Annons

Panini Internazionales Ricard Constantinou har många järn i elden

zoom Nästa stora trend inom take away är hjälpa kunderna att spara tid genom att inte behöva stå i kö för att betala, tror Ricard Constantinou. Foto: Panini Internazionale
Nästa stora trend inom take away är hjälpa kunderna att spara tid genom att inte behöva stå i kö för att betala, tror Ricard Constantinou. Foto: Panini Internazionale
SOMMARINTERVJUN. En ny app för att höja kundupplevelsen är bara en av de många nyheter Panini Internazionale har på gång. Men den största vill grundaren Ricard Constantinou fila på under sommaren.
Annons

Snabbmatskedjan Panini Internazionale är mitt uppe i den största digitala satsningen i bolagets historia. Den har bland annat resulterat i en ny app som gör det både snabbare och enklare för kunderna att hämta sin mat. I fyra pilotbutiker i Stockholm kan de numera plocka upp sin mat, scanna och betala den själv utan att behöva stå i en kassakö. Appen gör det också möjligt att förbeställa och hämta mat från nya hämtväggar i samtliga butiker.

– Det här är ett sätt att skapa en kvalitativ konsumentupplevelse och ge bra service. Fort kan bli fortare, säger delägaren Ricard Constantinou, som även ligger bakom restauranghallarna K25 och Teatern i Stockholm.

Appen innehåller också ett lojalitetsprogram som innebär att kunderna samlar poäng och får pengar tillbaka att handla för.

– Den som inte värdesätter det här är förmodligen antidigital, säger Ricard Constantinou. I dag har du hela ditt digitala liv i din smart phone och vi tror att det här är ett system som alla kommer att använda förr eller senare.

Vad är nästa steg i digitaliseringen

– Vendingmaskiner med mat som fylls på flera gånger dagligen, där maten är lika fräsch som i våra butiker. De är vanliga i Tokyo och det skulle vara häftigt att se om det går att ställa upp snyggt designade maskiner på ställen som saknar kvalitativ hämtmat, till exempel på högt trafikerade t-banestationer. Vi håller på med en förstudie, men det finns flera saker som måste lösas, till exempel när det gäller teknik och förpackningar.

Vad är nästa stora trend inom take away?

– Att ge kunderna möjlighet att spara tid genom att inte behöva stå i kö för att betala. Jag tror också på exkluderande av animaliska produkter. En
större del av all take away säljs under lunchen och då vill folk äta lättare.

Vad har du mer på gång framöver?

– Panini kommer att öppna några nya butiker och stänga ett par under året. I september öppnar en ny K-märkt-restaurang i Solna strand som jag är delägare i. Sedan håller jag på att bygga en ny restauranghall. Den öppnar troligtvis andra kvartalet 2020, men avtalen är inte påskrivna än så jag kan inte säga mer än så.

Och så har du nyligen köpt upp hälsokedjan Blueberry?

– Ja, det är en jätteapparat där vi går in med en massa muskler och planerar att öppna flera nya ställen. Vi gör om nästan allt och byter även namn på kedjan. Hälsa ska fortfarande vara i fokus, i ännu högre utsträckning än i dag. Men det kommer att finnas mer att säga om det efter sommaren.

Hur ser du på läget i restaurangbranschen i stort just nu?

– Utvecklingen i restaurangbranschen de senaste åren är ganska osund. Det är roligt att branschen ökar, men det finns alldeles för många oerfarna och okunniga människor som öppnar restaurang.

–Det är krångligt att öppna en restaurang; regelbördan är enorm och lönsamhetskraven stora. Samtidigt har konkurrensen ökat de senaste åren.

– Vi har redan sett att konkurserna ökar och att de senaste årens utveckling har stannat av. Om räntorna går upp och folk börjar hålla i pengarna tror jag att vi kommer få se betydligt fler konkurser. Och det blir de med otydliga koncept och höga snittnotor som ryker först.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...