med fem procent av logiintäkten. Det blir ytterligare ca 400 mkr som slår direkt på resultatet, vilket innebär att Scandics rörelseresultat halveras. Om det är någon som möjligen skulle ha resurser att motverka detta, så är det Nordens största hotellkedja Scandic.

    Alla ni andra ligger väldigt mycket sämre till.

  • Med ärtan in i evigheten...

    Stefan Ekengren Tillbaka i köket efter en fullspäckad helg på bokmässan, haft den roligaste helgen på år och dar mycket husman med kärlek.

    Tillbaka till jobbet så ska vi i dag sätta ytterligare en komponent till vår snackservering. Jag vill ha ett avstamp i det vi pratar när det kommer till husman, något som (förhoppningsvis) ska beröra människor. Jag har ju pratar om min kärlek till ärtsoppa, den smaken är den ultimata. Framförallt är det buljongsmaken och den fina lätta ärtkänslan som ska till. En ”vanlig” ärtsoppa ska vara buljongig och lätt, nu kokar vi en buljong av fläsklägg, lök, gula ärtor och kryddor. Ärtorna ska inte koka sönder utan bara ta smak. Den fläskiga buljongen med tydlig ärtsmak slår vilken ramen som helst, sjukt god är den.

    Tanken är att gästerna får den här först innan det övriga snackset med hasselbackspotatisen, pariservåfflan med vispad kycklinglever och fröflarn med rökt potatiskräm. Har köpt i små fina nätta koppar att dricka ur. Den här buljongen förtjänar en vacker skål och lite elegans, känns bra. 

    Kopparna att dricka ur, älskar dom

    Det här buljongkoket är det bästa. Om jag får bestämma så dricker jag det här det sista jag gör i livet, jag vil ta med mig fet buljongkänsla med ärta in i evigheten. 

  • Airbnb och Marriott flyttar fram positionerna

    Anders Johansson I fredags hände två riktigt stora saker i den internationella besöksnäringen.

    Det var den första dagen som Marriott och Starwood var ett företag. Redan under fredagen kunde medlemmarna i de båda lojalitetsprogrammen länka ihop sina konton och börja använda sin status på båda kedjorna. På Marriotts hemsida finns nu 30 olika hotellvarumärken sorterade prydligt i olika kategorier. Marriott är nu världens största hotellkedja i antal hotellrum som uppgår till drygt 1,1 miljoner i drygt 5800 hotell. Näst störst är Hilton med 775 000 hotellrum i drygt 4700 hotell. Marriott var tydliga med att alla 30 varumärken ska behållas för att ge alla lojala medlemmar ett varierat utbud. De stora utmaningarna är att koordinera och koppla samman de ca 100 olika systemen som används inom det nya Marriott.

    Den andra händelsen var att Airbnb fick drygt 7 miljarder i en ny finansieringsrunda där bl.a. Alphabet (Googles moderbolag) stod för en stor del av investeringen. Befintliga investerare fick inte delta eftersom Airbnb vill bredda basen av ägare. Bolaget värderas nu till ca 250 miljarder kronor vilket är drygt 100 miljarder kronor mer än Marriott. Airbnb är världens fjärde högst värderade bolag som backas upp av venture capital. Överst på listan är Uber. Airbnb har nu över 2 miljoner boenden på 34 000 platser i 191 länder. De nya pengarna ska användas till internationell expansion. Airbnb är hårt kritiserat från hotellbranschen och myndigheter precis som alla banbrytande och disruptiva idéer har varit i alla tider. Det är lika svårt för hotellbranschen att stoppa Airbnb som det har varit för musikindustrin att stoppa digitaliseringen och nya distributionskanaler för musik.

    Det som hände i fredags är följdeffekter av digitaliseringen även av besöksnäringen. Många hotellägare står fortfarande frågande till hur de ska hänga med i utvecklingen. Marriott tror att storlek kommer att förbättra förhandlingspositionen gentemot distributionskanaler, leverantörer och fastighetsägare. Marriott blir större, men förändras inte i grunden. De är i övernattningsbranschen och försöker driva den verksamheten alltmer rationellt. Airbnb däremot är uppstickaren som kommer med en helt ny idé som på riktigt involverar den som har ett ställe att hyra ut och den potentiella gästen. Airbnb står för teknologin och ska självklart tjäna pengar på detta precis som andra distributionskanaler. Affärsidén för den som hyr ut bygger mer på att få ett marginellt tillskott i privatekonomin för att förbättra sin livskvalitet, t.ex. att få råd att resa på semester med familjen eller att till och med ha råd att bo lite större. Airbnb hjälper många att få en lite bättre tillvaro.

    Dagens värdering av de båda bolagen talar för att det blir Airbnb som är den långsiktiga vinnaren.