Annons

Reklam och närodlat ska sätta anrik skärgårdsö på turistkartan

zoom Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn  Daniel Ekberg ändra på.  Foto: Visit Blekinge
Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn Daniel Ekberg ändra på. Foto: Visit Blekinge
NYHETER. Entreprenören Daniel Ekberg har stora planer för Blekinges skärgårdsidyll Karön med Blekinges äldsta restaurang.

– Utmaningen är att få hit turister säger han.
Annons

Det är ett anrikt besöksmål där stockholmaren och sommarblekingen Daniel Ekberg tar över driften den 1 februari tillsammans med sina kompanjoner Lars Millevik och Kjell Persson. I arrendekontraktet med Ronneby kommun ingår både anläggningar på Karön och i Ekenäs på fastlandssidan där man tar färjan ut till ön.

Det handlar om två restauranger, två gästhamnar, en stugby, ställplatser för husbilar plus båttrafiken mellan Karön och fastlandet.

På Karön finns många pampiga byggnader, minnen från badortsepoken i slutet av 1800-talet när ön var ett populärt tillhåll för societeten. Pärlan är schweizeriet där Blekinges äldsta restaurang varit i obruten drift sedan 1877.

Trots det är besöksmålet alltför okänt idag och det vill Daniel Ekberg ändra på.

– Vi ska dra upp beläggningen, säger han.

Daniel Ekberg har själv inte jobbat i besöksnäringen tidigare men har en bakgrund som entreprenör.

Han är varken nöjd med besökssiffrorna för restaurangen eller för stugbyn och gästhamnarna där de ligger på 40-50 procent.

– Det handlar om marknadsföring. Man måste se till att folk vet att det här finns.

För att sätta Karön och Ekenäs på kartan tänker han bland annat samarbeta med stugförmedlingar, gästhamnsguider och restaurangbokningssajten Bookatable.

– Målgruppen är främst folk i medelåldern som på semestern vill äta en god middag eller en lunch i skärgårdsmiljö, säger han.

Det betyder en ganska traditionell meny bestående av husmanskost med inriktning på skärgårdsmat.

– Närodlat och närproducerat är en viktig faktor. Blekinge har fantastiska råvaror, tillägger han.

Att locka blekingar tror han inte är några större problem. Utmaningen är att nå turisterna, såväl svenska som utländska.

En sak han tänker ändra på är öppettiderna, som hittills varit sporadiska.

– Man måste ha kontinuerliga öppettider under säsongen. Folk måste kunna lita på att det är öppet.

Satsningen kommer att kräva folk. Det behövs exempelvis servitriser, kockar, stugvärdar och båtförare.

– Det blir 3-4 på årsbasis och 12-13 ytterligare under sommarsäsongen, säger han.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...