Annons

10 miljoner i stöd till naturturismföretag

zoom Under Adventure Travel World Summit  i Göteborg 2019 ska Sverige visa upp sin växande naturturism. Foto: Colourbox
Under Adventure Travel World Summit i Göteborg 2019 ska Sverige visa upp sin växande naturturism. Foto: Colourbox
NYHETER. Små företag inom naturturism som vill nå ut till nya internationella kunder har möjlighet att söka statliga stödpengar.
Annons

Tillväxtverket satsar tio miljoner i stödpengar till svenska småföretag inom naturturism, som vill attrahera och sälja till nya internationella kunder. Målet är att öka andelen internationellt konkurrenskraftiga företag som arbetar med hållbara naturupplevelser över hela landet, enligt Tillväxtverket.

Sverige i fokus

Sveriges deltagande i den världskongressen Adventure Travel World Summit (ATWS), som äger rum i Göteborg i september 2019,  är en anledning till att Tillväxtverket utlyser pengarna. Då kommer Sverige att var i fokus för globala naturturismen med reseskribenter och arrangörer från hela världen på plats.

”Det ska finnas internationellt efterfrågade upplevelser inom naturturism framme till världskongressen ATWS 2019. Dessa ska finnas i hela landet.”, skriver verket.

Stödet ska också ges till affärsutveckling och digitala verktyg för att nå internationella marknader och målgrupper.

– I grunden är det positivt och välkommet att det här stödet kommer, säger Per Jiborn, generalsekreterare i Naturturismföreningen, nyligen namnändrad från Ekoturismföreningen.

Många små företag

Stödet riktar sig till naturturismföretag med en omsättning i spannet en halv till tre miljoner.

– Det är en vettig målgrupp, säger Per Jiborn.

Även om tio miljoner totalt kanske inte ger så mycket pengar per företag tror Per Jiborn att pengarna gör nytta.

– Har vi bra personer som är skickliga på att sålla fram företagen som har bäst växtkraft kan det ge en hel del företag en välkommen puff, säger han.

Utmaningen att hitta de vassaste företag är ett tema som tas upp i en rapport som släpps snart. Rapporten ingår i den nationella strategin för svensk naturturism som Visita, Svensk Naturturismförening och Svensk Turism står bakom.

– Marknaden består av väldigt många små företag. Vi har för få kända varumärken. Hur får vi företag som är riktigt vassa att växa snabbare, säger Per Jiborn.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...