Våra bloggar - senaste inläggen

  • Sustainable Brands

    Gustav Stenbeck Nu när Sustainable Brands har landat är det dags för en djupare analys av läget. Jag kommer inte diskutera individuella placeringar då mätningen fortfarande är förhållandevis ung och placeringar varierar då det är 250 varumärken med. Det intressanta är att titta på trender och vad konsumenterna bevisligen premierar.

    Om vi börjar med att se till hotellbranschen så ser vi att Scandic fortsatt har ett grepp om de svenska konsumenterna med många av Nordic Choice varumärken som god tvåa. Inga bolag i hotellbranschen finns i toppen av Sustainable Brands i Sverige.

    Om vi rör oss västerut så är det omvända världen i Norge. Nordic Choice ligger i absoluta toppen av alla varumärken i hela Norge och är med god marginal etta i hotellbranschen. I Norge placerar sig många av hotellvarumärkena även högre än i Sverige och hotellbranschen åtnjuter ett större förtroende än här i Sverige.

    Varför denna skillnad? Vad är det som konsumenterna premierar och varför? Jag ser tre trender.

    Men innan jag går in på dessa är det viktigt att poängtera att Sustainable Brands endast mäter styrkan i varumärket. Det är inte en kvalitativ studie över företagens hållbarhetsarbete. Det är även viktigt att poängtera att mätningen inte har ett mindre värde för att det inte är en kvalitativ studie av åtgärder. Att mäta vem som har störst miljömärkning eller flest certifieringar är de flesta konsumenterna ointresserade av (kunderna i form av upphandlande bolag är å andra sidan ofta intresserade att jämföra storleken på märkningar och certifieringar när de handlar upp varor och tjänster, men det är en annan historia).

    Mina närmsta tre blogginlägg kommer handla om dessa tre trender. Kom tillbaka imorgon för trend 1.

  • På väg mot min undergång...

    Stefan Ekengren Det känns här på morgonkvisten efter bagarväckning och färd mot flygplatsen som att jag är på väg mot min undergång. Jag har blivit nedbjuden till mitt favoritresmål Köpenhamn efter att ha blivit utmålad som ängslig och slätstruken av min bloggkollega David Kallos då jag besökte staden sist.

    David tyckte (med rätta får jag väl ändå ge honom?) att alla som reser till nya städer eller andra resmål alltid besöker samma välkända och omtalade restauranger, barer och kaféer som strömmen och massan alltid gör. Ingen ser det riktiga och genuina på de platser som besöks och det blir ju lite smalt i längden.

    Jag blev utmanad och nedbjuden på stående fot och här sitter jag nu efter uppstigning i svinottan och är på väg till flyget. Första stopp är klockan 08.30, femton minuter efter landning, 23 ställen ska besökas, jag är förväntansfull, rädd, hungrig och förberedd som en maratonlöpare.

    Davids program med hålltider för dagen, bara för en liten bild av läget:

    08:30 Supermarco
    09:30 Café Granola
    10:15 Vietnamesen, District Tonkin
    11:00 Halvfemseren alltså Hvinstue 90
    12:00 Lumskebugten
    14:00 Lögismose
    14:30 La glace
    15:30Torvehallen
    16:15 Vestford Manor
    17:00 Vinhanen
    17 :30 Oh bum portugues
    18:15 Flos
    18:30 Tire Bochon
    19:15 Tivoli, Berg-och-dalbaneåkning
    19:45 Fu Hao
    21:00 Osteria 16
    23:00 Foderbraetet
    23:30 Zeppelin
    24:00 Duck and Cover
    00:30 Mikkeler Victoriagade
    01:00 1656
    01:30 Jernbanecafeen
    02:00 I mån av ork, Vita eller Rio Bravo

    Rapport kommer i morgon, nu kör vi

  • Pensionärer och barnfamiljer drabbas värst av dubbelstöten

    Anders Johansson Om momsen på restaurang och arbetsgivaravgifterna för unga fördubblas, efter valet i höst kommer pensionärer och barnfamiljer att vara de största förlorarna. Visita driver kampanjen dubbelstöten (fördubblad moms på restaurangmat och fördubblad arbetsgivaravgift för unga) och berättar om hur mycket branschen kommer att förlora, men de verkar ha missat vilka som är de verkligt stora förlorarna.

    Pensionärer

    Pensionärerna får högre matkostnader när mat som serveras på äldreboenden och vårdhem får fördubblad moms. De får dessutom sämre omhändertagande eftersom vårdgivarna inte har råd att anställa lika många unga när arbetsgivaravgifterna fördubblas. Pensionärerna som redan har fått allt lägre pensioner ska nu drabbas av en dubbelstöt. Ska de som arbetat och slitit inte ens få äta serverad mat till ett rimligt pris och ska de inte få den service och uppmärksamhet som de behöver på ålderns höst?

    Barnfamiljer

    Det finns barnfamiljer som knappt har råd att ens ibland bjuda sina barn på snabbmatsrestaurang. En dubbelstöt kommer att göra det ännu dyrare att gå på restaurang vilket leder till en ökad segregering mellan rika och fattiga familjer. Är det rättvist att vissa barn ska växa upp utan att ha möjlighet till det rika kulturarv som restaurangbesök representerar.

    Det blir ännu mer problematiskt för tonårsfamiljen som får stora problem att hitta sommarjobb och extrajobb till sina tonåringar. På grund av fördubblade arbetsgivaravgifter för ungdomar kommer just din son eller dotter inte att kunna få något sommarjobb framöver. Dubbelstöten slår direkt mot medelklassfamiljen och låginkomstfamiljen. 

    Så här orättvist vill inte jag ha Sverige i framtiden.

  • Sandelträ...

    Stefan Ekengren Semester den här veckan så mitt planerande inför min ansjovistillverkning går vidare. Jag har utökat planerna och är nu kanske ännu mer inne på att göra min egen matjessill till kommande menyer i höst. Känner mig sjukt taggad att få fram min egen blandning och mognadsgrad. Gillar matjessill när den är lite lösare i hullet, smakrik och kryddig men ändå lite "fiskig", kanske mest då i konsistensen, kan uppleva den som lite väl stum och "ofiskig" ibland.

    Har utbytt tankar med människor som har erfarenhet av detta en tid, kollat gamla recept och tillvägagångsätt, det återstår ju liksom inte så mycket mer nu än att sätta igång själv och testa fram det som passar mig själv bäst och skapa min egen "brand". Ska sätta några olika varianter med salt socker, kryddningar och tid i mognad. 

    Det första jag fått fixa fram är sandel, sandel är ett träslag som raffinerats fram till en krydda eller mer ett färgämne som används i livsmedelsindustrin till olika produkter. Sandelträ används givetvis även som vanligt oraffinerat träslag till snickerier och möbler men som en huvudingrediens i ansjovis och matjessill för framförallt färgen är den mest frekvent för oss här i Norden.

    Den karakteristiska färgen på sillen kommer från sandelträet som man blandar upp med kryddorna innan de läggs i kruka för minst en månads mognad. Jag återkommer med de olika varianterna som jag kommer göra, huvudspåret när jag tänker matjess (jag börjar nu trots att den bästa sillen är svår just nu att få tag i, får vänta med den till i höst) är dock ett dygns blötläggning av sillen hel utan huvud urtagen i vatten och ättika. Sedan torr kryddning med salt, socker, sandelpulver, kryddpeppar, svartpeppar, ingefära, oregano, lagerblad och nitritsalt. Det här är en hyfsad grund och standardkryddning. Efter avslutad mognad läggs sedan sillen i en lag av ytterligare sandel, vatten, socker och ättika för förvaring och ytterligare mognad. Som sagt, detta är grunden, min egen variant kommer nog ta ett tag att få fram men jag har tålamod, målet är en Kick-ass matjess till vilken avsmak som helst.

    Mitt sandelpulver, bara att beställa på nätet eller handla på essens och kryddbutiker, apotetket är inte längre ett säkert inhandlingsställe