Annons

”Behovet av att koppla av ökar”

zoom Dick Netterlid är generalsekreterare i RGS.
Dick Netterlid är generalsekreterare i RGS.
SOMMARINTERVJUN. Sänkt moms på hamnplats för gästbåtar och att nå ut internationellt hör till de viktigaste frågorna för Dick Netterlid, Riksföreningen Gästhamnar Sveriges generalsekreterare. Ett trendbrott har skett och sedan ett år ägnar sig fler åt båtliv.
Annons

80 procent av Sveriges 420 gästhamnar är medlemmar i Riksföreningen Gästhamnar Sverige. Föreningen ska bland annat arbeta för hamnarnas utveckling, säkerhet, service, miljö och marknadsföring. Liksom säkerställa att medlemshamnarna uppfyller kriterierna för att få hissa SGF:s flagga på sin brygga.

– Av alla som har gästhamnsflaggan hissad är 28 procent privata, 39 procent är företagsdrivna, och resterande 33 procent är i kommunal drift, säger generalsekreterare Dick Netterlid.

I hans uppdrag ingår också att öka intresset för svenskt båtliv, och att locka fler besökare till RGSs gästhamnar.

Efter några år med nedgång i antalet båtanlöp i svenska gästhamnar har det vänt upp igen, vill du berätta?

– 2007 började det gå nedåt fram till runt 2014. Sedan började det plana ut. Förra året ökade anlöpen igen med 5 procent, vilket var väldigt roligt även om det var från en stark nedgång. Det har börjat vända för båtlivet och branschen, och en viktig anledning tror vi är ett ökat intresse från den yngre generationen.

Vad ligger bakom den förändringen?

– Jag tror det beror på att vi lever i en stressad miljö och att behovet av att koppla av ökar. Naturen erbjuder avkoppling och många söker sig ut. Sedan har priserna gått ned och det är köparens båtmarknad. Slutligen är båtliv en väldigt klimatsmart semesterform, vilket blir viktigare för många.

Vad gör ni för att öka intresset ytterligare?

– Vi berättar om upplevelsen man kan få genom båtlivet, om upplevelsen och om gemenskapen som finns i den avslappnade miljön. Vi ser ett ökat intresse, men samtidigt också ett stort kunskapsbehov – vi behöver förklara för de icke båtvana att detta inte är något svårt eller krångligt.

Hur ser intresset ut från utländska besökare?

– Vi jobbar med ett projekt för att marknadsföra Sverige, svenskt värdskap och vår vackra skärgård mot internationella marknader. För att öka kunskapen om vår bransch ska vi också ut på mässorna i Europa för att sätta Sverige som destination, och seglationsområde, på kartan. Detta blir stort fokus under hösten.

Hur stor andel utländska båtar ligger i de svenska gästhamnarna?

– 37 procent, men vi vill att det ska bli fler. När vi ska ut och marknadsföra svensk skärgård gör vi det tillsammans med destinationerna, men utifrån ett seglationsperspektiv – vi konkurrerar ju med Medelhavet när det kommer till att segla och åka båt.

Vilken betydelse har gästhamnarna för svensk besöksnäring?

– Jättestor. Många som kommer med båt stannar kvar över natten eller flera nätter framåt. Då besöker man butiker, restauranger och sevärdheter på land. 80 procent av den ekonomi som går upp på land från båtbesökarna går till destinationerna.

Ni vill ha lägre moms på hamnplats för gästbåtar, berätta. 

– Gästhamnarna är en del av besöksnäringen, men vi är de enda som har en moms på 25 procent och vi förstår inte varför det är så. Vi är en boendeanläggning och då borde vi ha samma momssats som andra boenden. Vi vill se en enhetlig besöksnäringsmoms. Sedan sänder det fel signaler att inte ha konkurrens på lika villkor i besöksnäringen.

Vad skulle en sänkt moms betyda för gästhamnarna och för besöksnäringen?

– Med en lägre moms skulle gästhamnarna våga satsa. För en större hamn skulle det innebära ytterligare en sysselsättningseffekt och man skulle kunna investera mer i miljömässig hållbarhet. Får vi rätt verktyg att växa innebär det en ökad tillväxt för hela besöksnäringen, och därför vill vi ha sänkt moms.

Vi befinner oss mitt i högsommaren. Vad hoppas du på säsongen 2019 för svenska gästhamnar? 

– Jag hoppas att vi får en fortsatt ökad tillväxt likt förra året. Mycket talar för att det blir en bra sommar för hamngästerna, och de destinationer som hamnarna är på.

Vilken är den största utmaningen för svenska gästhamnar?

– Att kunna mobilisera oss så att vi blir en del av besöksnäringen, bland annat genom sänkt moms, och att vi därigenom får resurser att kunna exportera vårt värdskap och vår vackra skärgård – vi måste ut i Europa.

Vad gör du själv i sommar?

– Jag ska ut och segla i Vänern en vecka och sedan en vecka på Västkusten.