Annons

Dags att räkna på sitt klimatavtryck – här är restaurangerna som visar vägen

zoom
"Det känns bra att kunna informera våra kunder om att de gör ett klimatsmart val", säger Ida Högberg på Gigafood. Foto: Gigafood
NYHETER. De flesta restauranger jobbar på ett eller annat sätt med hållbarhet. Men för att gå det extra steget och få en miljömärkning krävs hårt arbete och stort engagemang – något som Gigafood och Happy Food vet allt om.
Annons

Gigafood, cateringfirma och lunchcafé i Stockholm, var de första i världen att få WWF:s miljömärkning One Planet Plate. Tack vare sin helveganska meny var det relativt lätt att hålla sig inom de gränsvärden för koldioxidutsläpp som WWF satt.

– När vi hörde att WWF höll på att ta fram detta låg vi på dem och sa att ”vi vill certifiera oss!”, så vi blev faktiskt de första som genomgick en skarp kontroll och fick använda oss av märkningen, berättar Ida Högberg, vd och grundare av Gigafood.

Systematisk klimatbudget

One Planet Plate används för att göra upp en klimatbudget för sin meny som gör att man håller sig inom de planetära gränserna för klimatpåverkan. Detta systematiska sätt att jobba med hållbarhet känns även igen från Max Hamburgare.

Än så länge är One Planet Plate-märkningen ny och relativt okänd inom branschen, men Ida Högberg märker redan nu att deras företagskunder ser positivt på miljömärkningen.

– Det känns bra att vi kan informera våra kunder om att de gör ett klimatsmart val när de väljer oss, och de kan även använda detta i sin kommunikation till sina kunder, säger Ida Högberg.

Än så länge är det inte lika vanligt att lunchgästerna kommenterar miljömärkningen, men Ida Högberg berättar att alla gäster blir nyfikna och vill veta mer när personalen berättar om den.

Dubbel miljömärkning

Även Happy Food i Uppsala var tidiga med att ansluta sig till miljömärkningen. Då de sedan tidigare redan var KRAV-certifierade har de numera dubbla miljömärkningar. Happy Food förser skolor, företag och familjer med grön mat genom sitt koncept med lunch, matlådor och familjelådor.

– Eftersom vi arbetat med KRAV länge så var det en självklarhet för oss att även börja beräkna våra måltiders klimatpåverkan. Vi var redan inne i tänket med att planera menyer med ett miljöperspektiv, säger Anna Eklöf, kostekonom på Happy Food och fortsätter:

– Utmaningen ligger i att ta hänsyn till alla faktorer, inte bara hållbarhetsaspekten utan också vad våra kunder efterfrågar.

Kommer växa i framtiden

Både Ida Högberg och Anna Eklöf tror att trenden går mot att fler restauranger kommer vilja använda sig av miljömärkningar trots att det är utmanande.

– Jag hoppas verkligen att fler vågar hoppa på det här. Det är ett väldigt enkelt verktyg som vi aktörer kan använda för att se att vi gör rätt och även få aha-upplevelser över vilka råvaror som har störst klimatpåverkan, säger Ida Högberg.

– Eftersom det är så i tiden att arbeta med klimatfrågan är jag säker på att fler kommer ansluta sig framöver, säger Anna Eklöf.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...