Annons

Dalarna kraftsamlar för att locka utländska besökare

zoom Dalarna tar nästa steg i att marknadsför sig som en gemensam destination. Foto: Visit Dalarna
Dalarna tar nästa steg i att marknadsför sig som en gemensam destination. Foto: Visit Dalarna
Dalarna har redan uppnått de flesta av sina mål för 2020, så när deltagare från företag, organisationer och kommuner satte den nya strategin för 2030, tog man i rejält. ”Vi ska bli norra Europas ledande och mest attraktiva besöksdestination”, säger Carl Johan Ingeström på Visit Dalarna.
Annons

Under två dagar samlades 220 deltagare från företag, organisationer och kommuner i Borlänge för den årliga besöksnäringskonferensen Up to date med syfte att sätta en gemensam strategi mot 2030.

Blickar framåt

Sedan man i våras slog ihop alla sju destinationsbolag i regionen för att bilda ett gemensamt turistbolag, vill man nu ta ett omtag även för vart destinationen Dalarna är på väg och ska vara.

– 2009 satte vi strategin för 2020 och flera av de målen har vi redan uppnått, till exempel att vi skulle öka omsättningen med 2,2 miljarder, vilket vi gjort, samt att vi skulle öka beläggningen och genomföra ett antal utvecklingsprojekt, så nu behöver vi blicka framåt, säger Carl Johan Ingeström, vd på Visit Dalarna.

Några exakta besöks- eller omsättningssiffror för framtiden har man inte fastställt, men däremot vilka områden som ska utvecklas för att Dalarna ska nå sitt mål.

– Vi ska utveckla olika produkter och teman, framför allt mot en internationell marknad, då det är där vi ser vår främsta tillväxt. Ett tema är till exempel ”Outdoor winter” där vi paketerar produkter som längd, skridskor, alpint och hundsläde för export. Målet är att göra flera sådana teman exportmogna så vi kan få hit fler utländska besökare, säger Carl Johan Ingeström.

Gillar att bo i stuga

Holland, Danmark, Norge och Tyskland är de marknader där efterfrågan är störst.

Vad vill de utländska besökarna helst ha när de kommer till Dalarna?

– Holländarna har lockats av natur och outdoor, både på sommar och vinter och de gilla att bo i stugbyar. Där har i en produkt som är klar och kommunicerbar på den holländska marknaden. Men vi behöver fler exportmogna produkter.

Vad betyder det?

– Att det inte räcker att man har en bra produkt, det måste finnas en kommunikation prissättning, öppettider och andra tjänster som är anpassade till utländska turister. Sedan måste även produkten vara fullständig, om vi marknadsför en cykeldestination så måste den innehålla boende, möjlighet till nöjen, måltider och service, så att det inte bara är en stig i skogen man säljer.

När ska ni börja jobba mot era nya mål?

– Om vi kommer överens så har vi en lång resa för att sätta alla delar, men vi räknar med att den nya strategin ska vara rullande och verksam från tredje kvartalet nästa år.