Annons

All time high för Svensk Camping

zoom Svenska campingplatser hade mer än 16 miljoner gästnätter 2018. Foto: SCR
Svenska campingplatser hade mer än 16 miljoner gästnätter 2018. Foto: SCR
NYHETER. Trenden håller i sig. Fler än någonsin väljer att campa i Sverige på semestern, det visar senaste besöksstatistiken från SCR, Svensk Camping.
Annons

När Svensk Camping summerar besökssiffrorna för 2018 står det klart att fjolåret slog alla rekord. Totalt hade svenska campingplatser mer än 16 miljoner gästnätter, en ökning med 2 procent jämfört med året innan.

– Vi är stolta över ett nytt fantastiskt år för Sveriges campingplatser. Det är glädjande att se att Sverige som campingdestination blir allt populärare både nationellt och internationellt, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping i en kommentar.

Under juni-augusti 2018 var camping den största semesterboendeformen i 16 av Sveriges 21 län. Listan över de största campinglänen i Sverige toppas av Västra Götaland följt av Kalmar län med Öland samt Halland.

Besöksliv har vid flera tillfällen skrivit om den växande campingtrenden i Sverige. Förutom att standarden de senaste åren har höjts på många anläggningar, pekar företrädare för branschen på ett växande intresse för att semestra i hemlandet, en svag krona, ökad klimathänsyn och större behov av natur och lugn och ro som några bidragande faktorer till den fortsatta tillväxten.

Peter Jansson nämner flera skäl till det brinnande campingintresset:

– Långvarig satsning på digital marknadsföring, en husbilsförsäljning som ökat under en lång tid och ett ökat intresse för en aktiv semester. Vi lanserade Europas första marknadsplats för bokning av campingboende redan 2006 och den plattformen är oerhört viktig nu när våra medlemmars affär blir allt mer digital, säger Peter Jansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...