Annons

Björsbo lockar utländska gäster till djupaste Småland

zoom länder", säger ägaren Ulrika Johansson. Foto: Björsbo Forest & Lake Hideaways" />
"Vi har nästan bara gäster från andra
länder", säger ägaren Ulrika Johansson.
Foto: Björsbo Forest & Lake Hideaways
NYHETER. Campingen i småländska Björsbo utanför Kulltorp har en brokig historia. För några år sedan var den en mötesplats för naturister – men de nya ägarna bytte helt image och skapade ett modernt och unikt besöksmål som lockar gäster från hela Europa.
Annons

Ulrika Johansson driver den lilla vildmarkscampingen Björsbo Forest & Lake Hideaways tillsammans med sin man sedan 2014. De har lagt ner mycket tid och energi på att skapa det som nu möter besökarna när skogsvägen tar slut.

Gömd pärla

Här ligger campingen vackert beläget mellan två sjöar. En gömd pärla skulle man kanske kunna kalla den, men det hade varit en missvisande beskrivning. Hit hittar nämligen en stor mängd utländska gäster från länder som Tyskland, Schweiz, Belgien och Österrike.

– Vi har faktiskt nästan bara gäster från andra länder. De hittar oss uteslutande via internet där jag har sett till att vi är bokningsbara på både stora och mer nischade hemsidor där vår kundgrupp finns, säger Ulrika Johansson.

Genial affärsidé

Björsbo Forest & Lake Hideaways har 30 tält- och husvagnsplatser och två mindre stugor. Affärsidén är lika enkel som genial – allt kretsar kring skogen, sjöarna och lugnet. Ulrikas stora passion för hästar är också en viktig del. Hon driver ett stall i närheten och härifrån utgår de ridturer som campingen erbjuder.

– Det var en självklarhet att vi skulle anordna ridturer. Innan vi tog över verksamheten från den förra ägaren brukade vi rida förbi campingen, så det kändes naturligt att fortsätta med det.

Satsade allt

Det var när Ulrika red förbi campingen som den dåvarande ägaren kom fram till henne och sa att han gärna såg att hon var den som tog över när tiden var mogen. 2014 kom och ägarbytet gick i lås. Ulrika Johansson såg campingens potential och valde att satsa allt.

– Det har tagit de här fem åren att landa i det vi är idag. Det har inte varit lätt att helt byta kundgrupp och få affärsidén att sätta sig, säger hon.

Vill växa långsamt

Framtidsvisionerna för Björsbo Forest & Lake Hideaways är många och Ulrika Johansson har en tydlig målbild.

– Jag vill fortsätta bygga en långsiktig verksamhet och växa långsamt. Vi vill egentligen inte bli en större camping, men vi vill att det ska vara fullt här oftare. Målbilden är att det ska vara lite kö för att komma in.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...