Krönika

  • Nytt rekord för Besökslivs sajt

    Besökslivs journalistik engagerar. Förra veckan satte vi ett par nya rekord: Artikeln ”Krögaren visar vad nya villkor kostar” har i skrivande stund 96 000 besök på webben. Den har även spridits vidare via Facebook över 13 000 gånger. Till att börja med: Stort tack till alla som har läst och spridit...

  • (S)aklighet lägre än momsen

    Det främsta målet med att sänka momsen på restaurangmat var att sänka den strukturella arbetslösheten i Sverige. Hur skulle det gå till? Jo, genom att den lägre momsen på lång sikt skulle ge lägre priser, vilket skulle ge ökad efterfrågan på restaurangtjänster, vilket i sin tur skulle leda till att...

  • Passionen avgörande för Sverige som smakland

      Det puttrar, pyser och osar i Sverige. Aldrig förr har så många brytt sig om vad det är vi stoppar i oss. Medvetenheten kring hållbarhet och lokalt producerade råvaror ökar i takt med att hyllmetrarna med ekologiska och kravmärkta produkter växer i dagligvaruhandeln. En utveckling som ska...

  • Växelkursen avgör antalet hotellnätter

      Den svenska valutan har stärkts kraftigt de senaste tre åren och trenden bedöms fortsätta under åren framöver. Det innebär en utmaning för målet att öka antalet utländska besökare till Sverige. Frågan är om det går att utläsa något direkt samband mellan förändringen i kronans värde mot andra...

  • Här är ditt nya affärsmagasin

    Äntligen! Så känns det för oss på Besöksliv som under våren har jobbat med att skapa det nya magasinet. Från och med dagens nummer övergår Besöksliv från vecko- till månadsutgivning. Runt den 20:e  varje månad kommer vi med ett nytt fullmatat nummer. Det nya magasinet ska fokusera på...

Annons