Annons

Bank Hotel – för dem som vill se och bli sedda

zoom Det finns en efterfrågan på exklusiva, mindre hotell, säger Stureplangruppens ordförande Thomas Engelhart. Foto: Stureplansgruppen
Det finns en efterfrågan på exklusiva, mindre hotell, säger Stureplangruppens ordförande Thomas Engelhart. Foto: Stureplansgruppen
NYHETER. Stureplansgruppen slår inom kort upp portarna till vad som blir startskott på deras framtida hotelloffensiv. Målet är fem botiquehotell inom fem år, säger Stureplans ordförande Thomas Engelhart till Besöksliv.
Annons

Bank Hotel på Blasieholmen i centrala Stockholm blir ett exklusivt boutiquehotell med 115 rum, restaurang, barer, lounger och takterrass. Stureplansgruppens nytillträdde styrelseordförande, med en bakgrund på Scandic och Residor, ser en tydlig lucka för koncernen att fylla.

– Idag finns det en efterfrågan på exklusiva, mindre boutique- och ”venue”-hotell, både i Sverige, i Norden och internationellt. Vi identifierade att Stockholmsmarknaden hade ett tydligt utrymme för fler boutiquehotell, dessutom känner vi målgruppen väldigt väl genom våra restauranger, säger Thomas Engelhart.

Vilken målgrupp är det?

– Hotellet vänder sig till en mer selektiv målgrupp och ett mer premiumsegment, men vi vill samtidigt vara ett ställe där alla känner sig välkomna och hemma.

Vilken roll ska Bank Hotell spela i Hotellstockholm?

– Det ska också vara en mötesplats för de som kommer till Stockholm och de som bor i Stockholm, för de som gillar att se och bli sedda, men även för dom som vi dra sig tillbaka. Hotellet kan vara värd för upp till tusen personer genom sitt utbud av barer, restauranger och lounger, så det kommer alltid att pulsera och hända saker.

Bank Hotel skiljer sig från Stureplangruppens befintliga hotellverksamhet, Berns i Stockholm, bland annat genom att det inte blir en plats för publika event och stora konferenser. Men företagsgäster är förstås lika välkomna som privatgäster.

– Vi kommer att jobba med företagsavtal, även om vi kanske attraherar mer nischade företag och mindre grupper. Det pratas mycket om bleasuresegmentet, som är de som kombinerar affärer med nöje, där ser vi att Bank Hotel kommer att vara intressant.

Blir Bank Hotel ett avstamp på er framtida hotelloffensiv?

 – Det kan man absolut säga, det är början på en ny resa och Bank Hotell kommer att ha en central plats i gruppens hotellportfölj, genom att det bygger på de styrkor som finns inom Stureplansgruppen att skapa unika upplevelser. Ambitionen är att driva fem hotell med totalt 700-900 rum inom fem år.

 Det har ju pratats om ett överskott av hotellrum i Stockholm, hur ser ni på det?

 – Det har varit ett antal etableringar av större hotell de senaste åren, och den tillväxten har mättats av, men vi ser en stor efterfrågan på mindre hotell med hög kvalitet och personlig service. Konsumenten är idag mer intresserade av själva destinationen än av varumärket, vilket vi ser när de stora hotellen börjar lansera egna mindre undervarumärken, och koncept. Idag vill gästen ha mer upplevelser.

Vad har du för förväntningar på erat nya hotell?

– Det är ett projekt som har tagit över fyra år och som har ett fantastiskt läge i staden. Vår ambition är att skapa ett internationellt livsstilshotell som ska vara personligt, pulserande och elegant. Service ska stå i centrum i en miljö som är ombonande.

Branschen skriker efter personal, hur har ni upplevt rekryteringsarbetet till Bank Hotel?

 – Det är utmanande för branschen, särskilt när det gäller kökspersonal, men vi har ett väldigt starkt varumärke med många enheter, så utifrån ett rekryteringsperspektiv finns det ett attraktionsvärde i Stureplansgruppen. Vi har inte känt av att det har varit svårare än i vanliga fall.

Hur skulle du beskriva Stockholms hotellmarknad idag?

–Det är klart att den har blivit utmanad det senaste året, men samtidigt så är efterfrågan fortsatt stark. Det är därför fortfarande en väldigt stark marknad att driva hotell i, även om kapacitetsökningen märks av.

Vem blir vd för Bank Hotel?

– Det är klart, men ska vi gå ut med separat.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...