Annons

”Därför ska folk resa till Uppsala!”

zoom Vill skapa goda och långsiktiga förutsättningar för Uppsala. Foto: Pressbild
Vill skapa goda och långsiktiga förutsättningar för Uppsala. Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Charlotte Skott har många strängar på sin lyra. Hon inte bara ny vd för Destination Uppsala, utan även näringslivsdirektör. Drivkraften? Ständig utveckling.
Annons

Grattis till nya jobbet. Du kommer att ha dubbla roller från och med den 1 september. Berätta.

– Det stämmer. Jag har idag rollen som näringslivsdirektör för Uppsala kommun. Det kommer jag att fortsätta med, men från den 1 september blir jag även vd för vårt helägda kommunala destinationsbolag, Destination Uppsala.

Vilka fördelar finns det med detta upplägg?

– Vi ser en möjlighet till gemensamt ledarskap för hela näringslivet genom detta, och ger alla branscher fullt fokus mot vårt gemensamma mål mot 70 000 nya arbetstillfällen till år 2050 i Uppsala kommun.

Men du har också en bakgrund från besökslivet?

– Jag har haft förmånen att arbeta med både Sälenfjällen i Sverige och Trysil på norska sidan, två fantastiska destinationer som genom samverkan etablerar sig som en internationell exportmogen destination. Under mina år som vd i det privata destinationsbolaget Destination Sälenfjällen och som Utvecklings- och kommunikationschef i Scandinavian Mountains arbetade vi med gästen och kunden i fokus, goda förutsättningar för företagande, ökat antalet gästnätter, förbättra tillgängligheten och därigenom skapa gemensam tillväxt.

På vilket sätt kan dina erfarenheter hjälpa dig i din nya uppgift som vd för Destination Uppsala?

– Jag har erfarenhet från både privat och offentlig sektor.

Vad fick dig att tacka ja till utvidgat uppdrag?

–Att kombinera mina erfarenheter från privat och offentligt arbete är otroligt stimulerande. Jag kan ta med min förståelse och på så sätt förbättra samspelet mellan det privata och det kommunala.

Vilka utmaningar ser du framför dig?

– Utmaningar driver utvecklingen framåt. Vi behöver skapa goda och långsiktiga förutsättningar för alla våra företag inom alla branscher för att kunna växa i Uppsala. Vi ska ha ett näringslivsklimat som gör att våra företag trivs och nya vill etablera sig. Då blir vi också en attraktiv besöksdestination.

År 2050 är målet att det ska finnas 70 000 nya jobb i Uppsala och besöksnäringen är en väldigt viktig del i att nå det målet, berätta om dina planer. 

– Näringslivet ska tillsammans skapa bästa möjliga förutsättningar för tillväxt. Uppsala växer fram till år 2050 till ca 350 000 invånare från dagens 220 000 invånare och parallellt med det behöver förutsättningar skapas för vårt näringsliv att växa i takt med antalet invånare, mot 70 000 nya jobb.

Vilka marknader och målgrupper ser du framför dig i jobbet att öka besöksnäringen i Uppsala?

– I höst kommer vi att titta på vår besöksnäringsstrategi som ligger fast just nu och se vilka förändringar eller andra möjligheter vi ser framöver. Uppsala har arbetat framgångsrikt under flera år med besöksnäringen och det ska vi ta tillvara även framöver.

Om du ska lyfta fram tre saker som gör Uppsala värt att besöka, vilka väljer du då?

– Uppsala har mycket historia via våra  båda universitet, domkyrkan, slottet, och Gamla Uppsala som är starka besöksmål för både nationella och internationella besökare. Vi är även i topp i Sverige som kongresstad och får fina betyg av våra gäster.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...