Annons

Compass Group stärker upp inom hållbarhet

zoom Samarbetet är ett steg närmare Compass Groups nollvision<br />
 för matsvinn, säger hållbarhetschef Sylvia Hassellöf. Foto: Pressbild
Samarbetet är ett steg närmare Compass Groups nollvision
för matsvinn, säger hållbarhetschef Sylvia Hassellöf.
Foto: Pressbild
NYHETER. Compass Group vill minska matsvinn - inleder ett samarbete med appen Karma. "Hållbarhetsarbetet stärker oss i konkurrensen," säger hållbarhets- och kvalitetsansvarig Sylvia Hassellöf.
Annons

Måltidsföretaget Compass Group har sedan länge jobbat med hållbarhet, i synnerhet för att minska sitt matsvinn. Nu tar man ytterligare ett steg i arbetet genom ett samarbete med Karma, matsvinnsappen som har fått stort genomslag bland flera restaurang- och livsmedelsaktörer.

– Det här ett steg närmare vår nollvision när det kommer till matsvinn. Vi har sedan tidigare en optimerad menyplaneringsprocess som bland annat gör att vi kan säkerställa att vi inte överproducerar mat.

– Man får inte heller glömma att det är en rad faktorer som påverkar hur efterfrågan ser ut, så det är inte alltid helt enkelt att hitta balansen mellan utbud och efterfrågan. Samarbetet med Karma känns som ett rätt steg i ledet till att minimera vår påverkan gällande matsvinn, säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group Sverige. 

Samarbetet med Karma går ut på att Compass Group kan sälja sin överblivna mat till halva priset till andra konsumenter som take away i sina egna restauranger och butiker, via appen.

– På så sätt slipper vi slänga mer än nödvändigt, samtidigt som vi når ut till nya kunder, säger Sylvia Hassellöf.

Varför är hållbarhet viktigt för Compass Group. 

– Vi ser att vi kan göra mycket för att påverka hållbarhetsarbetet i en positiv riktning, och vi är stora så det vi gör får stor genomslagskraft. Det betyder också mycket för oss i det långa loppet eftersom vi vill verka i en hållbar framtid. Inte minst innebär vårt hållbarhetsarbete nöjda kunder och gäster för oss då vi ser en väldigt hög efterfrågan på hållbar utveckling och hållbar verksamhet.

Konkurrensen är tuff i er bransch med nya aktörer som kommer in från olika håll och kunder som ställer högre krav. Vilken roll spelar ett hållbarhetsarbete när det kommer till att stärka sig i konkurrensen?

– Jättestor, detta är ett sätt att stärka oss i konkurrensen, och mycket handlar därför om att berätta vad hållbarhet betyder för oss, hur vi implementerar det i vår dagliga verksamhet och hur vi gör det vi kan för att påverka i den hållbara riktningen. Det särskiljer oss, ger oss ett starkare varumärke, och vi vet att många  väljer leverantör utifrån dess hållbarhetskriterier.

Allt fler bryr sig även om ett hållbart tänk vid inköp och i råvaror. Kan du ge exempel på vad ni gör där?

– Våra inköp är vår största miljöpåverkan så det är klart att det är väldigt viktigt, och även där har vi ett stort genomslag gentemot våra leverantörer. Bland annat har vi enbart burfria ägg, ekologisk mjölk, 100 procent certifierat kaffe, samt att vi fasar ut icke certifierad palmolja.

Vad hoppas du på med samarbetet med Karma?

–Att vårt matsvinn minskar och att vi lyckas hitta ett andra hem för vår överblivna mat, säger Sylvia Hassellöf.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...