Annons

De kan vinna Årets Unga Branschstjärna

NYHETER. Kock, marknadsförare eller driftschef. Det är några av karriärerna hos de sex finalisterna som kan bli Årets Unga Branschstjärna. 
Annons

Nu står det klart vilka unga karriärister som kan komma att prisas som Årets Unga Branschstjärna. Den 16 februari utser Visita Stockholm en man och en kvinna som får titeln. Syftet med tävlingen är att lyfta dem som gjort något viktigt för företagen de jobbar åt.

Lena Snygg, vd för Stureplansgruppen Arena Catering AB, har suttit med i juryn i flera år och hon har sett många löften ta nästa steg genom tävlingen. 

”Priset är en språngbräda”

– Det är mitt fjärde år i juryn och det är aldrig lätt att välja sex talanger, för alla sökande är duktiga. Och jag tycker att alla som nu tagit sig till final är vinnare. Det här blir en språngbräda, en bekräftelse på att de presterat bra. Och det tycker inte bara chefen. Genom tävlingen blir man synlig för hela branschen.

Hon ser en skillnad i årets tävlingsdeltagare jämfört med tidigare startfält.

– Vi i juryn slås ofta av hur många duktiga unga människor som redan har uträttat mycket. Skillnaden i år är att de är mer medvetna om att de jobbar i en spännande bransch. Det är ett medvetet val för dem och de är tydligare med att det är precis det här de vill göra.

Branschen har blivit djärvare

Bland tidigare vinnare är trenden tydlig: Flera har höga positioner på arbetsplatsen. Till exempel Sanna Strandqvist, restaurangchef på Näringslivets Hus, och Steffen Sander, receptionschef för Radissonhotellen på Arlanda. Och det här är en utveckling som fortsatt, enligt Lena Snygg.

– Årets finalister har kommit långt i karriären redan nu och min tolkning är att cheferna i den här branschen blivit djärvare. Jag tror att man vågar satsa lite mer.  

Varför är priset viktigt?

– Både Visita Stockholm och vi som sitter i juryn tycker att det är jätteviktigt att lyfta de här ungdomarna. Vi vill visa möjligheterna som branschen kan erbjuda en ung person, att det inte finns några begränsningar för hur långt man kan nå. Jag önskar att tävlingen kunde nå ut ännu bredare och få mer uppmärksamhet. 

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita