Annons

Astrid Lindgrens når över en halv miljon besökare – och bygger nytt

zoom Foto: Astrid Lindgrens värld
Foto: Astrid Lindgrens värld
NYHETER. 50 miljoner kronor, det är vad Astrid Lindgrens värld plöjer in i ett nytt Villa Villekulla i samband med Pippis 75-årsjubileum nästa år.
Annons

För första gången någonsin når Astrid Lindgrens Värld i år över en halv miljon besökare. Perfekt parkväder och ny uppmärksamhet till Astrid Lindgrens författarskap, genom en dokumentär som gick i repris i sommar, är två av anledningarna till årets besöksframgång, tror vd Joacim Johansson.

– Vi är inte riktigt där ännu, men efter att vi har firat småländsk höstmarknad (istället för Halloween reds anm.) i slutet av oktober, början av november, så räknar vi med att vara uppe i 530 000 besökare, säger han.

Utöver de anledningar som nämnts tror Joacim Johansson att den svaga kronan har bidragit till fler utländska gäster till parken. Även den rådande trenden att semestra hemma samt miljöaspekten har gjort sitt.

Nästa år tror han på fortsatt tillväxt, inte minst med anledning av den investering om 50 miljoner kronor man gör i att rusta upp en av parkens främsta attraktioner, Villa Villekulla-miljön. Utöver att man bygger om hela huset, dubbleras antalet sittplatser till teatern till 1500.

– Det är en stor investering vi gör, dels för att det var tio år sedan den byggdes, och dels för att dess storlek behövs anpassas till antalet besökare vi har idag. Pippi är också den mest internationellt kända karaktären vi har och många kommer för att se henne.

Ombyggnationen är tänkt att sammanfalla med att Pippi Långstrump fyller 75 år 2020.

– Bygget ska vara klart när vi öppnar i maj 2020, vi hoppas att det bidrar till fler gäster och ger oss ett ännu bättre flöde i parken där vi tidigare har haft en flaskhals. Vi hoppas att det skapar ännu högre gästnytta, säger Joacim Johansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...