Annons

Besöksnäringen i fjällen testar digitalt för att locka kompetens

zoom Den digitala fjällmässan är den första i sitt slag, och ett sätt att öka tillgängligheten. Foto: Colourbox
Den digitala fjällmässan är den första i sitt slag, och ett sätt att öka tillgängligheten. Foto: Colourbox
NYHETER. Fjällmässan återuppstår i digital tappning där tio arbetsgivare inom fjällnäringen möter arbetssökande från hela landet – i en nätbaserad rekryteringsträff. ”En stor fördel att kunna nå människor från hela Sverige”, säger Inger Bill på Linger Café i Vemdalen.
Annons

Inför årets vintersäsong testar besöksnäringsföretag i fjällvärlden nya metoder för att locka kompetens. I morgon torsdag arrangerar Arbetsförmedlingen sin första jobbmässa på nätet då ett tiotal arbetsgivare inom fjällnäringen testar myndighetens digitala rekryteringsträff i Östersund.

En av de som ska rekrytera är Inger Bill som äger Linger Café i Vemdalen. Hon har höga förväntningar på mässan och hoppas kunna tillsätta inte mindre än åtta tjänster.

– Vi ser mässan som ett nytt sätt att söka säsongspersonal inför vintern, vi hoppas hitta framför allt flera restaurangbiträden och bagare.

Vilka fördelar ser du med att mässan i år är digital?

– Vi som söker medarbetare inför säsong har en stor fördel av att kunna presentera oss och nå människor från hela Sverige. Jag tycker att det ligger rätt i tiden, vi annonserar ju redan på Facebook och i andra sociala medier, säger Inger Bill.

Förutom Linger Café medverkar bland annat Skistar, Stöten, Kläppen, Idre fjäll, Lofsdalen fjällanläggningar och Silver resort Arjeplog. Det är första gången Arbetsförmedlingen genomför en sådan här rekryteringsmässa och förhoppningen är att tillgängligheten ska öka.

– Den digitala fjällmässan är den första i sitt slag, och ett sätt att öka tillgängligheten. Det blir ett nytt sätt för arbetsgivare och arbetssökande att träffa varandra – helt digitalt, säger Barbro Hellström, ambassadör för digitala möten, Arbetsförmedlingen.

Räckvidden är den främsta fördelen, betonar Barbro Hellström, då det blir enklare för båda parter att ansluta till det digitala eventet än att besöka en fysisk mässa.

Varför behövs det en digital jobbmässa utöver de fysiska mässor och möten som finns till buds?

– Vi ser en utveckling där de fysiska jobbmässorna minskar i antal, en av dem var Fjällmässan så lades som lades ned i år efter tjugo år. Det här är ett sätt för oss att möta det växande behovet. Och just Fjällmässan lämpar sig väl för ett första test, eftersom det rör sig om arbetsgivare som under en viss period söker kompetens, det gör att vi kan skapa ett hanterbart event.

Hur går det till?

– Vi flyttar vår studio till Östersund, dit vi bjuder vi in arbetsgivare som får intervjuas av programledare i live tv-sändningar om de lediga platserna som ska tillsättas. Arbetssökande i hela landet kan följa sändningen, och nästa steg är att de anmäler sig till snabbintervjuer med företagarna. Allt de behöver är en smartphone eller dator.

Vad är erat mål?

– Att fler arbetsgivare i besöksnäringen på kort tid ska kunna tillsätta de tjänster som behövs fyllas inför vintersäsongen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...