Våra bloggar - senaste inläggen

  • Undviker "tråkfacket" med en kalv...

    Stefan Ekengren Det är dags att byta rätter och testandet är i full gång. Vi ska byta lammet på menyn och göra våra egna isterband igen (återkommer till den rätten). Kalven försvinner också och ersätts med kalv. Ok, det blir ju en väldig skillnad på ersättaren här så det känns riktigt bra även om vi inte är fullständigt klara än.

    Det är kronärtskockstider nu, älskar kronärtskockor, karaktären i smaken och at de är så användbara och alltid, precis alltid är ett bra bollplank till övriga smaker på en tallrik.
    Här då kommer kronärtskockan i form av en frisk kräm/puré, inkokta bitar av skockor och tunt skivade och friterade krispiga (sjukt goda). Till det kalven då och en pepparrotsgrädde och vi spräcker med timjan olja vid bordet, färskriven pepparrot också.

    Rätten känns bra, jobbar med trycket i pepparroten, det känns lite anorlunda att ha en all grädde så hr men det stör inte, det blir en annan upplevelse och det gillar jag. Det kan inte vara skyer till lala kötträtter, då har man hamnat i tråkfacket.

    Lägget känns bar men vi testar olika 

  • 100 000 kr för bästa idén

    Anders Johansson Igår öppnade den nya webbplatsen för årets ansökningar till Stockholms Innovationsstipendium 2017. Alla som bor, arbetar eller studerar i Stockholms län är välkomna att delta i tävligen om 100 000 kr per kategori. Även i år finns det en kategori inom besöksnäring som numera har fått namnet "Resor och turism". Passa på att beskriv din idé för hur Stockholm (länet) än mer än idag ska ta position som attraktiv plats för besökare. I kategorin inryms idéer och innovativa lösningar inom boende, restaurang, transporter, upplevelser och handel. Innovationen ska utveckla och/eller marknadsföra Stockholm som en attraktiv destination för den moderna och medvetna människan, t.ex. en ny upplevelse, en marknadsföringsidé eller helt enkelt något som gör att Stockholm upptäcks, görs mer tillgängligt, förstärks eller utvecklas.

    Det finns en jury för varje katagori, men alla arbetar med samma bedömningskriterier som är

    • Innovation och genomförande (hur unik är idén och hur ser förutsättningarna ut för att lyckas)
    • Marknad och kommersialisering (vem är kund, hur stor är marknaden och finns det en potential att sälja produkten/tjänsten)
    • Hållbarhet (är idén socialt, ekonomiskt, ekologiskt och/eller demokratiskt hållbar)

    Steg ett är att komma på en bra idé och utveckla idén så att den enkelt kan förklaras för juryn. På webbplatsen är det sedan väldigt enkelt att göra ansökan där idén beskrivs. För juryn är alla ansökningar i första urvalssteget anonyma (sökandes namn syns inte). Efter en första gallring får juryn ta del av en pitchvideo för respektive idé och i sista omgången får de sökande personligen pitcha sin idé till juryn.

    Innovationsgraden i branschen är låg, så vi behöver många nya kreativa och hållbara idéer för att utveckla besöksnäringen i Stockholmsområdet. Sitter du och ruvar på en bra idé är det bara att ansöka om stipendiet på 100 000 kr. Förra året kom det in knappt 20 ansökningar inom kategorin "Resor och turism", så bättre odds att vinna är det svårt att få.

    #Stockholminnovation

  • Hotelldirektören vet allt mindre om sin gäst

    Anders Johansson Många hotelldirektörer anser att de redan vet allt om sina olika målgrupper och förstår affärsresenärernas-, mötesdeltagarnas- och fritidsresenärernas behov riktigt bra. Det är rent nonsens. Behoven hos hotellens målgrupper har förändrats totalt de senaste åren, så det är inte heller så enkelt att hänga med i utvecklingem. De flesta hotell utvecklas i långsamare takt än omgivningen och tvingar därför gästerna att acceptera dem som de är så länge det inte finns några andra alternativ. När väl ett annat alternativ dyker upp, t.ex. Airbnb, som i mycket högre usträckning tillfredsställer målgruppens behov, reagerar hotellen negativt och i sämsta fall drar hotellen även ner lite på priset för att locka tillbaka sina gäster. Hittills har priset fungerat som instrument för att locka gäster, men det är bara en tidsfråga innan inte ens prisjusteringar hjälper för att få tillbaka gästerna. Allt snurrar snabbare och många människors största problem är att få tiden att räcka till. När de väl ska iväg på sin resa vill de vara säkra på att den blir lyckad och är då beredda att betala rätt pris istället för ett lågt pris som ger en sämre upplevelse. Många hotell runt om i hela världen tror att gästen bara utvärderar hotellet efter pris, vilket är en helt felaktig uppfattning.

    I framtiden handlar det ännu mindre om priset och därför måste hotellen på allvar anstränga sig att förstå de olika hotellgästernas nya behov och önskemål samt leverera en produkt och service som gästerna vill ha. Om inte kommer gästen att välja en annan destination eller andra alternativa övernattningssätt. 

    Det finns flera sätt att ta reda på gästernas behov.

    • Intervjua gästerna, helst personliga intervjuer, men det går även bra att använda sig av fokusgrupper. Konsten är att kunna ställa rätt frågor för att få ärliga svar. Det är därför hotellen måste anlita experter på intervjuundersökningar.
    • Gör enkätundersökningar. Även här är det svårt att formulera rätt frågor för att få ärliga svar, så experterna behövs.
    • Lusläs alla recensioner om hotellet och försök förstå exakt vad gästerna menar
    • Samla dina medarbetare som har gästkontakt och använd t.ex. Value proposition-modellen för att beskriva gästens olika typer av behov
    • Utgå ifrån dina egna behov och chansa på att dina gäster har samma behov, önskemål och syn på kvalitet och servicenivå som du själv

    Paradoxen är att de flesta som arbetar i hotellbranschen själva använder tjänster i sina smarta mobiler för att underlätta sin egen vardag och har dessutom höga krav på att allt ska fungera snabbt och smidigt. Hittills har det varit för svårt för hotellbranschen att förstå gästens behov och än mindre att lösa några av behoven med hotelltjänster i smarta mobiler. Kanske beror detta på att många inte ens med hjälp av någon av metoderna ovan har försökt ta reda på hotellgästens nuvarande och verkliga behov.

  • Viktig brutalmacka...

    Stefan Ekengren De sista veckorna som vi hade lunchen öppen innan sommaren så körde vi en Dalaraömacka med böckling, senap och lök (bland annat). Som bekant är jag galen i mackor, i mitt nästa liv (eller kanske i detta liv) ska jag ha en riktig brutal-mack-krog som ska ställa allt på ända när det kommer till mackor men det ligger i så fall en bit bort, galet ska det bli hur som helst.
    I och med det här med Dalarömackan så pratade jag om mina mackdrömmar och vi var i och med det snabbt framme vid att vi ska ha en brutalmacka hela tiden på lunchmenyn. Det är en början och det är en inofficiell genomtestning av potentiella mackor, brutalmackor då.

    Mackor är det största, på allvar det allra största och viktigaste. Kulturen, det fulländade, moffet (ja, jag tjatar men det är viktigt), kompositionerna, passionen och det grundläggande med riktigt schyssta mackor är gastronomi och riktig inspiration för mig, jag går igång.

    Första mackan vi kör dödar all annan konkurrens (känns det som nu men så kommer man nog känna med varje macka som kommer upp på lunchmenyn). Tunn skiva rågbröd, kokt oxbringa i drivor (kokt är bäst här, rökgrillad eller grillad får komma i framtida lite sämre mackor), curryremoulad, lökringar, smörgåskrasse och det viktigaste av allt med en macka av rang: extra av kladdet, här då, curryremoulad vid sidan. Det måste alltid, till alla mackor finnas extra kladd vid sidan annars är det över för mig. 

    Viktig Brutalmacka