Annons

Clarion samlade in cyklar till nyanlända

zoom Det meckades och fikades åt höger och vänster. Här reparerar Jones Mabrouk en av de inlämnade cyklarna.
Det meckades och fikades åt höger och vänster. Här reparerar Jones Mabrouk en av de inlämnade cyklarna.
NYHETER. Ett av Clarions största cityhotell startade en kampanj där stockholmare kunde skänka sina oanvända cyklar till nyanlända. Det blev en succé. ”Alla satt där tillsammans och pumpade däck, smörjde kedjor och skruvade på cyklarna”, säger Victor Triantafillidis, General manager, Clarion Hotel Stockholm.
Annons

Clarions kampanj samlade cyklar till nyanlända som bor på Vintertullen, ett genomgångsboende på Södermalm. Projektet arrangerades i samarbete med Söderandan och Cykelfrämjandet.

– Det var en fantastisk stämning. Vi hade södermalmsbor som lämnade cyklar samtidigt som familjer väntande på cyklar satt och fikade. Till slut satt alla där tillsammans och pumpade däck, smörjde kedjor och skruvade på cyklarna, säger Victor Triantafillidis, General manager på Clarion Hotel Stockholm.

 

”I linje med vårt tänk”

Redan i januari anordnades en familjedag där Clarion Hotel Stockholm tillsammans med andra organisationer bjöd in till lunch. Då såg man att det fanns ett stort behov av cyklar – enligt många det perfekta sättet att upptäcka Stockholm på. Inspirerade av Cykelfrämjandets tidigare initiativ att lära nyanlända cykla grundades tanken att samla in cyklar. Ett bra tillfälle för att engagera både lokalbefolkning och personal.

– Vi känner att det går i linje med vårt WeCare-koncept inom Nordic Choice. Vi vill bidra till ett bra samhälle även utanför hotellen. Samarbetet med våra grannar Vintertullen kändes dessutom som en självklarhet, säger Victor Triantafillidis.

När cyklarna levererades så var Cykelfrämjandet på plats för att prata cykelvett, det informerades om trafikregler och Urban ReCycling reparerade och servade de inkomna cyklarna. Kedjor smörjdes, punkteringar lagades och reflexer installerades.

– Det var en otrolig lagstämning, men framförallt kändes det kul att få hjälpa till och göra folk en tjänst. Mot slutet av dagen blev det väldigt mycket att göra, men vi var bestämda –allt skulle bli klart. Vi instruerade även i hur de kan gå tillväga för att själva genomföra mindre reparationer i framtiden. Saker som punkteringar och liknande, säger Jones Mabrouk, en av ägarna för Urban ReCycling.