Annons

Arlandahotell får ansiktslyft – vill locka kräsna affärsresenärer

NYHETER. Med hembakt, personlig service och en extra stjärna ska affärsresenärer med höga krav lockas till Best Westerns nya flygplatshotell: ”Vi finns på plats hela ägarfamiljen och kan möta gästens behov direkt, den typen av service har inte funnits på Arlanda tidigare”, säger Birgitta Azizsson, hotellchef på Best Western Plus Park Airport Hotel.
Annons

Förra året ökade antalet gästnätter för hotellen i Sigtuna kommun med 8 procent jämfört med året innan. En stor del av hotellbeläggningen är kopplad till Arlanda, som hade över 23 miljoner resenärer 2015. Särskilt affärsresenärer är en växande målgrupp.

Det är bakgrunden till att familjen Azizsson ger det 3-stjärniga Best Western Park Airport Hotel ett rejält ansiktslyft.

Renoverat i 14 månader

– Vi tog över hotellet för tre år sedan och såg tydligt att vi hade flest affärsresenärer. Eftersom de reser mycket så är de ofta trötta på hotell, därför har vår utgångspunkt under renoveringsarbetet varit att de ska känna sig som hemma hos oss, säger Birgitta Azizsson, hotellchef på Best Western Plus Park Airport Hotel.

I snart 14 månader har en totalrenovering av hotellet varit igång och den omfattar allt från stambyte till nya badrum, lampor och mattor. Enligt Birgitta Azizsson har det inte alltid varit en lätt resa.   

– Det är en gammal kåk så det har varit många diskussioner om vem som ska ta kostnaden, vi eller fastighetsägaren Fast Partner AB, det har inte varit helt smärtfritt. Men de tror på oss vilket har gjort att vi har kunnat samarbeta på ett bra sätt.

Den 1 november i år ska det nyrenoverade Best Western Plus Park Airport Hotel slå upp portarna.

– ”Plus” innebär att vi höjer ribban på både inredning och service. Hotellet kommer att vara 4-stjärnigt och fokus är på gästernas bekvämlighet. Det är vanligt bland affärsresenärer att jobba på sina rum, så vi har satsat stort på allt från uttag för datorer och telefoner till en bra sängmiljö, så att de vaknar utvilade inför arbetsdagen, säger Birgitta Azizsson.

Inreder med Stockholmstema 

Hon har tillsammans med inredningsarkitekten Malin Ångström tagit fram ett nytt koncept för att möta gästerna. Konceptet är en kärleksförklaring till Stockholm – och det återkommer i detaljer genom hela hotellet, i allt från bilderna på väggarna, namnen på mötesrummen och restaurangens meny.

– Som internationell gäst vill man känna att man är i Stockholm, därför jobbar vi med temat i form av tavlor med Stockholmsmotiv i rummen och på utvalda platser. Det stora lyftet enligt mig är vår lounge, där gästerna möts av en ombonad miljö med en öppen brasa. En annan favorit är vår nya restaurang, där kommer vi att fokusera på det svenska köket och ha mycket hembakt.

Köksmästare är Fredrik Turstedt och tillsammans med honom ska de även marknadsföra restaurangen till dem som inte bor på hotellet.

Vad krävs av ett bra flygplatshotell?

– Det viktigaste är att vara flexibel och att se till gästernas önskemål. De är ofta stressade eftersom de har tider att passa och då måste allt flyta på perfekt. Det unika med oss är att vi finns på plats hela ägarfamiljen och kan möta gästens behov direkt, den typen av service har inte funnits på Arlanda tidigare, säger Birgitta Azizsson.