Krönika

  • Passionen avgörande för Sverige som smakland

      Det puttrar, pyser och osar i Sverige. Aldrig förr har så många brytt sig om vad det är vi stoppar i oss. Medvetenheten kring hållbarhet och lokalt producerade råvaror ökar i takt med att hyllmetrarna med ekologiska och kravmärkta produkter växer i dagligvaruhandeln. En utveckling som ska...

  • Växelkursen avgör antalet hotellnätter

      Den svenska valutan har stärkts kraftigt de senaste tre åren och trenden bedöms fortsätta under åren framöver. Det innebär en utmaning för målet att öka antalet utländska besökare till Sverige. Frågan är om det går att utläsa något direkt samband mellan förändringen i kronans värde mot andra...

  • Här är ditt nya affärsmagasin

    Äntligen! Så känns det för oss på Besöksliv som under våren har jobbat med att skapa det nya magasinet. Från och med dagens nummer övergår Besöksliv från vecko- till månadsutgivning. Runt den 20:e  varje månad kommer vi med ett nytt fullmatat nummer. Det nya magasinet ska fokusera på...

Annons
Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Aja Guldhammer 476

Air BnB: Vi vill samarbeta med hotellen

Lördagsintervjun. Airbnb växer så det knakar. Men de ska inte ses som ett hot av de traditionella hotellen – utan en möjlig samarbetspartner, säger Nordenchefen Aja Guldhammer.

Sylvia Nylin

”Vi måste locka de bästa hjärnorna”

Lördagsintervjun. Sylvia Nylin, ordförande i Countryside Hotels, tycker att besöksnäringen måste locka till sig de skarpaste hjärnorna och fundera på vad man verkligen vill uppnå.

Mehmet Gürs

”Turkiet har sin egen affärslogik”

Lördagsintervjun. Han är Istanbuls mest kände kock. Mehmet Gürs berättar för Besöksliv om expansionsplaner, korruption och hur man gör affärer i Turkiet.

Joakim Nilsson

”Vi behöver växa med 1 miljard”

Lördagsintervjun. Han lämnade Scandic och posten som Sverigechef när han inte var överens med Anders Ehrling. Nu är han nytillträdd vd för Fazer Food Services i Sverige.

Sayan Isaksson

Stjärnstopp stoppar inte Sayan Isaksson

Lördagsintervjun. Sayan Isaksson om skillanderna mellan Michelin och White Guide, den nya krogen som snart öppnar och hur det är att vara pretentiös.

Annons