Annons

Best Western vill utmana andra hotellkedjor med personlig prägel

zoom Naturen ska vara närvarande Både på hotellets exteriör och interiör.
Naturen ska vara närvarande Både på hotellets exteriör och interiör.
NYHETER. De stora hotellkedjorna expanderar i hög takt just nu. Nu öppnar Best Western en fyrstjärnig enhet inuti nybyggd skrapa utanför Stockholm. En kedja på frammarsch som utmanar jättarna Scandic och Nordic Choice, om du frågar vd Reshi Chibba.
Annons

Det nya Grow Hotel öppnar lagom till hösten 2018 i Solna Strand, strax norr om Stockholm.

Hotellet kommer att ha 176 rum och fastighetens totala yta är på 6 025 kvadratmeter. Byggets prislapp är närmare 200 miljoner kronor och blir en enhet i koncernens benämning Best Western Plus, med fyra stjärnor.

– Hotellet ligger alldeles mellan Solna och Sundbyberg. Både Solna och Sundbyberg kommun är väldigt expansiva och attraherar företagsetableringar vilket vi hotell gillar starkt. Placeringen mellan Swedbanks huvudkontor, Solna Business Park och Solna Strands företagskluster är dessutom mycket bra. Sedan tillkommer ju också att läget är väldigt bra ur transportsynpunkt, säger hotellets vd Reshi Chibba.

Satsar digitalt

Hotellet ligger nära flera tunnelbane- och pendeltågstationer och flygbussar. Utöver förbindelserna byggs hotellet alldeles intill en liten park med mycket grönska. För matkonceptet står Aveqiagruppen och kocken David Berggren. På menyn står mellanrätter, och gästerna uppmanas till att dela. 

Hur skiljer sig hotellet från andra Best Western?

– Hotellet blir ett Best Western Plus hotell som är kedjans fyrstjärniga varumärke och vi kommer även att vara fyrstjärniga enligt Visitas gradering. Dessutom kommer vi att komma med smarta digitala lösningar.

Hur då?

– Utöver väl fungerande wifi och en så kallade incheckningskiosk ska man även kunna checka in och ut via sin smartphone. Dessutom ska man kunna använda sin smartphone som rumsnyckel och via bluetooth kan du koppla upp din nedladdade musik och dina nedladdade filmer mot tv-skärmen och dess högtalare.

Konkurrenterna Scandic och Nordic Choice expanderar snabbt. Hur utmanar ni dem som kedja?

– Vi är en hotellkedja bestående av privatägda hotell. Här ser man ett mer engagerat värdskap med personlig prägel och det tror vi att gästerna vill ha i framtiden. De vill inte ha stora hotellkolosser. Vi är en kedja på frammars med fler än 130 hotell i Skandinavien så vi är en stark utmanare till de andra två som du nämnde. Företagare är ute efter företagsavtal med värde för pengarna. Det kan de få hos oss.