Annons

Daftö Resort bygger pirat-hotell för 50 miljoner

zoom Pirattemat på Daftö Resort lockade en rekordpublik förra säsongen. Nu ska det bli en del av konceptet för det nya hotellet.
Pirattemat på Daftö Resort lockade en rekordpublik förra säsongen. Nu ska det bli en del av konceptet för det nya hotellet.
NYHETER. Familjeföretaget Daftö Resort har som mål att omsätta 120 miljoner kronor om året innan 2020. Som ett led i att nå dit storsatsar man nu på ett nytt hotell – med ett fantasieggande tema.
Annons

Under 2011 byggde Daftö en nöjespark med flera attraktioner och restauranger. Investeringen på 35 miljoner kronor var den hittills största i företagets historia. Nu satsar de runt 50 miljoner kronor ytterligare i ett nytt hotell på anläggningen.

Skapar en ”masterplan”

– Det ligger i vår natur att jobba med utveckling, min farfar startade företaget 1974 och i hans anda vill vi fortsätta. Just nu jobbar vi i styrelsen med att ta fram en masterplan för hur hela anläggningen ska se ut och fungera 2025, och här ingår ett hotell, säger vd Lena Kempe. 

Hotellet är än så länge på planeringsstadiet, det finns inget bygglov eller några ritningar klara.

Pirattema från Bohuslän

Men konceptet är tydligt, inredningen kommer att andas äventyr.

– Vi har ett grundligt utarbetat koncept med bohuslänska pirater och det kommer vi att fortsätta bygga på. Vi tror att det kommer att bli runt 25 rum. Inredningsmässigt har vi kreativa diskussioner just nu och det är osäkert vilken väg vi väljer. Dock är det helt säkert att det blir inom ramen för vårt piratkoncept.

Kostnaden uppskattas till 50 miljoner kronor och enligt Lena Kempe kommer hotellet att bli ett bra komplement till de övriga boendealternativen på anläggningen.

– Vi har många typer av boende: camping, toppmoderna stugor och äventyrsboende. Det gör att vi kan erbjuda familjer med olika plånböcker samma semesterupplevelse, med aktiviteter, nöjespark och bad i pool. Många besökare är vana vid att bo på hotell och här ser vi ett behov.

 

Anläggningen gör rekord-år

Lena Kempe tog över vd-posten efter mamma Mette förra året. De kände att det var dags för en ny typ av ledning när företaget växer kraftigt. Förra säsongen hade anläggningen 250 000 gästnätter och 100 000 besökare i nöjesparken, som hittills i år har ökat med 16 procent.

– Vi kommer se ett nytt rekordår i år, både vad gäller nöjesparken och boendet. Och det gör att vi vågar växa. Vi har en grundplåt nu och då är det viktigt att inte nöja sig, annars stagnerar man.

Tanken med det nya hotellet är också att förlänga säsongen.

– I dag lockar vi barnfamiljer under skolloven. Nu ser vi stora möjligheter att få hit ytterligare en målgrupp under vår och höst, företag som vill göra något unikt, det kan bli en jättestor målgrupp för oss. På det sättet kan vi förlänga säsongen och skapa fler arbetstillfällen året runt, säger Lena Kempe.

När slår hotellet upp dörrarna?

– Vi har en målbild att omsätta 120 miljoner kronor om året innan 2020, och att ha hotellet färdigställt innan dess vore kul.