Annons

Bordtennis-VM i Halmstad – succé för besöksnäringen

zoom Besökarna i staden ägnade sig främst åt shopping när de inte såg på pingis. Foto: Pressbild
Besökarna i staden ägnade sig främst åt shopping när de inte såg på pingis. Foto: Pressbild
NYHETER. Halmstads värdskap för bordtennis-VM 2018 gav rejält klirr i kassan för besöksnäringen med en omsättning över 50 miljoner kronor: ”Många besökare har fått upp ögonen för Halmstad och kommer tillbaka”, säger Ann Johansson på Destination Halmstad.
Annons

VM i bordtennis i Halmstad drog tusentals besökare från hela världen. Den turistekonomiska rapporten för evenemanget visar att den totala omsättningen uppgick till 51,6 miljoner kronor.

– Vi är överväldigade över resultatet. Både gällande omsättningen och synligheten, att ha 290 miljoner tv-tittare i 140 länder ger ett enormt pr-värde för oss som destination. Vi har aldrig arrangerat något så här stort förut, vi är ju en stad med bara 100 000 invånare. Så effekten var helt klart större än väntat, säger Ann Johansson, operativ chef på Destination Halmstad.

För besöksnäringen innebär exponeringen under mästerskapet långsiktiga fördelar.

– VM har en jättestor betydelse, dels fick vi in mycket affärer till både besöksnäringen och andra lokala företag under evenemanget och många besökare har fått upp ögonen för Halmstad och kommer tillbaka, det innebär ett långsiktigt lyft för hotell och restauranger.

Besökarna i staden ägnade sig främst åt shopping när de inte såg på pingis, det visar en undersökning som Upplevelseinstitutet gjort på uppdrag av Region Halland.

– Besökarna under VM-dagarna prioriterade tre saker: shopping i city, att åka till Tylösand samt att besöka de kringaktiviteter vi hade i samband med mästerskapet, under namnet We Love Pingpong, som prova på-pingis, golf, boule och olika uppträdanden.

För att fler ska upptäcka Halland och Halmstad har man nyligen tagit fram en besöksnäringsstrategi tillsammans med företag i näringen.

– Vi har identifierat olika fokusområden: outdoor-aktiviteter som cykling, internationella möten och golf. Nu ska vi precis sätta igång med att utveckla reseanledningar och jobba med bland annat digitalisering. Målet är att fördubbla turistomsättningen till år 2030 – till 6 miljarder kronor. Vi vill även fyrdubbla antalet utländska besökare under samma period, vilket innebär cirka 237 000 gästnätter.

Halmstad är en typisk sommarstad, hur ska ni öka året runt-turismen?

– Bland annat genom att stötta VM i styrkelyft nu i november. Vi söker aktivt efter evenemang som ligger utanför vår högsäsong som ett led i att förlänga säsongen. Och vi stöttar föreningar med kunskap och även ekonomiskt så att de vågar ta på sig stora evenemang.

Har ni fler stora evenemang på gång?

– Ja, förutom VM i styrkelyft om en vecka så arrangerar vi F17 EM i fotboll, SM-veckan samt en internationell vävmässa år 2020 – så vi har att göra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...