Våra bloggar - senaste inläggen

  • Köpenhamnsrundan...

    Stefan Ekengren Köpenhamnsrundan i går var en riktigt fysisk uppgift som jag tror att jag klarade med hyfsad bravur. Att se och uppleva så här många ställen på en dag tar givetvis en  stund att smälta men det samlade intrycket är att jag är sjukt inspirerad av kreativiteten och nytänkarandan i staden. Vi han nog med hela listan, ett ställe var stängt, berg-och dalbaneåkningen var uppfriskande.

    Jag behöver som sagt smälta det här men några favoriter har jag: Lunchen på Lumskebugten hos Erwin Lauterbach va sjukt bra, inspiration och tankar till min matjess-tillverkning kom här, dessutom på lumskebugten: det bästa smörebrödet nånsin, ål, äggröra, lök och rågbröd, pang på rödbetan, riktigt smörebröd!
    Schyssta och hyperhippa café Granola var grymt. Sunkiga Floss en av de coolaste barerna någonsin. Oh bum portugues jävligt härlig vinhandel/bar och till sist Osteria 16 som knäckte mig med 14 rätter som va så enkla men ändå så otroligt bra. Men allt va faktiskt bra, återkommer med mer.

    Nu är frågan hur man toppar det här? Man kanske inte ska det? Får se, nu ska detta kokas samman till ännu mer inspiration.

    "sillbord" tre grymma varianter innan smörebröden på Lumskebugten, här serveras all sill i hela filéer. Så underbart brutalt och bra, måste på nått sätt få in det i de rätter som kommer innehålla sill, mer hela filebitar!

  • Trend 1. Lokalodlat.

    Gustav Stenbeck Något som är uppenbart att konsumenter premierar lokalt. Ett bra exempel är att SAS konsekvent ligger högre än Norwegian i Sustainable Brands. Markant högre. Den miljömedvetne konsumenten skulle nog säga att Norwegians betydligt nyare flotta har en stor fördel med lägre bränslekonsumtion, men det är inte något som fått genomslag i varumärket. Ryanair ligger sist i hela mätningen mycket pga. deras turer i media. Det som är intressant är att kunderna även straffar Ryanair i deras miljöarbete vilket rent objektivt är bra. Att bolaget har sitt säte i Irland hjälper förstås inte till.

    Att hotellkedjorna i Norge ligger konsekvent högre än i Sverige beror troligen på denna effekt. Nordic Choice, First och Thon har alla norska ägare som lyckats bra och fortsatt är i livet (jag är övertygad om att Olav Thon kommer överleva oss alla sina 80+ år till trots) varpå befolkningen har en relation till dessa entreprenörer.

    I Sverige har IKEA en naturlig hög plats pga av dess dubbelmacka av bra hållbarhetsarbete och ett så svenskt varumärke det går att skapa.

  • Sustainable Brands

    Gustav Stenbeck Nu när Sustainable Brands har landat är det dags för en djupare analys av läget. Jag kommer inte diskutera individuella placeringar då mätningen fortfarande är förhållandevis ung och placeringar varierar då det är 250 varumärken med. Det intressanta är att titta på trender och vad konsumenterna bevisligen premierar.

    Om vi börjar med att se till hotellbranschen så ser vi att Scandic fortsatt har ett grepp om de svenska konsumenterna med många av Nordic Choice varumärken som god tvåa. Inga bolag i hotellbranschen finns i toppen av Sustainable Brands i Sverige.

    Om vi rör oss västerut så är det omvända världen i Norge. Nordic Choice ligger i absoluta toppen av alla varumärken i hela Norge och är med god marginal etta i hotellbranschen. I Norge placerar sig många av hotellvarumärkena även högre än i Sverige och hotellbranschen åtnjuter ett större förtroende än här i Sverige.

    Varför denna skillnad? Vad är det som konsumenterna premierar och varför? Jag ser tre trender.

    Men innan jag går in på dessa är det viktigt att poängtera att Sustainable Brands endast mäter styrkan i varumärket. Det är inte en kvalitativ studie över företagens hållbarhetsarbete. Det är även viktigt att poängtera att mätningen inte har ett mindre värde för att det inte är en kvalitativ studie av åtgärder. Att mäta vem som har störst miljömärkning eller flest certifieringar är de flesta konsumenterna ointresserade av (kunderna i form av upphandlande bolag är å andra sidan ofta intresserade att jämföra storleken på märkningar och certifieringar när de handlar upp varor och tjänster, men det är en annan historia).

    Mina närmsta tre blogginlägg kommer handla om dessa tre trender. Kom tillbaka imorgon för trend 1.

  • På väg mot min undergång...

    Stefan Ekengren Det känns här på morgonkvisten efter bagarväckning och färd mot flygplatsen som att jag är på väg mot min undergång. Jag har blivit nedbjuden till mitt favoritresmål Köpenhamn efter att ha blivit utmålad som ängslig och slätstruken av min bloggkollega David Kallos då jag besökte staden sist.

    David tyckte (med rätta får jag väl ändå ge honom?) att alla som reser till nya städer eller andra resmål alltid besöker samma välkända och omtalade restauranger, barer och kaféer som strömmen och massan alltid gör. Ingen ser det riktiga och genuina på de platser som besöks och det blir ju lite smalt i längden.

    Jag blev utmanad och nedbjuden på stående fot och här sitter jag nu efter uppstigning i svinottan och är på väg till flyget. Första stopp är klockan 08.30, femton minuter efter landning, 23 ställen ska besökas, jag är förväntansfull, rädd, hungrig och förberedd som en maratonlöpare.

    Davids program med hålltider för dagen, bara för en liten bild av läget:

    08:30 Supermarco
    09:30 Café Granola
    10:15 Vietnamesen, District Tonkin
    11:00 Halvfemseren alltså Hvinstue 90
    12:00 Lumskebugten
    14:00 Lögismose
    14:30 La glace
    15:30Torvehallen
    16:15 Vestford Manor
    17:00 Vinhanen
    17 :30 Oh bum portugues
    18:15 Flos
    18:30 Tire Bochon
    19:15 Tivoli, Berg-och-dalbaneåkning
    19:45 Fu Hao
    21:00 Osteria 16
    23:00 Foderbraetet
    23:30 Zeppelin
    24:00 Duck and Cover
    00:30 Mikkeler Victoriagade
    01:00 1656
    01:30 Jernbanecafeen
    02:00 I mån av ork, Vita eller Rio Bravo

    Rapport kommer i morgon, nu kör vi