Annons

All time high för Svenska Möten

zoom Pontus Esbo är försäljningschef på Svenska Möten. Foto: Colourbox/Svenska Möten
Pontus Esbo är försäljningschef på Svenska Möten. Foto: Colourbox/Svenska Möten
NYHETER. Med marknadsföring, proaktiv försäljning och vunna upphandlingar går Svenska Möten mot ett nytt rekordår: ”Trots att förra året var ett riktigt kanonår så ökar vi nu vår bokningsvolym med knappt sju procent”, säger försäljningschefen Pontus Esbo.
Annons

När mötesåret 2018 ska summeras står det klart att Svenska Möten går mot ännu ett rekordår – och bokningsläget inför 2019 är hela 22 procent starkare än vid samma tid förra året.

– Trots att förra året var ett riktigt kanonår så ökar vi nu vår bokningsvolym med knappt sju procent – vilket innebär all time high. Vi växer stadigt både när gäller avtalskunder och kunder  utan avtal, säger Pontus Esbo, försäljningschef på Svenska Möten.

Såväl övernattnings- som dagkonferenser ökar och det är ett trendbrott, enligt Pontus Esbo.

– Tidigare har vi sett att övernattningskonferenserna minskat, men nu ökar vi i bägge lägren och det känns jättebra. I dag är 60 procent av våra möten dagkonferenser och 40 procent sker med övernattning.

Utöver detta ökar intäkten per förmedlad gäst med 3,2 procent under 2018.

– Förklaringen är att mötesanläggningarna har blivit bättre på att ta betalt för möten och kringtjänster, de vet exempelvis bättre hur de ska jobba med sin prissättning vad gäller mat och dryck samt konferensrum.

Bakom det positiva resultatet 2018 ligger en kombination av marknadsföring och proaktiv försäljning, fortsätter Pontus Esbo.

– Vi har gjort ett bra marknadsföringsarbete med lyckade kampanjer och det har ökat kännedomen om oss. Vi är också offensiva på en marknad där många väntar på att kunderna ska ringa, vi har sju personer som jobbar proaktivt med uppsökande försäljning – allt detta innebär att vi tar marknadsandelar.

Växer ni bara volymmässigt eller även intäktsmässigt?
– Vi ökar både volymen och intäkterna, de senaste tre åren har volymen vuxit med 15 procent och tittar man på våra intäkter så har de ökat med 17 procent under samma period.

Visita spår en stillastående volym för möten nästa år och den årliga undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer från Nordic Bench indikerar en i stort sett oförändrad efterfrågan.

Hur kommer det sig att ni tror på en ökad efterfrågan?
– Vi har vunnit flera upphandlingar, som Trafikverket och Svenskt Näringsliv, och våra befintliga kunder ökar sina köp. Att även antalet kunder utan avtal växer beror på vårt marknadsarbete. Och sammantaget gör det att vi ser positivt på nästa år.

Vilken betydelse har ökningen för er?
– Den har stor betydelse, genom att vi kan öka våra intäkter så kan vi finansiera det arbete vi står inför när det gäller att digitalisera vår bokningsprocess.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...