Annons

Anrika Strand Hotel rustas för 150 miljoner

zoom Hotellets nya mer avskalade lobby.
Hotellets nya mer avskalade lobby.
NYHETER. Strand Hotel i Stockholm var Greta Garbos och Ingrid Bergmans favorithotell. Nu storsatsar man 150 miljoner och bygger 19 nya rum och en stor restaurang med ännu hemligt koncept.
Annons

Strand Hotel invigdes i samband med sommarolympiaden i Stockholm 1912 och under åren har flera kända gäster bott och minglat på hotellet.

Nu satsas 150 miljoner kronor i en totalförvandling av samtliga rum, lobby och sociala ytor för att återskapa den forna glansen och bli ett av de ledande livsstilhotellen i Stockholm.

– Vi använder oss av historien när vi skapar nya Strand. Hotellets bakficka var hetaste stället i Stockholm, som exempel kan nämnas att Greta Garbo var stamgäst här. Och Ingrid Bergman bodde på hotellet eftersom hon kunde se ut över barndomshemmet på Strandvägen. Jag har pratat med gäster som har minnen från förr, men unga har ingen aning om att det varit ett nöjesmecka. Det vill vi ändra på, säger Eva Kalling-Hansson, vd på Radisson Blu Strand Hotel. 

 

Skalat bort bling bling

Arkitektbyrån Wingårdhs ligger bakom omvandlingen och i hotellrummen har det handlat om att gå tillbaka till ursprunget.

– De har skalat bort hundra år av tapeter och bling bling och nu tydliggörs gigantiska spröjsade fönster, en vacker sänggavel och fantastiska mässingsgarderober. Vi har också lagt till nitton nya rum med designmöbler från bland annat Fritz Hansen.

Tanken med hotellets nya lobby och konferensdel är att skapa en mötesplats, berättar Eva Kalling-Hansson.

– I lobbyn kan man umgås i mörkröda soffor vid fönstren och ha utsikt över Strandvägen och vattnet. Här finns också ett långbord att samlas kring. I de nya mötesrummen går det lika bra att ha affärsmöten som mingelpartyn och inredningen går i ett slags Mad Men-stil med fina träpaneler.

I höst öppnar hotellets nya restaurang och kring konceptet råder ett visst hemlighetsmakeri.

– Det jag kan säga nu är att hela undervåningen i hotellets gamla del ska förvandlas till ett svenskt brasserie med plats för två hundra gäster. Restaurangen ska ha en separat entré mot Nybroplan så att det blir lätt att slinka in.

 

Vill locka vana resenärer

Eva Kalling-Hansson berättar att man siktar man på en målgrupp som är vana resenärer och som vill uppleva Stockholm utan att känna sig som turister.

– Vi vill hjälpa gästerna att få den bästa upplevelsen av Stockholm och då gäller det att möta dem innan de reser hit. Ambitionen är att kontakta dem och ta reda på vad de är intresserade av. Här är vårt starka kort vårt team som är tränade för att möta gästernas behov.

När samtliga delar i hotellet är klara våren 2018 väntas kostnaden landa på cirka 150 miljoner kronor. Det är en gemensam investering från Rezidor och fastighetsägaren Frimurarna.

– Strand Hotel är ett ikoniskt landmärke och då ska man spendera ordentligt, vi vill skapa det nöjesmecka som en gång fanns.

Stockholms hotellscen går för högtryck med bland annat ett nytt Nordic Choice-hotell på Brunkebergs torg och Scandic gör en total makeover av sitt hotell i samma kvarter. Känner ni av konkurrensen?

– Varje gång det dyker upp nya hotellrum så tänker man att marknaden skulle mättas, men vi ser att fler rum i staden genererar ett ökat antal gäster. Så för oss är konkurrens något positivt.

Visita startar upprop mot sexuella trakasserier och kränkningar

zoom
"#nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser" säger Visitas vd Eva Östling. Foto: Visita
NYHETER. För att visa på att en arbetsmiljö inom besöksnäringen ska vara trygg och självklart fri från sexuella trakasserier och kränkningar startar Visita uppropet #nolltolerans.
Annons

En trygg arbetsmiljö inom besöksnäringen har varit och är en självklarhet i medlemsorganisationen Visitas etiska regelverk. Samtidigt nås man idag av berättelser som beskriver en annan verklighet, vilket är helt oacceptabelt, menar Visitas vd Eva Östling.

Ett samhällsproblem

Uppropet ska visa på att frågan är viktig, att man på Visita vill ta sitt ansvar för att ”få ett slut på ett samhällsproblem”, och inte minst bidra till att förebygga fler händelser.

– Uppropet #nolltolerans handlar om att uppmärksamma sexuella trakasserier och kränkningar och visa att vi som näring vill göra mer för att få bort det här problemet. På sin arbetsplats ska det vara självklart att man bemöts med respekt av såväl personal som gäster, säger Eva Östling.

Visita ska inom kort att samla aktörer inom besöksnäringen till ett möte för att diskutera mer långsiktigt vad man ytterligare kan göra.

Gäller även gäster

– Våra medlemsföretag har redan förbundit sig att följa Visitas etiska regler, men det är viktigt att komma ihåg att många av kränkningarna kommer från gäster. Det är förstås helt oacceptabelt. #nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser säger Eva Östling.

Förutom löftet att jobba förebyggande och agera direkt vid eventuella händelser ska företag som skrivit under Visitas upprop, som publiceras på organisationens hemsida, tilldelas en dekal för att markera att det på stället råder #nolltolerans.

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.