Annons

Mera vin och must – Skånemässa lyfter nya dryckestrender

zoom Initiativtagare Carina Gavelin Olofsson, Anna Lind Lewin,<br />
 Jakob Thomsgård och Titti Qvarnström. Foto: Pressbild Skånska Drycker
Initiativtagare Carina Gavelin Olofsson, Anna Lind Lewin,
Jakob Thomsgård och Titti Qvarnström.
Foto: Pressbild Skånska Drycker
NYHETER. Det bubblar i den svenska dryckesbranschen. Till helgen samlas ett 50-tal skånska producenter på den nya mässan Skånska Drycker. Det har öppnat sig en helt ny värld vad det gäller alkoholfria drycker, säger initiativtagare Titti Qvarnström.
Annons

Vin, öl, cider, destillat, must, kombucha och läsk – nu på lördag den 24 november blir det en enda lång dryckesfest när det är premiär för mässan Skånska Drycker. Den arrangeras på nystartade Folk, Mat & Möten och restaurang Mat i Malmö. Restaurangens köksmästare Titti Qvarnström är också en av initiativtagarna bakom mässan.

– Vi är mitt i en explosion av skånska drycker, säger Titti Qvarnström. Tittar man på hantverksbryggerier har de gått från 5 till 35 på bara några år. Vi har destillat som kammar hem priser från hela världen och massor av vingårdar som gör kvalitetsviner. Det som är intressant på vinfronten är att vi har flera vingårdar som nyplanterar vinstockar och verkligen satsar. Och vinmakarna går i bräschen för andra drycker.

Både för branschfolk och allmänhet

Under förmiddagen, som riktar sig till branschfolk, blir det brunch och föreläsningar av olika dryckesexperter. Från klockan 13 är mässan öppen för allmänheten. Syftet med mässan är att visa på bredden och potentialen i den skånska dryckesbranschen, men också att lyfta fram det stora utbudet av alkoholfria alternativ.

– Det har öppnat sig en helt ny värld när det gäller alkoholfria drycker, säger Titti Qvarnström. Tidigare var äppelmust en ganska sliskig dryck, i dag kan den se ut hur som helst. Smakvariationen börjar också bli bättre. Nu finns det mustproducenter som använder omogna äpplen och vildäpplen, vilket ger muster som är både syrliga och friska. Eller har tanniner. Och då är det plötsligt en dryck som går att para med mat.

Vad kan besökarna förvänta sig?

– De har verkligen möjlighet at fördjupa och förkovra sig, dels genom provsmakningar och genom att prata med producenterna på plats. Vi har också ett digert program med föreläsningar och seminarier. Jag ser fram emot att lyssna på Mischa Billing och Murat Sofrakis från Vingården i Klagshamn. Han är den främsta pionjären inom vinmakeri i Sverige.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt