Annons

Besöksnäringen erbjuder 500 jobb under Järvaveckan

zoom Caroline Lidholm från Gröna Lund och Fredrik Moser<br />
 från KFC/Burger King är på plats under Järvaveckan. Foto: Gröna Lund, Nordic Service Partners
Caroline Lidholm från Gröna Lund och Fredrik Moser
från KFC/Burger King är på plats under Järvaveckan.
Foto: Gröna Lund, Nordic Service Partners
NYHETER. När Järvaveckan inleds på lördag finns besöksnäringen på plats för att rekrytera personal. Snabbmatskedjan KFC har höga förväntningar: ”Totalt vill vi hitta 200 personer”, säger Fredrik Moser på Nordic Service Partners.
Annons

Besöksnäringen skapar årligen över 6 000 nya arbeten. För att visa vilken jobbmotor branschen är bjuder Visita under Järvaveckan 9 till 13 juni in arbetsgivare för att rekrytera cirka 500 nya medarbetare.

På plats finns bland andra Fredrik Moser, personalchef på Nordic Service Partners, franchisetagare för KFC och Burger King.

– Vi har ett stort behov eftersom vi öppnar en ny KFC-restaurang i Bromma i sommar. Vi räknar med att det krävs 120 nya medarbetare. Och för Burger King har vi ett kontinuerligt tryck, så totalt vill vi hitta 200 personer under veckan.

Unik möjlighet

Fredrik Moser ser Järvaveckan som ett unikt tillfälle att snabbt hitta lokal arbetskraft.

– Att det finns ett forum där vi kan träffa nya talanger öga mot öga innebär att vi får en effektiv rekrytering. Vi har flera restauranger nära Järva och det är bra att få verka inom vårt närområde. Jag ser det som oerhört betydelsefullt.

Visa på utvecklingsmöjligheter i branschen

För att lösa personalbristen i branschen gäller det att visa utvecklingsmöjligheter, menar Fredrik Moser. Och Järvaveckan är ett sätt.

– Titta bara på vår ledningsgrupp, hälften började på ett restauranggolv och nu ansvarar de för 75 restauranger. Det är viktigt att vi tillsammans med Visita blir bättre på att nå ut med hur utvecklande det är att jobba i branschen, via Järvaveckan, reklamkampanjer och genom att vara ute i skolorna.

”Hoppas hitta ett 50-tal medarbetare”

Caroline Lidholm är rekryteringschef för Parks and Resorts, som äger Gröna lund. Hon kommer att närvara under Järvaveckan när temat är integration och migration.

– Det ska bli kul att delta och vi hoppas hitta ett femtiotal medarbetare. För oss är det viktigt med integration för vi vill att personalen ska spegla mångfalden hos gästerna.

Hur tycker du att personalbristen i branschen bör lösas?

– Vissa medarbetare är mer av en utmaning att hitta, som inom teknik och restaurang. Och för att ändra på det anser jag att vi i branschen behöver sänka kraven på att sökande kan perfekt svenska. På Gröna lund ser vi det som en styrka att medarbetarna kan flera språk.