Annons

Svenska Mässan vill lyfta fram innovation inom besöksnäringen

zoom Utöver firandet av Svenska Mässans hundrade år<br />
 räknar vd Carin Kindbom med ett rekordår försäljningsmässigt. Foto: Svenska Mässan
Utöver firandet av Svenska Mässans hundrade år
räknar vd Carin Kindbom med ett rekordår försäljningsmässigt.
Foto: Svenska Mässan
NYHETER. Svenska Mässans hundrade år firas bland annat med ett stipendium för att höja upplevelsen och skapa tillväxt inom besöksnäringen. Vd och koncernchef Carin Kindbom ser utöver firandet fram emot ett försäljningsrekordår: ”Bra start på vårt nya århundrade”.
Annons

När Svenska Mässan i Göteborg fyller hundra år i år firas det med en rad aktiviteter, bland annat en jubileumshelg i april med en utställning som visar upp Svenska Mässans verksamhet och evenemang under det senaste seklet.

–Vi ska fira löpande under hela året, men den officiella födelsedagen är den men den 8 juli då mässan invigdes. Men vad som händer just den dagen blir en överraskning, säger Svenska Mässans vd och koncernchef Carin Kindbom.

En del av firandet går till att lyfta besöksnäringen som bransch, bland annat genom ett stipendium på 100 000 kronor.

–Vi är entusiastiska över den spännande utveckling som sker i besöksnäringen som är en tydlig framtidsbransch. Vi ser att den internationella efterfrågan i besöksnäringen ökar tack vare ökat resande, teknisk innovation och digitalisering. För att möta den efterfrågan vill vi vara med och bidra till mer innovation, bland annat genom ett stipendium, säger Carin Kindbom

Stipendiet ska delas ut till en person, en grupp eller en organisation som har utvecklat en idé, produkt eller tjänst som gynnar den svenska besöksnäringen.

–Det kan vara en digital tjänst, en teknisk innovation eller en innovation knuten till hållbarhet, som är en viktig fråga i vår näring. Vi önskar att innovationen eller idén skapar en bättre upplevelse och/eller förenklar för besökare, skapar mervärde samtidigt som den skapar tillväxt för besöksnäringen och gynnar lönsamheten, säger Carin Kindbom.

En nomineringskommitté bestående av Svenska Mässans egna medarbetare, entreprenörer och organisationer inom besöksnäringen ska utse stipendiaten. De har, enligt Carin Kindbom en ”öppen syn” och begränsar sig inte till någon särskild kategori eller bransch.

Finns det något särskilt område nom besöksnäringen där det behövs mer innovation?

–Besöksnäringen är stor och bred. Det finns många olika områden.

Hur utser ni stipendiaten?

–Det finns en nomineringskommitté med representanter från såväl startupnätverk och entreprenörer som större nationella organisationer inom besöksnäringen. Dessa nominerar kandidater och efter utvärdering och process beslutas finalist formellt av stiftelsen Svenska Mässans styrelse.

De 100 000 kronor som tilldelas stipendiaten ska gå till att vidareutveckla idén, produkten eller tjänsten. Stipendiet ska delas ut i september.

När vi ändå pratar, finns det något särskilt som händer på Svenska Mässan i år, utöver att ni fyller år?

–Vi har ett väldigt spännande evenemangsår med en stark mässportfölj. Vi har ett så kallat högår, och 2018 är ett sådant år med stora evenemang som sammanfaller med hög beläggning i anläggningen och fortsatt stark efterfrågan internationellt. Vi har ett spännande år framför oss.

Vad har du som vd för förväntningar på 2018?

–Vi räknar med ett nytt rekordår omsättningsmässigt, jag kan intet gå in på siffror men det är ett riktigt starkt mötes- och evenemangsår, ett fint år att öppna vårt nya århundrade med.