Annons

”Besöksnäringen är ett mecka av företagsamhet”

zoom Minskad regelbörda är den viktigaste frågan för besöksnäringen, anser<br />
 Visitas nya näringspolitiska chef Anna Cederchiöld Stuart. Foto: Pressbild
Minskad regelbörda är den viktigaste frågan för besöksnäringen, anser
Visitas nya näringspolitiska chef Anna Cederchiöld Stuart.
Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Med en bakgrund på Systembolaget har hon lärt sig vikten av tydlighet när man vill påverka. Som ny näringspolitisk chef på Visita vill Anna Cederchiöld Stuart prioritera alla frågor som gör det lättare att vara företagare.
Annons

Grattis till ditt nya jobb, hur känns det att vara på plats?

– Tack, det känns väldigt spännande och stimulerande. Verkligen roligt att jobba i en organisation med så mycket kunskap, kompetens och engagemang.

Vad gör man som näringspolitisk chef på Visita?

– Huvuduppgiften är att försöka påverka politiska beslut. Både så att dåliga inte fattas men även så att de som fattas blir så bra som möjligt för alla Visitas medlemmar.

Varför lockades du av besöksnäringen?

– Det är en väldigt dynamisk och spännande bransch som alla har en relation till. Sen har den även väldigt stor betydelse för bilden av Sverige och det lockade mig.

Vad tar du med dig från ditt jobb på Systembolaget i din nya roll?

– Vikten av gott ledarskap, styrkan i att samarbeta samt vikten av tydlighet i budskapen vid påverkansarbete. Det är lätt att skrika högst och ibland behövs det, men man ska inte ta fram storsläggan förrän den verkligen är påkallad och andra vägar är uttömda. Sen tar jag förstås med mig min övertygelse om att gott vin och god mat gör livet roligare.

Varför är besöksnäringen spännande ur ett näringspolitiskt perspektiv?

– Besöksnäringen är ett mecka av företagsamhet och entreprenörskap. En otroligt viktig bransch för hela Sverige med väldigt många anställda och många som via näringen får sitt första jobb. Med minskad regelbörda och bättre förutsättningar kan fler stanna kvar och även ha sitt sista jobb inom näringen. Besöksnäringen kan med rätt förutsättningar bidra till att lösa några av Sveriges nu största samhällsutmaningar. Vi kommer inte med problem – vi står för lösningar förutsatt att politiken ger oss förutsättningar.

Vilka av Visitas stora frågor kommer du att driva hårdast?

– Alla frågor som handlar om att det ska vara lättare att vara företagare är högst prioriterade. Både skattefrågor men även frågor rörande bristyrken såsom kockar eller underlätta regelbördan. Just nu är den fråga jag jobbar mest med ursprungsmärkningen av mat på restauranger som regeringen och centerpartiet samt liberalerna bestämt att de ska genomföra. Då handlar det om att få den lagstiftningen så bra som möjligt för branschen.

Vilken är den viktigaste förändringen du skulle vilja få igenom för besöksnäringens räkning?

– Minskad regelbörda både från statliga myndigheter men även från kommunerna. Så företagarna kan vara företagare och inte administratörer av blanketter och offentliga krav.

Gårdsförsäljning är en stor och debatterad fråga. Hur skulle ett ja till gårdsförsäljning påverka alkoholmonopolet?

 – Det är svårt att säga då en öppning för gårdsförsäljning skulle kunna ske på väldigt många olika sätt och förutsättningarna för att kombinera dessa två påverkas mycket av hur beslutsfattarna väljer att göra, men Finland har ju lyckats kombinera ett monopol med gårdsförsäljning.  Det är klart att det är möjligt om den politiska viljan finns.

Vilken är den största utmaningen för besöksnäringen utifrån ditt områdes perspektiv?

–Väldigt mycket pekar på att vi inte kommer ha riktigt lika stark konjunktur framför oss de kommande åren och då är det ju otroligt viktigt att det finns förutsättningar för branschen att fortsätta kunna generera vinst och vara en motor i svensk ekonomi.

Vad är det första du har gjort sedan du kom på plats?

– De tre första veckorna har fokus mycket varit att lära känna alla mina nya kollegor och få grepp om all de utmaningar och frågor som ligger framför mig. Jag har redan träffat flera riksdagsledamöter och statsråd.

Om du fick säga en sak till Sveriges regering och näringsdepartementet för besöksnäringens räkning, vad skulle det vara?

– Sluta prata om att integrationen är vår tids största samhällsproblem, och minska istället regelbördan och förbättra förutsättningarna att anställa för en av de branscher som sysselsätter avsevärt flest med utländsk bakgrund i Sverige så att ännu fler kan komma i jobb!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...