Annons

Bra start på Skid-VM i Åre: ”Schweizarna beställer dyrt vin”

zoom Åre Bageri har fått mycket specialbeställningar,<br />
 och Emil Magnusson på Fjällgården är näjd med första VM-veckan.  Foto: Åre Bageri, Fjällgården
Åre Bageri har fått mycket specialbeställningar,
och Emil Magnusson på Fjällgården är näjd med första VM-veckan.
Foto: Åre Bageri, Fjällgården
NYHETER. De 120 000 besökarna under Åres första VM-vecka har skapat högtryck för byns hotell och restauranger. Försäljningen 25 - 40 procent upp jämfört med en normal vintervecka, rapporterar företagen.
Annons

Åre är för tredje gången värd för Alpina VM, och för den lokala besöksnäringen innebär de 120 000 besökarna ett uppsving både i affärerna och för att sprida nyfikenhet om Åre.

Besöksliv har tagit tempen på några av besöksnäringsaktörerna på skidorten.

På evenemangets åttonde dag vaknade byn till fyra grader kallt och nattens nysnö skapade ett 79 centimeter tjockt snölager – perfekta förhållanden för krögaren och skidentusiasten Greger Eriksson.

– Pulsen är hög i byn och snön ligger djup. Så det är helt grymt, jag jobbar för fullt och åker skidor varje dag.

Tillsammans med frun Lena driver Greger Åre Bageri och Breadgarden, en verksamhet som består av konditori, restaurang och bar.

– Vi har ett leveransbageri och har fått mycket specialbeställningar under VM. Exempelvis har vi levererat VM-tårta till de tillfälliga restauranger som bland annat Österrikes sponsorer byggt upp i byn.

Hur ser bokningsläget ut?

– I restaurangen var det lugnt i början av veckan men blev helt fullt till helgen när hela lokalen bokades upp av US ski team.

Men första veckan har helt klart levt upp till förväntningarna.

– Ja, det är vårt andra Alpina VM, så vi vet att det är lugnare i början. Skillnaden mot förra gången märks i byn, där man har lagt fler aktiviteter så att de gäster som är här får känna av pulsen även där, bland annat körde man häst-race genom byn.

Vad betyder VM för er som företag?

– Det är en otrolig marknadsföring för hela Åre.

Thomas Christiansson äger den gamla jaktvillan Villa Tottebo i Åre. På restaurangens meny står lokala råvaror och det verkar falla VM-publiken på läppen.

– Det är jättebra stämning med många internationella gäster. Och det skapar bra tryck i bokningen, jag tippar på att det ligger på mellan 25 och 40 procent upp jämfört med en normal vintervecka.

Vad sticker ut?

– Det känns speciellt att ha så många internationella gäster. Just i år har schweizarna en väldigt bra växlingskurs, så de har råd att beställa dyrt vin.

Den ökade konkurrensen mellan boenden har gjort att färre företag bokat in sig i år, men detta vägs upp av fler privata bokningar, säger Thomas Christiansson.

Vad betyder VM för er?

– Förhoppningsvis kommer vi att se ett ökat tryck även efter VM, tack vare att Åre syns på den internationella skidkartan.

Även i Hotell Fjällgården ser man positivt på mästerskapets internationella prägel.

– Det känns väldigt kul att se hur utländska landslag byggt tillfälliga hus runtom i byn. Man förstår vilken slagkraft VM har och det kommer att gynna alla näringsidkare, säger hotellchefen Emil Magnusson.

Hur ser beläggningen ut?

– Första veckan levde upp till våra förväntningar, hotellet är fullbokat och trots att det är lite färre restauranggäster än vanligt så är de av en annan typ, som gärna äter trerätterslunch och beställer några flaskor vin.

Vad betyder VM för er?

– Mästerskapet beräknas ha runt 700 miljoner tv-tittare, så jag är övertygad om att det kommer att öka efterfrågan på sikt.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita